CSR + sociale medier = problemer

Meget få virksomheder forstår at bruge de sociale medier til at kommunikere samfundsansvar. I stedet for at udnytte muligheden for dialog med brugerne, ender virksomhederne med at benytte gammeldags envejskommunikation. Det konkluderer forskningsprojektet “Responsible Business in the Blogosphere". Ofte går det sådan, fordi strategien og resurserne ikke er på plads, inden man går i gang, pointerer lederen af projektet.

02.05.2011

CSR.dk

Umiddelbart virker sociale medier som en gave til virksomheder, der vil føre en åben og transparent dialog med sine interessenter om CSR-aktiviteterne. Man har som virksomhed mulighed for hurtigt at kommunikere budskaber ud til et enormt publikum, og man får svar tilbage, på en langt mere direkte måde, end når man sender en bæredygtigheds-rapport af sted. Men virksomhederne har endnu ikke forstået at gribe muligheden og optræder i mange tilfælde famlende i deres tilgang til de sociale medier. Det konkluderer Mette Morsing, leder af CBS’ Center for CSR, på baggrund af det igangværende forskningsprojekt, “Responsible Business in the Blogosphere”, som hun selv står i spidsen for.

”Vi kan konstatere, at hverken danske eller amerikanske virksomheder formår at udnytte den tovejs-kommunikation, som de sociale medier lægger op til. Virksomhederne er vant til at kommunikere om CSR via CSR-rapporter og reklamer, hvor de ikke bliver sagt i mod. Men hvis du er til stede i sociale medier, er det altså en anden sag. Her kan virksomhederne meget hurtigt blive udfordret, og få overvældende kritik fra vrede forbrugere, og det er der altså meget få virksomheder, der i dag, er i stand til at håndtere. Derfor ender virksomhedskommunikationen på de sociale medier i langt de fleste tilfælde med alligevel at blive gammeldags envejskommunikation eller slet ingen kommunikation,” forklarer Mette Morsing.

Som et skræmmeeksempel nævner hun en unavngiven dansk virksomhed, som startede en blog på nettet, hvor de bad kunder og andre interesserede onlinebrugere om at kommentere virksomhedens aktiviteter. I løbet af kort tid blev virksomheden overvældet af omkring 1500 kritiske kommentarer, og valgte derefter at lukke bloggen i en fart.

”Det er et eksempel, der viser, at man virkelig skal have forberedt sig grundigt på at håndtere den interaktivitet, der opstår på sociale medier og spørge sig selv, om man reelt har resurser til at begive sig ud i et sådant projekt. Og har man overhovedet tid til at svare kunderne tilbage? Hvis ikke, skal man nok overveje, om man overhovedet skal engagere dem,” siger Mette Morsing.

Hvad vil man opnå?
En ting er resurser, men virksomhederne bør også spørge sig selv, hvad de reelt vil have ud af at kommunikere om CSR via de sociale medier, før de går i gang, mener Mette Morsing. For når man virkelig engagerer og involverer sine kunder i CSR-agendaen via sociale medier, så risikerer man, at der kommer holdninger og forslag frem, som langt fra matcher virksomhedens overordnede CSR-strategi. Mette Morsing nævner Yahoo’s Ripples of Kindness kampagne, som et eksempel på en CSR-kampagne, der faktisk prøvede at engagere sine onlinebrugere i virksomhedens CSR
aktiviteter, men hvor man kan hævde at strategien for involvering kørte af sporet.
Virksomheden udvalgte et antal onlinebrugere til hver især at bruge 100 dollars af Yahoo's penge til et godt formål. Det resulterede i, at folk tilkendegav på nettet, at de blandt andet brugte pengene på at fodre ejerløse katte fra nabolaget, give småkager til hjemløse og en enkelt bruger donerede kaniner til en dårligt stillet familie i Kina.

”Her er det fristende at stille spørgsmålstegn ved, om det var den bedste anvendelse af Yahoo's penge, der kom ud af projektet. Maden til kattene er helt sikkert givet af et godt hjerte, men det er en ustrategisk anvendelse af virksomhedens penge, og jeg mener, at man med Yahoos model kommer til at negligere de store og alvorlige problemer, CSR-dagsordenen faktisk handler om. Småkager og kattemad ligger meget langt fra Yahoos kernekompetence, som normalt er drivkraften i gennemtænkte CSRstrategier,” siger Mette Morsing. Hun understreger, at eksemplet illustrerer, at det er meget vigtigt, at man lægger fast, hvad man vil bruge folks mening til, før man involverer og spørger.

Risikerer at fremme kritik
En anden faldgrube, som man ifølge Mette Morsing, skal være opmærksom på, når man bruger sociale medier til CSR-kommunikation, er faren for, at man fremmer en kritisk interesse, som man egentlig kunne have undgået.

”Det gælder selvfølgelig også, hvis man stikker næsen frem i offlinemedier, men et angreb på virksomhedens budskaber fremstår langt mere aggressivt, når det foregår online. Og er man selv til stede online, så er det naturligt, at man også bliver angrebet i online universet. En enkelt NGO, der formår at benytte sig af de stærke og emotionelle virkemidler som eksempelvis en youtube-film muliggør, kan få stor opmærksomhed og skade virksomhedens omdømme” forklarer Mette Morsing.

Hun peger på, at Greenpeace er en af de NGO’er, der mestrer at angribe virksomheder online. For nylig gjorde organisationen det meget effektivt, da den lavede en lille, velproduceret youtube-video, der protesterer mod, at Nestlé køber palmeolie fra virksomheder, der ødelægger regnskoven. I videoen er Nestlé-produktet KIT KAT’s slogan ændret fra den klassiske version til formuleringen: "Have a break – give an orangutang a break” – og man ser en mand, der i stedet for et stykke KIT KAT spiser noget, der ligner en bloddryppende orangutang-finger. Filmen spredte sig viralt over hele verden i løbet af meget kort tid, hvilket næppe har skabt glæde hos Nestlés CSR-chef. Set fra Greenpeace’s vinkel var det dog en succesfuld online kampagne. Efter massivt pres igennem youtube-filmen og kritiske kommentarer på Nestlé’s egen facebook side, lovede virksomheden nemlig at ændre på sin praksis i Indonesien og reducere køb af palmeolie fra de udsatte regnskove på kloden.

Ebay bag succes
Ifølge Mette Morsing er der heldigvis også eksempler på virksomheder, der har succes med at involvere sine interessenter i CSR-problemstillinger via de sociale medier.

”E-bay har lige gennemført en kampagne i USA, hvor de bad deres kunder hjælpe med at gøre virksomheden mere bæredygtig. Via online-dialog med kunderne blev det klart, at den emballage kunderne selv pakker varerne ind i, når de skal sælges og sendes til en køber, ikke nødvendigvis er bæredygtig. Den kritik tog E-bay til sig, og de producerer nu bæredygtige, genbrugelige papkartoner i alle mulige størrelser, som kunderne kan bruge til at sende - og gensende - deres varer rundt i verden.”

”Det er altså et eksempel på, at det kan lykkes, at lave bæredygtig produktudvikling på baggrund af onlinedialog med kunderne,” siger Mette Morsing.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025Erhvervsakademi Aarhus

Sponseret

ESG-rapportering - måske ikke et krav til din virksomhed, men hvad siger kunderne og banken?

04.06.2025CSR.dk

Klage indsendt over Arlas ’vildledende klimatal og greenwashing’

03.06.2025CSR.dk

Groundley henter millioninvestering til grøn regnskabsplatform

03.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt samarbejde gør miljødata let tilgængeligt

30.05.2025CSR.dk

Flertal af Europas virksomheder er tilfredse med CSRD

26.05.2025CSR.dk

Brug af VSME kan stadig give solid rapportering

26.05.2025CSRD+CO

Sponseret

ESG-rapportering: start med de lavthængende frugter!

20.05.2025CSR.dk

Omnibuspakken kan spænde ben for grønne investeringer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København