CSR-kommunikation er en balancegang

Det bliver stadigt vigtigere for virksomhederne at fortælle om deres CSR-aktiviteter, men hvis kommunikationen til omverdenen bliver for luftig, kan det koste dårlig omtale i medierne. Den risiko kan dog minimeres, hvis man holder, hvad man lover og aldrig udsteder ultimative garantier, lyder det fra CSR-eksperter.

11.04.2011

CSR.dk

CSR-rådgiver Claes Amundsen, Telenor..

CSR-kommunikation er en ny og svær disciplin, som giver mange danske virksomheder grå hår i hovedet i disse år. På den ene side er der en risiko for at blive hængt ud i medierne og blive beskyldt for greenwashing, hvis CSR-budskaberne bliver for luftige, og man kommer til at love mere, end man kan holde. Mens det på den anden side heller ikke er en farbar vej, at blive for forsigtig med udmeldingerne om CSR-arbejdet, fordi de konkurrencefordele, der kommer af en stærk CSR-strategi, forsvinder, hvis det kun er virksomheden selv, der kender til indsatsen.

Ifølge Claes Amundsen, der er CSR-rådgiver hos Telenor og meget brugt foredragsholder på CSR-området, kan man aldrig fjerne risikoen for at blive angrebet, når man kommunikerer om ansvarlighed. Men han mener, at virksomhederne kan skabe en rigtig stærk CSR-kommunikation og minimere risikoen for at opleve kritisk presse ved at holde sig til nogle få grundregler for god CSR-kommunikation.

”Det allervigtigste er, at man ikke lover mere, end det man kan holde - eller allerede holder. Man skal altså kun kommunikere om det, man har opnået og det, man kan se, at man kommer til at opnå i en nær fremtid. Det går galt, hvis man kommunikerer om nogle meget luftige fremtidsvisioner og kører reklamekampagner, hvor man taler om at levere grøn strøm, eller skabe et samfund, hvor vi alle sammen kører i elbiler. Så er det, at der bliver meget langt mellem det, man kommunikerer, og så den virkelighed, man står i. Det skaber lav troværdighed og åbner en flanke for angreb,” siger Claes Amundsen.

Pas på med garantier
Han mener også, at man skal passe på med at udstede garantier og love noget 100 procent, fordi CSR stadig er et nyt område, hvor mange virksomheder er på gyngende grund.

”Man skal erkende, at arbejdet med CSR er en evig rejse, hvor man aldrig kommer helt i land. Derfor er det farligt at love noget ultimativt. I stedet kan man kommunikere, at man arbejder så seriøst som overhovedet muligt med et givent område. Den øvelse er IC Companies et godt eksempel på. De var en af de første danske virksomheder, der tog skridtet og skrev direkte på deres hjemmeside, at de ikke udsteder garantier. Det er et meget klogt træk af dem, fordi de er en tekstilvirksomhed med en række underleverandører i blandt andet Asien. Det betyder, at der altid er risiko for smuttere i leverandørkæden, og så er det altså fornuftigt ikke at have lovet for meget,” konstaterer Claes Amundsen og understreger, at hvis en virksomhed benytter ”vi-udsteder-ingen-garantier – men-gør-alt, hvad-vi-kan-kommunikationen”, så skal man benhårdt kunne dokumentere, at man virkelig gør alt, hvad man kan.

Glem janteloven
Blandt faldgruberne i CSR-kommunikationen er også at lade helt være med at med at kommunikere sin CSR-indsats, fordi man er præget af jantelovs-tankegang og nødigt vil prale, eller simpelthen tier stille for helt at undgå kritik.

Den tilgang, der på amerikansk er blevet kaldt ”greenhushing”, er ikke en sjældenhed blandt danske virksomheder, fortæller Christa Thomsen, som er CSR-forsker ved Center for Virksomhedskommunikation på Århus Universitet.

”Jeg har selv været med til at lave forskning, hvor vi fokuserede på små og mellemstore virksomheder – og der viste det sig, at der er en tendens til, at man nødig vil føre sig frem og er lidt bange for at fortælle om de gode ting, man gør. Blandt andet svarede en af interviewpersonerne, at ’den der lever stille, lever godt, ‘” fortæller Christa Thomsen.

Den betragtning er hun ikke enig i og peger på, at der blandt virksomhedernes interessenter er en stadig større forventning om at vide, hvad virksomheden arbejder med og står for. Specielt for virksomheder, der har udenlandske aktiviteter, er det vigtigt ikke at nedtone sin CSR-indsats, pointerer hun, fordi kunderne/forbrugerne er vant til en meget mere eksplicit kommunikation, så snart vi kommer ud af Skandinavien.

Claes Amundsen mener ganske enkelt ikke, at man får det ud af sin CSR-strategi, som man håber på, hvis man går for stille med dørene.

”Alle virksomheder proklamerer, at de arbejder med CSR, fordi de vil have glade kunder, gladere medarbejdere, brande sig og opnå konkurrencefordel i markedet. Men det får man altså ikke, hvis man tier helt stille med CSR-indsatsen, fordi man er bange for at blive mødt med kritik."Så hvis man vil have noget ud af sin CSR-indsats, må man altså kommunikere om den. Desuden er det umuligt at nå sine CSR-mål alene. Man er afhængig af at andre bidrager, og også af den grund må man kommunikere", understreger Claes Amundsen.

Generelt mener han, at disciplinen CSR-kommunikation stadig er meget ung og umoden, og han råder virksomhederne til for alvor at arbejde på at integrere CSR-kommunikationen i den øvrige eksterne kommunikation i de kommende år.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding