Better Place opgiver at vise batteriskifte til klimatopmøde
De valfartende til COP15 kommer ikke til at se en robot skifte batteri på en elbil. Better Place vil hellere vise, hvordan elbiler kan oplades med intelligente ladestandere.
Der bliver ikke opstillet en batteriskiftestation i København, selv om Better Place allerede i maj i Japan fremviste, hvordan robotter kan skifte batteri på elbiler, skriver www.ingeniøren.dk. Better Place vil i stedet vise, hvordan bilerne kan oplades med intelligente ladestandere.
Mere end 90 procent af strømmen til elbiler vil blive leveret gennem opladning i ladestandere. Det er den vigtigste del af vores koncept, forklarer Jens Moberg, direktøren for elbilselskabet.
Han forventer, at der vil være omkring 50 standere på plads i København. Men Jens Moberg afviser, at Better Place er ved at gå helt væk fra de batteriskiftestationer, som skal gøre det muligt at køre længere strækninger i elbil.
Vi bygger den første batteriskiftestation i løbet af næste år. Men bilerne kommer først i anden halvdel af 2011, så der er ingen grund til at have et stort antal batteriskiftestationer inden, siger Jens Moberg, der påpeger, at målet er at have batteriskiftestationer for hver 30 kilometer langs de danske motorveje.
Ifølge Jens Moberg anser Better Place det for vigtigt at kunne styre opladningen af elbiler efter, hvornår der er grøn strøm tilgængelig i nettet. Svaret er ikke plug-in-hybrider, der kan oplades i stikkontakten:
Hvis alle beboere på Lærkevej oplader deres elbiler samtidig, så brænder nettet sammen. Det er vigtigt, at vi kan oplade bilerne, også når der kommer mange af dem uden at skulle investere milliarder af kroner i nye netværk, siger Jens Moberg.
Han henviser til, at en elbil der kører 24.000 kilometer om året, bruger 4.000 kilowatttimer årligt, kun lidt mindre end forbruget i et gennemsnitligt parcelhus.
-JR