CSR-strategi skal på dagsordenen igen
Der ligger uudnyttede salgs- og brandingmuligheder i CSR, et område som siden finanskrisens start generelt er blevet forsømt i virksomhederne.
Corporate Social Responsibility har været på vej frem på virksomhedernes dagsorden stort set uafbrudt i perioden 2003-2008. CSR sneg sig fra at være nice-to-have op i feltet for need-to-have, hvis virksomhederne ellers ville bryste sig af social ansvarlighed. Men da krisen satte ind, sivede CSR mange steder tilbage i nice-to-have kategorien, skriver markedsforing.dk.
Det er rivende galt, siger Tim Sanders forfatter til bogen Saving the World at Work. Det er ikke alene rivende galt, der er også missed opportunities, altså brændte straffespark i form af kiksede muligheder. CSR skal knyttes sammen med CSO (Corporate Social Opportunities), fordi der ligger virkelig gode salgs- og brandingmuligheder for hver eneste virksomhed, hvis ellers modet til at kigge fremad eksisterer, siger han og fortsætter:
Det handler om at finde den rette vej, og så kommunikere det. CSO og CSR er i virkeligheden marketing-værktøjer, der er cutting edge, når vi snakker om brand-innovation. En virksomheds kerneværdier bør smelte sammen med samfundsansvarlighed, og hvis værdierne gør det, kan marketing skabe programmer, der fremmer salget.
-JR