Brug pæren, sluk for strømmen
JohnsonDiversey har en grøn plan. Samlet ønsker virksomheden at reducere CO2 udslippet med minimum 90 tons i 2008. Samtidig vil de sikre en mere grøn adfærd, når de er på arbejde.
Nu er det ikke længere kun i Folketinget, at den globale opvarmning står højt på dagsordenen. JohnsonDiversey rider også med på den grønne bølge. Og indsatsen for at forbedre miljøet, er blevet intensiveret det seneste år.
Debatten omkring drivhusgasser og global klimaopvarmning har været voldsomt stigende i 2007, og vi mener ikke, at kunne sidde den trend overhørig, siger Morten Rønager, administrerende direktør i JohnsonDiversey.
JohnsonDiversey vil gerne være på forkant i miljøindsatsen, derfor har vi iværksat et grønt projekt, vi kalder GoingGreen. Vi har gennem mange år været miljøcertificerede og haft fokus på miljørigtige produkter. Men med til en miljøindsats hører også vores egen adfærd. Gennem fokus og viden om den miljøbelastning, vi er ansvarlige for, vil vi reducere udslip af CO2 samt forbrug af ressourcer og vand fortæller Morten Rønager.
CO2 udslip ved transport skal reduceres med 20 %
Miljøchef i JohnsonDiversey Ina Rasmussen fortæller, at det største indsatsområde bliver at reducere virksomhedens CO2-udslip ved transport.
Vores konsulenter og servicemontører kører mange kilometer om året. Transport er den absolut største miljøbelastning, vi har i JohnsonDiversey Danmark. Vi skal blive mere bevidste omkring vores kørsel. Ved at køre miljørigtigt, har det vist sig, at med få gode råd, vil vi kunne spare helt op til 20 % på forbruget pr. km, fortæller Ina Rasmussen.
Konkurrencer som månedens energikører skal blandt andet være med til at motivere medarbejderne til at køre mere miljørigtigt. Vi vil hver måned præmiere den medarbejder, som har kørt mest miljørigtigt. Medarbejderne skal taste deres kørte kilometer og deres benzinforbrug ind i et skema. Ud fra oplysningerne vil vi så beregne, hvordan deres kørsel har været. Et barometer på vores intranet vil vise, hvordan vi samlet har kørt i løbet af måneden, fortæller Ina Rasmussen.
JohnsonDiversey forbruger også energi, når de ikke er på arbejde
Beregninger har vist, at vores energiforbrug er lige så stort, når vi er på arbejde, som i de timer vi ikke er der. Derfor skal vi have installeret tænd-sluk-ure og strømspareskinner til vores køleskabe, standby funktioner mv., siger Ina Rasmussen.
Alle medarbejdere har også fået udleveret en elspareskinne til deres kontorplads, fortæller Ina Rasmussen. Computerudstyr er en af de største strømslugere på kontoret. Skærm, printer, højtalere mv. bruger en masse unødvendig standby-strøm, når computeren er slukket. Men elspareskinnen sørger for at slukke computerens udstyr, når den ikke er i brug.
Energimærkning og nye tiltag
Et andet mål er at få en energimærkning af virksomhedens administrationsbygning i Nivå. Bygningen er hen ved 20 år gammel, derfor er der ting, som ikke helt har fulgt med tiden. siger Ina Rasmussen.
I begyndelsen af næste år, skal vi have miljørådgivere til at gennemgå vores bygning. De skal vise os, hvor det kan betale sig at investere. Det kunne fx være solvarmere til opvarmning af varmt vand eller anden alternativ energi, siger Ina Rasmussen.
Vi har også valgt at udskifte alle vores toiletter i vores bygning med vandbesparende toiletter. Et almindeligt toilet forbruger i gennemsnit 15 l vand pr. skyl, hvor et vandbesparende toilet kun bruger 6-9 liter vand pr. skyl. Så her vil vi kunne hente en stor økonomisk gevinst på vores vandforbrug, fortæller Ina Rasmussen.
Investering i nye miljøtiltag
Formålet med vores projekt skal på ingen måde forveksles med besparelser, pointerer Morten Rønager. Vi forventer, forholdsvis hurtigt, at kunne se en økonomisk gevinst i forhold til vores forbrug af vand, el og diesel. Tanken er, at alt vi sparer på vores miljøindsats, skal frigøre penge til at investere i andre bæredygtige projekter, fortæller Morten Rønager.
GoingGreen frelser ikke verden. Slet ikke. Men det bidrager til. at det går den rigtige vej, og vi vil gerne være en inspirationskilde for andre virksomheder. Ikke mindst i forhold til vores egen koncern. Min ambition er, at JohnsonDiversey (DK) bliver det grønneste selskab i JohnsonDiversey koncernen, fortæller Morten Rønager.
Jeg ser det som en klar markedsfordel, at vi har en markant miljøprofil. Både i forhold til vores konkurrenter, men også for at kunne tiltrække fremtidens medarbejdere. Kunderne kræver, at vi har vores bagland i orden. At vi er en bæredygtig virksomhed, når vi taler miljø og etik, slutter Morten Rønager.