Bekymring for havene får forbrugerne til at ’stemme med gaflen’

Stigende bekymring for havens tilstand globalt fører til øget forbrugeraktivisme. Det viser ny international undersøgelse lavet for Marine Stewardship Council (MSC).

Selvom flere forbrugerne er enige i, at man skal købe bæredygtigt fisk og skaldyr, er det omkring 41 procent, der lægger mærke til miljømærkede produkter ved indkøb. Foto: Marine Stewardship Council. .

09.06.2020

CSR.dk

Oceanerne er hjem for op mod 80 procent af klodens liv, og fisk og skaldyr er en vigtig proteinkilde for mere end tre milliarder mennesker over hele kloden. Imidlertid er overfiskning udbredt til omkring 1/3 af alle klodens fiskebestande, mens yderligere 60 procent fiskes til grænsen.

“Selv om der sker fremskridt mange steder på kloden, er det vigtigere end nogensinde, at forbrugerne understøtter det bæredygtige fiskeri”, siger landechef i MSC Danmark, Ole Schmidt.

Læs også: Sektorsamarbejde skaber øget fokus på bæredygtigt fiskeri

For at opnå kendskab til forbrugernes adfærd og holdninger i forbindelse med internationalt fiskeri, har GlobeScan foretaget en undersøgelse for MSC. Og resultatet viser positive tendenser, ifølge Ole Schmidt:

”Vi har et godt udgangspunkt, for vores undersøgelse viser, at folk tager truslen alvorligt, og at de faktisk bekymrer sig om, hvor deres fisk og skaldyr kommer fra”.

Stadig udfordringer
Undersøgelsen indeholder mere end 20.000 besvarelser fra personer på tværs af 23 lande, og resultaterne viser at forbrugerne allerede er i fuld gang med at omlægge deres vaner og indkøb for at beskytte fiskene og livet i havet. Det betyder dog ikke, at forbrugernes problemfrit kan købe bæredygtig fisk og skaldyr, da det kun er omkring 41 procent af respondenterne, der lægger mærke til miljømærkede produkter.

Fakta om undersøgelsen

  • 6 ud af 10 forbrugerne (58 procent) svarer, at de har ændret deres indkøb af fisk og skaldyr.
  • De ændrede vaner giver sig udtryk på mange måder; nogle køber andre mærker (23 procent), andre arter (17 procent) eller køber dem et andet sted (15 procent).
  • Det er især de yngre forbrugere, der har ændret adfærd. Således er det 74 procent af de 18-24-årige, der har ændret adfærd, mens det er 49 procent af dem over 55. Blandt de yngre er der også en tendens til helt at afholde sig fra at spise fisk og skaldyr – hvilket måske kan ses i sammenhæng med udbredelsen af veganisme.
  • Og forbrugerne er klar til at agere; 8 af 10 (78 procent) siger de er parate til at gøre endnu mere i fremtiden for at hjælpe med at beskytte havene.
  • 65 procent er enige i, at det gør en forskel at købe fisk og skaldyr fra bæredygtige kilder.
  • Imidlertid er det 41 procent, der siger de har lagt mærke til miljømærkede produkter, når de købte ind.

”Vores opgave som organisation er jo netop at gøre det muligt for forbrugerne at foretage det bæredygtige valg”, siger Ole Schimdt og uddyber:

”Men hvis forbrugerne slet ikke kigger efter miljømærker som vores, nytter det ikke så meget, at der er masser af bæredygtige produkter på hylderne, man kan vælge”.

Det danske fiskeri er blandt de fiskerier i verden, der er længst fremme mht. at opnå MSC-certificering som bæredygtigt fiskeri

Læs også: MSC forlænger alle certifikatfrister

”Fra vores perspektiv er der al mulig grund til at være stolte af det danske fiskeri – både de store og de små. Der er stadig udfordringer – både i Østersøen, i Nordsøen og længere nordpå i Nordatlanten. Men en forudsætning for at vi kan løse dem er, at landene – og fiskerne – arbejder sammen om at skabe en bæredygtig forvaltning. Når vi kan påvise, at man bliver belønnet af forbrugerne for at fiske bæredygtigt, så hjælper det også på lysten til sikre en bæredygtig forvaltning”, siger Ole Schmidt.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle