CSR Awards-vindere: Derfor er prisen vigtig

En CSR Award styrker medarbejdernes motivation for at arbejde med bæredygtighed og er også et godt redskab til at brande virksomheden udadtil, lyder det fra to af de virksomheder, der i sidste uge blev belønnet med en pris ved CSR Award-showet.

En glad Vigga Svensson(helt til venstre) fra Katvig får overrakt Environment Prize ved dette års udgave af CSR Awards. .

24.09.2013

Lasse Andersen og Mathilde Henriksen, CSR.dk

I sidste uge blev otte danske virksomheder belønnet med en pris ved CSR Awards, som i år blev afholdt i Holstebro.

Og skal man tro flere af vinderne, er CSR Awarden ikke bare en pris, der kommer til at samle støv på en tilfældig hylde i virksomheden. Den skal derimod bruges aktivt i det fremadrettede arbejde.

Læs også: Se vinderne af CSR Awards  

En af dem, der har den holdning er Vigga Svensson, som er indehaver af børnetøjsproducenten Katvig. Virksomheden vandt årets ”Environment Prize” for konceptet ”Katvig Leasing”, der fungerer ved, at kunden sender tøjet retur, når det er blevet for småt og i bytte modtager en ny pakke tøj af en større størrelse.

”Vi kan bruge prisen på flere planer. Dels er det internt et kæmpe skulderklap at få sådan en pris, og enormt motiverende for medarbejderne i forhold til at arbejde videre med nye bæredygtige idéer. Men også eksternt kan vi bruge prisen, for det er klart, at den giver vores koncept langt mere tyngde og opmærksomhed. Det kan vi eksempelvis udnytte i forhold til at skaffe finansiering”, siger Vigga Svensson til csr.dk.  

Gavner brandingen
Holdningen er den samme hos TDC, som vandt ”CO2 Reduction Prize” for at arbejde med en meget bred CO2-reduktions-strategi, der skal udmønte sig i at virksomheden udleder 40 procent mindre CO2 i 2020 sammenlignet med 2010.  

Læs også: Kofi Annan løftede pegefingeren

”Vi er vældig stolte. Det er en anerkendelse oven på et langt sejt træk, og det betyder, at der bliver lagt mærke til det, vi gør”, siger Henning Andersen, der er miljøchef i TDC, og fortsætter:

”Internt er prisen klart en motivationsfaktor. Når man vinder sådan en pris, bliver der lagt mærke til én fra samfundets side, fra regeringsmagtens side, og forhåbentlig får det forbrugerne til at vælge TDC, fordi de er blevet mere opmærksomme på vores samfundsansvarlighed. Det er ikke målbart, men det er godt for vores branding”, understreger Henning Andersen.

Begivenheden CSR Awards 2013 blev afviklet i Holstebro 16.-17.september. CSR Awards holdes en gang om året og arrangeret af CSR Fonden.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom