Begrænsningens kunst

Hos detailkæden BabySam har man arbejdet struktureret med CSR siden efteråret 2016. Det sværeste er næsten at begrænse sig og at vælge de helt rigtige partnere.

Denne sommers kampagne med Mødrehjælpen gav udsatte børn mulighed for oplevelser i sommerferien..

20.09.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at vi arbejder 100 procent systematisk med CSR, men det kan jeg ikke endnu. Vi er på vej,” siger Mette Vestergaard som er ansvarlig for CSR-arbejdet i BabySam.

Den væsentligste motivationsfaktor er at gøre en forskel. Særligt for børn.

BabySams fire områder

Inden for hvert af de fire områder, som udgør grundstammen i BabySams arbejde med CSR, er der sat en række aktiviteter i gang.

Det gode købmandsskab – handler om hvilke effektiviseringsfordele og forretningsmuligheder BabySam kan opnå ved at arbejde med CSR. I dag er det tydeligst i miljøarbejdet, men det kan også ses i forhold til marketing, hvor deres aktiviteter med Mødrehjælpen får god respons på f.eks. BabySams facebookside.

Det gode miljø – hvor kæden i dag kører et pilotprojekt i en af sine butikker med at skifte til LED-lys. De er desuden gået i gang med at se på deres logistik-footprint. Det handler om en større bevidsthed om hvordan varer, der skal sendes, bliver pakket. F.eks. ved at bruge mindre størrelse kasser, så der ikke kører lastbiler rundt med luft, når varerne fragtes ud til kunderne.

Den gode arbejdsplads – hvor hovedpunkterne er talent- og medarbejderudvikling og en udvidelse af kædens elevprogram, så der om to år er elever i mere end halvdelen af BabySams butikker.

Den gode praksis – som både handler om de udadvendte samarbejder og kampagner, men også om opbygningen af et system, som kigger på ansvarlige indkøb. BabySam er ved at udarbejde en code of conduct i øjeblikket kombineret med en nulpunktsanalyse gennem et antal leverandørvurderinger, så kæden ved, hvor den står.

Det er ikke så mærkeligt, at CSR for BabySam handler om børn. Kædens 30 butikker er specialiseret i udstyr til babyer og små børn, og har været det i over 40 år, og deres kunder er begyndt at forvente noget mere end en god pris.

”Vores kunder går rigtig meget op i, hvad produkterne, vi sælger, indeholder. Det er noget de spørger til i butikkerne og har fokus på, på en måde de ikke har haft tidligere. Vi kan også mærke, at når vi laver projekter med f.eks. Mødrehjælpen, så er det noget kunderne er interesserede i og bakker op om. Og vores kundeundersøgelser viser også, at de har en klar forventning til, at vi gør noget,” siger Mette Vestergaard.

Hundrede procent
Undersøgelserne siger dog ikke noget om hvad der skal gøres. Det er altså op til BabySam selv. Og her optræder den største udfordring i arbejdet.

”Vi sælger babyudstyr, så det er ikke noget med verdenshavene. Så langt er det nemt at vælge. Men ellers er det mest udfordrende at begrænse sig, synes jeg. Der er så mange ting, vi kunne og gerne ville engagere os i, der er så mange muligheder,” siger Mette Vestergaard.

BabySam har valgt at strukturere deres CSR-arbejde omkring fire hovedområder: det gode købmandskab, det gode miljø, den gode arbejdsplads og den gode praksis. (Se faktaboks). Det centrale er dog stadig, at gøre en forskel for børn.

”Der er vi efterhånden nået frem til, at vi kan gøre den største forskel ved at gå 100 procent ind i noget. For os handler det om det gode børneliv, og vi er ved at finde ud af hvem, der skal være vores hovedpartner i fremtiden,” fortsætter hun.

Mette Vestergaard er HR- og CSR-ansvarlig i butikskæden BabySam. .

Indtil nu har børneudstyrskæden haft nogle projekter med Mødrehjælpen som partner. Et af dem var en indsamling af brugte flyverdragter, som kunne afleveres i BabySams butikker og bagefter blev solgt i Mødrehjælpens butikker, og i denne sommer har BabySam sammen med en af deres leverandører givet 20 kr. pr solgt produkt til Mødrehjælpens tilbud om sommerferieaktiviteter til børn i udsatte familier.

Mere klarhed om forventninger, tak
Mængden af ting man kunne gøre kombineret med næsten komplet valgfrihed er noget, som Mette Vestergaard gerne ville have ændrede sig.

”Vi kunne godt bruge klarere retningslinjer, f.eks. en generel vejledning inden for detailområdet. Det ville være en stor hjælp. Det eneste, vi ved, vi skal, er at rapportere, men vi er jo ikke pålagt at gøre noget bestemt. Det ville hjælpe alle når man går i gang, hvis forventningerne var tydeligere.”

Som det ofte er tilfældet i SMV’erne, så er CSR ikke Mette Vestergaards eneste arbejdsområde. Det meste af tiden arbejder hun med HR. Derfor har BabySam også købt indsigt og hjælp udefra.

”Det ville være godt, hvis man som mindre virksomhed kunne få noget gratis rådgivning ind i mellem. Vi er blevet certificeret business partner hos Green Network, og det er har hjulpet os godt i gang. Men det ville måske være bedre, med f.eks. en statslig certificeringsordning som tager stilling til, om det arbejder man laver er i orden,” siger hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København