Bekymring for havene får forbrugerne til at ’stemme med gaflen’

Stigende bekymring for havens tilstand globalt fører til øget forbrugeraktivisme. Det viser ny international undersøgelse lavet for Marine Stewardship Council (MSC).

Selvom flere forbrugerne er enige i, at man skal købe bæredygtigt fisk og skaldyr, er det omkring 41 procent, der lægger mærke til miljømærkede produkter ved indkøb. Foto: Marine Stewardship Council. .

09.06.2020

CSR.dk

Oceanerne er hjem for op mod 80 procent af klodens liv, og fisk og skaldyr er en vigtig proteinkilde for mere end tre milliarder mennesker over hele kloden. Imidlertid er overfiskning udbredt til omkring 1/3 af alle klodens fiskebestande, mens yderligere 60 procent fiskes til grænsen.

“Selv om der sker fremskridt mange steder på kloden, er det vigtigere end nogensinde, at forbrugerne understøtter det bæredygtige fiskeri”, siger landechef i MSC Danmark, Ole Schmidt.

Læs også: Sektorsamarbejde skaber øget fokus på bæredygtigt fiskeri

For at opnå kendskab til forbrugernes adfærd og holdninger i forbindelse med internationalt fiskeri, har GlobeScan foretaget en undersøgelse for MSC. Og resultatet viser positive tendenser, ifølge Ole Schmidt:

”Vi har et godt udgangspunkt, for vores undersøgelse viser, at folk tager truslen alvorligt, og at de faktisk bekymrer sig om, hvor deres fisk og skaldyr kommer fra”.

Stadig udfordringer
Undersøgelsen indeholder mere end 20.000 besvarelser fra personer på tværs af 23 lande, og resultaterne viser at forbrugerne allerede er i fuld gang med at omlægge deres vaner og indkøb for at beskytte fiskene og livet i havet. Det betyder dog ikke, at forbrugernes problemfrit kan købe bæredygtig fisk og skaldyr, da det kun er omkring 41 procent af respondenterne, der lægger mærke til miljømærkede produkter.

Fakta om undersøgelsen

  • 6 ud af 10 forbrugerne (58 procent) svarer, at de har ændret deres indkøb af fisk og skaldyr.
  • De ændrede vaner giver sig udtryk på mange måder; nogle køber andre mærker (23 procent), andre arter (17 procent) eller køber dem et andet sted (15 procent).
  • Det er især de yngre forbrugere, der har ændret adfærd. Således er det 74 procent af de 18-24-årige, der har ændret adfærd, mens det er 49 procent af dem over 55. Blandt de yngre er der også en tendens til helt at afholde sig fra at spise fisk og skaldyr – hvilket måske kan ses i sammenhæng med udbredelsen af veganisme.
  • Og forbrugerne er klar til at agere; 8 af 10 (78 procent) siger de er parate til at gøre endnu mere i fremtiden for at hjælpe med at beskytte havene.
  • 65 procent er enige i, at det gør en forskel at købe fisk og skaldyr fra bæredygtige kilder.
  • Imidlertid er det 41 procent, der siger de har lagt mærke til miljømærkede produkter, når de købte ind.

”Vores opgave som organisation er jo netop at gøre det muligt for forbrugerne at foretage det bæredygtige valg”, siger Ole Schimdt og uddyber:

”Men hvis forbrugerne slet ikke kigger efter miljømærker som vores, nytter det ikke så meget, at der er masser af bæredygtige produkter på hylderne, man kan vælge”.

Det danske fiskeri er blandt de fiskerier i verden, der er længst fremme mht. at opnå MSC-certificering som bæredygtigt fiskeri

Læs også: MSC forlænger alle certifikatfrister

”Fra vores perspektiv er der al mulig grund til at være stolte af det danske fiskeri – både de store og de små. Der er stadig udfordringer – både i Østersøen, i Nordsøen og længere nordpå i Nordatlanten. Men en forudsætning for at vi kan løse dem er, at landene – og fiskerne – arbejder sammen om at skabe en bæredygtig forvaltning. Når vi kan påvise, at man bliver belønnet af forbrugerne for at fiske bæredygtigt, så hjælper det også på lysten til sikre en bæredygtig forvaltning”, siger Ole Schmidt.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby