CSR Awards-vindere: Derfor er prisen vigtig

En CSR Award styrker medarbejdernes motivation for at arbejde med bæredygtighed og er også et godt redskab til at brande virksomheden udadtil, lyder det fra to af de virksomheder, der i sidste uge blev belønnet med en pris ved CSR Award-showet.

En glad Vigga Svensson(helt til venstre) fra Katvig får overrakt Environment Prize ved dette års udgave af CSR Awards. .

24.09.2013

Lasse Andersen og Mathilde Henriksen, CSR.dk

I sidste uge blev otte danske virksomheder belønnet med en pris ved CSR Awards, som i år blev afholdt i Holstebro.

Og skal man tro flere af vinderne, er CSR Awarden ikke bare en pris, der kommer til at samle støv på en tilfældig hylde i virksomheden. Den skal derimod bruges aktivt i det fremadrettede arbejde.

Læs også: Se vinderne af CSR Awards  

En af dem, der har den holdning er Vigga Svensson, som er indehaver af børnetøjsproducenten Katvig. Virksomheden vandt årets ”Environment Prize” for konceptet ”Katvig Leasing”, der fungerer ved, at kunden sender tøjet retur, når det er blevet for småt og i bytte modtager en ny pakke tøj af en større størrelse.

”Vi kan bruge prisen på flere planer. Dels er det internt et kæmpe skulderklap at få sådan en pris, og enormt motiverende for medarbejderne i forhold til at arbejde videre med nye bæredygtige idéer. Men også eksternt kan vi bruge prisen, for det er klart, at den giver vores koncept langt mere tyngde og opmærksomhed. Det kan vi eksempelvis udnytte i forhold til at skaffe finansiering”, siger Vigga Svensson til csr.dk.  

Gavner brandingen
Holdningen er den samme hos TDC, som vandt ”CO2 Reduction Prize” for at arbejde med en meget bred CO2-reduktions-strategi, der skal udmønte sig i at virksomheden udleder 40 procent mindre CO2 i 2020 sammenlignet med 2010.  

Læs også: Kofi Annan løftede pegefingeren

”Vi er vældig stolte. Det er en anerkendelse oven på et langt sejt træk, og det betyder, at der bliver lagt mærke til det, vi gør”, siger Henning Andersen, der er miljøchef i TDC, og fortsætter:

”Internt er prisen klart en motivationsfaktor. Når man vinder sådan en pris, bliver der lagt mærke til én fra samfundets side, fra regeringsmagtens side, og forhåbentlig får det forbrugerne til at vælge TDC, fordi de er blevet mere opmærksomme på vores samfundsansvarlighed. Det er ikke målbart, men det er godt for vores branding”, understreger Henning Andersen.

Begivenheden CSR Awards 2013 blev afviklet i Holstebro 16.-17.september. CSR Awards holdes en gang om året og arrangeret af CSR Fonden.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle