Bekymring for havene får forbrugerne til at ’stemme med gaflen’

Stigende bekymring for havens tilstand globalt fører til øget forbrugeraktivisme. Det viser ny international undersøgelse lavet for Marine Stewardship Council (MSC).

Selvom flere forbrugerne er enige i, at man skal købe bæredygtigt fisk og skaldyr, er det omkring 41 procent, der lægger mærke til miljømærkede produkter ved indkøb. Foto: Marine Stewardship Council. .

09.06.2020

CSR.dk

Oceanerne er hjem for op mod 80 procent af klodens liv, og fisk og skaldyr er en vigtig proteinkilde for mere end tre milliarder mennesker over hele kloden. Imidlertid er overfiskning udbredt til omkring 1/3 af alle klodens fiskebestande, mens yderligere 60 procent fiskes til grænsen.

“Selv om der sker fremskridt mange steder på kloden, er det vigtigere end nogensinde, at forbrugerne understøtter det bæredygtige fiskeri”, siger landechef i MSC Danmark, Ole Schmidt.

Læs også: Sektorsamarbejde skaber øget fokus på bæredygtigt fiskeri

For at opnå kendskab til forbrugernes adfærd og holdninger i forbindelse med internationalt fiskeri, har GlobeScan foretaget en undersøgelse for MSC. Og resultatet viser positive tendenser, ifølge Ole Schmidt:

”Vi har et godt udgangspunkt, for vores undersøgelse viser, at folk tager truslen alvorligt, og at de faktisk bekymrer sig om, hvor deres fisk og skaldyr kommer fra”.

Stadig udfordringer
Undersøgelsen indeholder mere end 20.000 besvarelser fra personer på tværs af 23 lande, og resultaterne viser at forbrugerne allerede er i fuld gang med at omlægge deres vaner og indkøb for at beskytte fiskene og livet i havet. Det betyder dog ikke, at forbrugernes problemfrit kan købe bæredygtig fisk og skaldyr, da det kun er omkring 41 procent af respondenterne, der lægger mærke til miljømærkede produkter.

Fakta om undersøgelsen

  • 6 ud af 10 forbrugerne (58 procent) svarer, at de har ændret deres indkøb af fisk og skaldyr.
  • De ændrede vaner giver sig udtryk på mange måder; nogle køber andre mærker (23 procent), andre arter (17 procent) eller køber dem et andet sted (15 procent).
  • Det er især de yngre forbrugere, der har ændret adfærd. Således er det 74 procent af de 18-24-årige, der har ændret adfærd, mens det er 49 procent af dem over 55. Blandt de yngre er der også en tendens til helt at afholde sig fra at spise fisk og skaldyr – hvilket måske kan ses i sammenhæng med udbredelsen af veganisme.
  • Og forbrugerne er klar til at agere; 8 af 10 (78 procent) siger de er parate til at gøre endnu mere i fremtiden for at hjælpe med at beskytte havene.
  • 65 procent er enige i, at det gør en forskel at købe fisk og skaldyr fra bæredygtige kilder.
  • Imidlertid er det 41 procent, der siger de har lagt mærke til miljømærkede produkter, når de købte ind.

”Vores opgave som organisation er jo netop at gøre det muligt for forbrugerne at foretage det bæredygtige valg”, siger Ole Schimdt og uddyber:

”Men hvis forbrugerne slet ikke kigger efter miljømærker som vores, nytter det ikke så meget, at der er masser af bæredygtige produkter på hylderne, man kan vælge”.

Det danske fiskeri er blandt de fiskerier i verden, der er længst fremme mht. at opnå MSC-certificering som bæredygtigt fiskeri

Læs også: MSC forlænger alle certifikatfrister

”Fra vores perspektiv er der al mulig grund til at være stolte af det danske fiskeri – både de store og de små. Der er stadig udfordringer – både i Østersøen, i Nordsøen og længere nordpå i Nordatlanten. Men en forudsætning for at vi kan løse dem er, at landene – og fiskerne – arbejder sammen om at skabe en bæredygtig forvaltning. Når vi kan påvise, at man bliver belønnet af forbrugerne for at fiske bæredygtigt, så hjælper det også på lysten til sikre en bæredygtig forvaltning”, siger Ole Schmidt.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online