CSR + sociale medier = problemer

Meget få virksomheder forstår at bruge de sociale medier til at kommunikere samfundsansvar. I stedet for at udnytte muligheden for dialog med brugerne, ender virksomhederne med at benytte gammeldags envejskommunikation. Det konkluderer forskningsprojektet “Responsible Business in the Blogosphere". Ofte går det sådan, fordi strategien og resurserne ikke er på plads, inden man går i gang, pointerer lederen af projektet.

02.05.2011

CSR.dk

Umiddelbart virker sociale medier som en gave til virksomheder, der vil føre en åben og transparent dialog med sine interessenter om CSR-aktiviteterne. Man har som virksomhed mulighed for hurtigt at kommunikere budskaber ud til et enormt publikum, og man får svar tilbage, på en langt mere direkte måde, end når man sender en bæredygtigheds-rapport af sted. Men virksomhederne har endnu ikke forstået at gribe muligheden og optræder i mange tilfælde famlende i deres tilgang til de sociale medier. Det konkluderer Mette Morsing, leder af CBS’ Center for CSR, på baggrund af det igangværende forskningsprojekt, “Responsible Business in the Blogosphere”, som hun selv står i spidsen for.

”Vi kan konstatere, at hverken danske eller amerikanske virksomheder formår at udnytte den tovejs-kommunikation, som de sociale medier lægger op til. Virksomhederne er vant til at kommunikere om CSR via CSR-rapporter og reklamer, hvor de ikke bliver sagt i mod. Men hvis du er til stede i sociale medier, er det altså en anden sag. Her kan virksomhederne meget hurtigt blive udfordret, og få overvældende kritik fra vrede forbrugere, og det er der altså meget få virksomheder, der i dag, er i stand til at håndtere. Derfor ender virksomhedskommunikationen på de sociale medier i langt de fleste tilfælde med alligevel at blive gammeldags envejskommunikation eller slet ingen kommunikation,” forklarer Mette Morsing.

Som et skræmmeeksempel nævner hun en unavngiven dansk virksomhed, som startede en blog på nettet, hvor de bad kunder og andre interesserede onlinebrugere om at kommentere virksomhedens aktiviteter. I løbet af kort tid blev virksomheden overvældet af omkring 1500 kritiske kommentarer, og valgte derefter at lukke bloggen i en fart.

”Det er et eksempel, der viser, at man virkelig skal have forberedt sig grundigt på at håndtere den interaktivitet, der opstår på sociale medier og spørge sig selv, om man reelt har resurser til at begive sig ud i et sådant projekt. Og har man overhovedet tid til at svare kunderne tilbage? Hvis ikke, skal man nok overveje, om man overhovedet skal engagere dem,” siger Mette Morsing.

Hvad vil man opnå?
En ting er resurser, men virksomhederne bør også spørge sig selv, hvad de reelt vil have ud af at kommunikere om CSR via de sociale medier, før de går i gang, mener Mette Morsing. For når man virkelig engagerer og involverer sine kunder i CSR-agendaen via sociale medier, så risikerer man, at der kommer holdninger og forslag frem, som langt fra matcher virksomhedens overordnede CSR-strategi. Mette Morsing nævner Yahoo’s Ripples of Kindness kampagne, som et eksempel på en CSR-kampagne, der faktisk prøvede at engagere sine onlinebrugere i virksomhedens CSR
aktiviteter, men hvor man kan hævde at strategien for involvering kørte af sporet.
Virksomheden udvalgte et antal onlinebrugere til hver især at bruge 100 dollars af Yahoo's penge til et godt formål. Det resulterede i, at folk tilkendegav på nettet, at de blandt andet brugte pengene på at fodre ejerløse katte fra nabolaget, give småkager til hjemløse og en enkelt bruger donerede kaniner til en dårligt stillet familie i Kina.

”Her er det fristende at stille spørgsmålstegn ved, om det var den bedste anvendelse af Yahoo's penge, der kom ud af projektet. Maden til kattene er helt sikkert givet af et godt hjerte, men det er en ustrategisk anvendelse af virksomhedens penge, og jeg mener, at man med Yahoos model kommer til at negligere de store og alvorlige problemer, CSR-dagsordenen faktisk handler om. Småkager og kattemad ligger meget langt fra Yahoos kernekompetence, som normalt er drivkraften i gennemtænkte CSRstrategier,” siger Mette Morsing. Hun understreger, at eksemplet illustrerer, at det er meget vigtigt, at man lægger fast, hvad man vil bruge folks mening til, før man involverer og spørger.

Risikerer at fremme kritik
En anden faldgrube, som man ifølge Mette Morsing, skal være opmærksom på, når man bruger sociale medier til CSR-kommunikation, er faren for, at man fremmer en kritisk interesse, som man egentlig kunne have undgået.

”Det gælder selvfølgelig også, hvis man stikker næsen frem i offlinemedier, men et angreb på virksomhedens budskaber fremstår langt mere aggressivt, når det foregår online. Og er man selv til stede online, så er det naturligt, at man også bliver angrebet i online universet. En enkelt NGO, der formår at benytte sig af de stærke og emotionelle virkemidler som eksempelvis en youtube-film muliggør, kan få stor opmærksomhed og skade virksomhedens omdømme” forklarer Mette Morsing.

Hun peger på, at Greenpeace er en af de NGO’er, der mestrer at angribe virksomheder online. For nylig gjorde organisationen det meget effektivt, da den lavede en lille, velproduceret youtube-video, der protesterer mod, at Nestlé køber palmeolie fra virksomheder, der ødelægger regnskoven. I videoen er Nestlé-produktet KIT KAT’s slogan ændret fra den klassiske version til formuleringen: "Have a break – give an orangutang a break” – og man ser en mand, der i stedet for et stykke KIT KAT spiser noget, der ligner en bloddryppende orangutang-finger. Filmen spredte sig viralt over hele verden i løbet af meget kort tid, hvilket næppe har skabt glæde hos Nestlés CSR-chef. Set fra Greenpeace’s vinkel var det dog en succesfuld online kampagne. Efter massivt pres igennem youtube-filmen og kritiske kommentarer på Nestlé’s egen facebook side, lovede virksomheden nemlig at ændre på sin praksis i Indonesien og reducere køb af palmeolie fra de udsatte regnskove på kloden.

Ebay bag succes
Ifølge Mette Morsing er der heldigvis også eksempler på virksomheder, der har succes med at involvere sine interessenter i CSR-problemstillinger via de sociale medier.

”E-bay har lige gennemført en kampagne i USA, hvor de bad deres kunder hjælpe med at gøre virksomheden mere bæredygtig. Via online-dialog med kunderne blev det klart, at den emballage kunderne selv pakker varerne ind i, når de skal sælges og sendes til en køber, ikke nødvendigvis er bæredygtig. Den kritik tog E-bay til sig, og de producerer nu bæredygtige, genbrugelige papkartoner i alle mulige størrelser, som kunderne kan bruge til at sende - og gensende - deres varer rundt i verden.”

”Det er altså et eksempel på, at det kan lykkes, at lave bæredygtig produktudvikling på baggrund af onlinedialog med kunderne,” siger Mette Morsing.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

01.05.2024CSR.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

18.04.2024Rambøll A/S

Sponseret

Hektisk start for nyt CSRD-værktøj

17.04.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

GUIDE: Sådan opbygger du din bæredygtighedserklæring i henhold til ESRS.

17.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til din ESG-rapportering med digitale løsninger

17.04.2024CSR.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

12.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

ESG skal være nemt for SMV’er: Få her inspiration til konkrete rapporteringspunkter

11.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt lovforslag: Er din virksomhed klar til de nye bæredygtighedskrav?

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City