CSR-arbejde er en rejse

Forsikringsselskabet Codan som i dag er ejet af det britiske RSA, er siden starten i 2006 kommet mere og mere i dybden med sit CSR-arbejdet. Og det er en indsats, som hele tiden udbygges.

Sundhed: Medarbejderne skal have adgang til at dyrke motion..

07.09.2009

CSR.dk

Codan har i dag en CSR-strategi, som består af fire fokusområder, nemlig kunder, medarbejdere, miljø og samfund. Målene på de fire områder er præcist formuleret og der måles på det hele. Det sker med en årlig revision, som udarbejdes af Deloitte.

I forhold til kunderne handler det især om nye forsikringsprodukter med en miljøvenlig profil. Hvad angår medarbejderne er et af initiativerne at give dem adgang til frivilligt, socialt arbejde i arbejdstiden. Frivilligt arbejde kan bl.a. bestå i at forberede og deltage i den årlige julefest, som Codan afholder for mennesker, som enten er ensomme eller ikke har råd til at holde jul.

Forberedelserne
”Vi har været aktive på det her område siden 2006, hvor vi startede med at bidrage til indsatsen i RSA, som begyndte i 1999. Samtidig gik vi i gang med at få sat vores eget arbejde i system,” siger Director Jeanette Fangel Løgstrup, Corporate Communications i Codan.

Den første opgave var at finde ud af, hvad Codan allerede gjorde.

”Ja, for vi gjorde jo allerede meget, men vi kaldte det ikke nødvendigvis CSR, og det var heller ikke systematisk. Vi ville sætte struktur på det og samtidig finde ud af, hvad vi gerne ville udover det, vi allerede gjorde.”

Herefter fulgte arbejdet med at formulere mål og visioner og få de rigtige interessenter med dvs. bygningsansvarlige, folk fra kerneforretningen og fra HR.

”Det var en meget vigtig proces at få taget diskussionerne med de rigtige mennesker, brainstormet med dem og taget i dem i ed. På den baggrund udarbejdede vi en strategi, som vi præsenterede for koncernledelsen, så vi også havde dem med ombord,” siger hun.

Det skal være målbart
Jeanette Fangel Løgstrup understreger, at det er vigtigt at turde sætte nogle konkrete mål, at følge op på målene og også kommunikere omkring det, for idet man offentliggør det, så forpligter det, og det skærper ledelsens interesse.

”Hvis du fx har sagt til det omkringliggende samfund, at du vil reducere dit CO2-udslip med fem procent, eller at du vil reducere antallet af flyrejser med så og så meget, så vil det føre til diskussioner i ledelsen, hvis ikke målene bliver opfyldt.”

Hun peger på, at en høj grad af præcision omkring målene gør diskussionerne i ledelsen meget konkrete, og nævner som eksempel, at hvis ikke målene for antal flyrejser er opfyldt, så må man udvide faciliteterne til videomøder.

”Hele etagen deroppe er indrettet til videokonferencer,” siger hun og peger op mod loftet. Den seneste rapportering viser da også, at antallet af flyrejser har udviklet sig, som det skal. Derimod er energiforbruget i bygningernes ikke faldet som planlagt.

CSR-politik skal hænge sammen forretningen
”Da vi beskrev strategien, lagde vi vægt på, at det skulle hænge sammen med det, vi arbejder med som forretning, ellers ville det ikke give mening for vores kunder og vores medarbejdere,” siger hun.

Derfor satte det også gang i tanker om udvikling af nye forsikringsprodukter, som over tid påvirker kunderne til god adfærd. Hun understreger dog, at det tager lang tid at udvikle forsikringsprodukter.

”Det kan være ved hjælp af priserne,” siger hun og nævner som eksempel RSA, som tilbyder et produkt med en form for ”sorte bokse” i kundernes biler.

”Her kan man få en rapport over, om man har kørt miljørigtigt. Det betyder fx, at man ikke speeder op, så det bidrager samtidig til, at man får færre skader, og den vej rundt kan vi skabe incitamenter fx i form af en billigere forsikring. Man kan også forestille sig, at folk køber en grøn husforsikring, og brænder huset så ned, bliver alt erstattet med miljørigtige produkter.”

Et område hvor Codan allerede i dag skiller sig ud er forsikring af elbiler, hvor hun til sin overraskelse kunne læse i Dagbladet Børsen, at de var de eneste, som var villige til at forsikre et større antal elbiler.

Hun peger på, at der er rigtig mange steder, hvor et forsikringsselskab kan påvirke. Dertil kommer, at et forsikringsselskab med sine skadestatistikker har et rigtig godt overblik over, hvor og hvornår der sker skader. Den viden kan bruges forebyggende, hvis den deles med andre, og det er ikke bare til gavn for kunderne, men for samfundet som helhed.

Hun nævner for eksempel klimaskader, hvor Codan har valgt at samarbejde med brancheforeningen om, hvordan de skal håndteres, også her er målet at fremme forebyggende foranstaltninger fra kundernes side ved hjælp af prisstrukturen.

Netop dette bliver da også et af emnerne på forsikringsselskabernes store klimamøde den 17. september.

Grænser for indblanding
”Vi agerer ansvarligt som individer og som selskab,” hedder det i Codans vision. På et spørgsmål om, hvorvidt det også gælder medarbejdernes adfærd uden for arbejdspladsen, svarer Jeanette Fangel Løgstrup:

”Vi har gjort lidt på klimaområdet, hvor vi sidste år holdt en klimauge, hvor vi gav medarbejderne nogle redskaber til, hvad de kan gøre både derhjemme og på arbejdspladsen. Det gentager vi i år. Og så er vi lidt inde at røre ved det i forbindelse med medarbejdernes frivillige arbejde, også selvom det foregår i arbejdstiden.” Endelig nævner hun forskellige sundhedsaktiviteter for medarbejderne, som har ført til, at nogle er begyndt at løbe.

”Vi må ikke gå for langt, ingen må ikke føle sig pressede, men vi bør facilitere aktiviteterne,” siger hun.

”Vi bruger tid på at beskrive og kommunikere, hvad vi gør, og det skaber stolthed hos medarbejderne. Folk var overraskede over, hvor meget vi gør.”

Jeanette Fangel Løgstrup fortæller, at kommunikationen til bl.a. medarbejderne skal være endnu bedre. En pjece og et microsite er undervejs.

Stadig rum for forbedring
”Som forsikringsselskab har vi valgt en meget forsigtig investeringsstrategi og langt hovedparten af vores portefølje er investeret i danske stats- og realkreditobligationer. Vi har ganske få procent investeret i aktier, og her er kravet, at det skal være virksomheder som udviser etisk ansvar,” siger hun og tilføjer, at Codan for øjeblikket er i gang med at kigge på principper for krav til underleverandører. De skal implementeres i år.

”Det er et område, hvor vi ikke er kommet langt nok, men arbejde med ansvarlighed er en rejse, hvor vi kommer længere og længere og hele tiden løfter overliggeren,” slutter hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia