Mærsk: Orden i eget hus er forudsætningen for at arbejde med de store udfordringer

Hvad kommer bæredygtighedsarbejdet i Mærsk til at handle om i 2018? CSR.dk har spurgt Annette Stube, bæredygtighedschef i A.P. Møller-Mærsk.

Annette Stube er bæredygtighedschef i A.P. Møller-Mærsk. .

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Den første prioritet for os er altid at have orden i eget hus. Det er noget, vi hele tiden har fokus på og hele tiden udvikler. I år kommer vi til at kigge særligt meget på, hvordan vi kan integrere det perspektiv i måden vi træffer ledelsesmæssige beslutninger.

Derudover har vi fire store prioriteter inden for bæredygtighed. Det første er ophugning af skibe, hvor vi har som mål at hæve den globale barre for, hvordan man gør det. Konkret sker det ved at opgradere værfter i Alang, Indien. Vi har allerede bevist, at det kan lade sig gøre at ophugge og genbruge et skib i overensstemmelse med de højeste internationale standarder i Alang. Nu drejer det sig om at få flere rederier med til at stille samme høje krav og betale den merpris ansvarlig ophugning koster, sådan at vi kan videreudvikle ansvarlig ophugning i Alang og andre steder.

Mærsk tager fra 2018 blandt andet fat i den svære opgave med at få trukket CO2-udledningerne ud af transport og logistik. .

De handler om at ”decarbonise” logistik, som er en videreudvikling af vores tidligere arbejde med CO2-reduktion, og hvor vi nu tager et mere langsigtet perspektiv og kigger ikke bare på vores egne skibe, men på hele logistikkæden. Vi er også gået ind i food loss, (forstået som madspild i forsyningskæden, red.). Vi står for 27% af al global transport af fødevarer i containere, og det er en forretningsprioritet at arbejde med at udvikle vores tilbud inden for temperaturreguleret logistik. På den måde kan vi være med til at afhjælpe en stor del af det spild, der forekommer under transporten, som er ca. en tredjedel af al spild.

Endelig skal vi fortsætte vores arbejde med at udvikle og udvide fordelene ved handel. Vi har en central position i forhold til international handel og har et indgående kendskab til de uformelle handelsbarrierer, som forhindrer især små og mellemstore virksomheder i udviklingslande i at vokse. Vi arbejder sammen med partnere for at fjerne nogle af disse barrierer (f.eks. unødige bureaukratiske procedurer), og give adgang til internationale supply chains for virksomheder, der ikke havde råd tidligere. Det giver også flere containere på vores skibe. Vi tror jo, at vi kan løfte mange forhindringer ved at digitalisere logistik og ved at undervise i, hvordan man bliver en del af den internationale handel. Så vi planlægger uddannelsesaktiviteter for f.eks. kvindelige iværksættere i udviklingslande ved at gøre nogle af vores medarbejdere til mentorer for dem. Dette er dog endnu på tegnebrættet.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi det er her vi synes, at vi med den virksomhed, vi er, kan gøre den største forskel ude i verden og samtidig give fordele til os som virksomhed.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Det afhænger jo af de enkelte programmer. Men generelt vil vi gerne bidrage til at løse problemer, som f.eks. er defineret i FN’s verdensmål, hvor vi kan spille en særlig rolle gennem vores forretning og i samarbejde med andre.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Det er ofte et samspil mellem offentligt og privat, hvor vi som virksomhed arbejder sammen med internationale organisationer, som sætter standarder, og lokale regeringer og myndigheder, som implementerer, for at få en forankret løsning.

Vi arbejder f.eks. sammen med toldmyndigheder i en del lande om at finde nemmere og mindre arbejdstunge måder at behandle dokumentation af transport af varer. Det handler ofte om digitalisering af arbejdsgange, som både er hurtigere og mere effektiv, og dermed gør det billigere for alle, men som også er med til at dæmme op for korruption i de sammenhænge.

Når vi sætter vores kræfter og forretning ind på at skabe forandring, er det typisk en stor og systemisk udfordring, der skal findes løsning på. Det kræver samarbejde og partnerskaber, og det er den måde at arbejde på, vi benytter os af på alle vores store prioriteter.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00