The Body Shop-salg kan være vendepunkt for ansvarlig forretning

Kosmetikkæden The Body Shop er blevet solgt til det brasilianske skønhedsbrand Natura i en handel, der ifølge førstnævntes CSR-chef kan repræsentere et skifte i retning af mere etisk drift og en retur til selskabets ”aktivistiske rødder”.

The Body Shops godt 3000 butikker på verdensplan kommer nu ind under paraplyen hos Natura..

03.10.2017

CSR.dk

I starten af september kunne L’Oreal annoncere, at man havde færdiggjort salget af The Body Shop til den brasilianske kosmetikgigant Natura Cosméticos SA. Dermed er godt 10 års fransk ejerskab af brandet, der blev grundlagt i Sydengland i 1976, slut, og det har skabt glæde på direktionsgangen.

Læs også: Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Det siger koncernens CSR-chef, Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, i et interview med Ethical Corporation, der har snakket med Davis om betydningen af handlen, som mediet i øvrigt værdisætter til 1 mia. euro (7,5 mia. kr.).

CSR.dk mødte selv Davis på sidste års Sustainable Brands-konference i København til en snak om den ambitiøse strategi The Body Shop lancerede i februar 2016, og som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på sitet.

Det er netop på den baggrund at han ser skiftet i ejerskab som mere end ’bare’ en handel mellem to mastodonter på det internationale kosmetikmarked. Davis peger således på bl.a. Naturas målsætninger omkring bæredygtig udvikling som noget, der er ”tættere på The Body Shops DNA”.

”Jeg blev ansat under Anita (Roddick, The Body Shops grundlægger, red.) for over 14 år siden, og jeg har set mange forandringer, men helt oprigtigt har jeg ikke set eller følt den mængde glæde og spænding, som fylder stedet i dag. Det føles fantastisk”, siger Davis til Ethical Corporation, og fremhæver fornemmelsen blandt de ansatte af, at brandet vil være i stand til at vende tilbage til sine ”aktivistiske rødder” efter 10 ”udfordrende” år under L’Oreals vinger.

Øget prioritering af ansvarlig adfærd
I såvel skønhedsindustrien som i den internationale forretningsverden generelt, håber og tror Chris Davis, at handlen kan være begyndelsen på et fundamentalt skifte i retning af, at virksomhedsledelser prioriterer ansvarlig adfærd og ditto forretningsmodeller højere end kortsigtede økonomiske gevinster.

”Det her kan være et vigtigt vendepunkt i forhold til, hvordan vi ser behovet for at virksomheder opfører sig ordentligt. Folk har altid udfordret idéen om selskaber vokser med det gode for øje, og når et selskab kommer ud og siger at vil være gode, dedikerede omkring det og se på den langsigtede indtjening, så bliver man altid lidt skeptisk”, siger han til edie.net.

Davis erkender selv at det var begyndt at gå ned ad bakke for The Body Shop under det franske ejerskab, med et faldende salg, der til dels kan tilskrives en udvanding af selskabets miljøvenlige image. På den baggrund understreger han også, at han sammen med sine nye kolleger er ivrig for at skabe en ny CSR-strategi, der kan underbygge stærke finansielle resultater.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

Natura ejer i forvejen det australske skønhedsmærke Aesop, og sammen driver de tre brands virksomhed i 69 lande, har mere end 17.000 ansatte, 3200 butikker, et omfattende netværk af franchisetagere, og en salgsstyrke på 1,8 millioner uafhængige repræsentanter.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Livscyklusvurdering (LCA)

Tag på kursus i livscyklusvurdering, og lær at styre LCA-processen med blik for din organisations behov – så I ikke ender med at kaste penge efter noget, der ikke kan bruges.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DTU
Efteruddannelse
Livscyklusanalyser og bæredygtigshedpåvirkninger

På dette kursus, som også er et diplommodul, lærer du at vurdere miljøbelastninger gennem et produkts livscyklus. Kurset dækker en LCA-screening af et produkt og dækker beregning af effekter på miljø, klima og natur.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online