Bank tilbyder SMV'er at få en tilstandsrapport på ESG

Samarbejde mellem sparekasse og konsulentvirksomhed giver virksomhedskunder i Middelfart Sparekasse inspiration til at komme i gang med bæredygtighedsarbejdet.

Murermester Peter Rishøj (tv) blev bl.a. inspireret til at montere solceller på en lagerhal og se på mere bæredygtige byggematerialer, da han fik lavet en ESG Tilstandsrapport. Her ses han sammen med Peter Mulvad Sørensen, konsulent hos Sustainable Business Solutions, der tilbyder rapporten i samarbejde med Middelfart Sparekasse. Foto: Rune Moesgaard/Middelfart Sparekasse.

25.10.2023

CSR.dk

Murermester Peter Rishøj, indehaver af murerfirmaet Rishøj A/S, har egentlig nok at gøre med at lede sin forretning og ca. 50 medarbejdere. Så overskuddet til at sætte sig ind i ny – og for ham lidt fjern regulering – som f.eks. kommende ESG-regler er begrænset.

Dog ikke mere end, at murermesteren godt ved, at ”der er noget på vej”, og derfor takkede han ja til at få lavet en ESG Tilstandsrapport, et nyt tilbud fra Middelfart Sparekasse til sine erhvervskunder. Den konkrete ydelse leveres af konsulentvirksomheden Sustainable Business Solutions.

På grund af rapporten er der nu kommet solceller på en af Peter Rishøjs lagerhaller i Gelsted. Og han har fået et langt bedre overblik over sine muligheder og udfordringer, når det kommer til bæredygtighed.

"En lokal håndværker som mig har ikke læst alle lektier på ESG-området, og jeg blev glædeligt overrasket over, hvor mange ting vi allerede havde styr på, ikke mindst på det sociale område," siger Peter Rishøj og fortsætter:

"Konsulentbesøget og rapporten har hjulpet mig til at tænke i nye baner. Der åbnede sig en helt ny verden for mig".

Ud over solcellerne har Peter Rishøj bl.a. været i dialog med den lokale trælast om priser på mere grønne produkter end de gængse – så han er klar, når efterspørgslen kommer.

ESG-byrden klemmer SMV’erne
Mens store virksomheder allerede er godt i gang med ESG-arbejdet, er det sværere for de mindre og mellemstore. Det er den erkendelse, der har ført til, at Middelfart Sparekasse nu tilbyder kunderne en ESG Tilstandsrapport.

"ESG er en stor opgave for os, selv om vi er 400 medarbejdere og har kolleger, der arbejder dedikeret med området. For mindre virksomheder kan det være tæt på uoverkommeligt. Virkeligheden er bare, at hvis man ikke er med, så risikerer man på sigt at miste ordrer og dermed indtjening," siger Bjarne Jacobsen, ESG- og kommunikationsdirektør i Middelfart Sparekasse.

Så sparekassen tilbyder nu erhvervskunderne et konkret værktøj, som sikrer retning og overblik over både muligheder og mangler.

Om ESG Tilstandsrapporten

ESG Tilstandsrapporten tilbydes Middelfart Sparekasses kunder i samarbejde med Sustainable Business Solutions.

Virksomhedens nøglepersoner interviewes af konsulentvirksomhedne, der herefter leverer overblik over muligheder, udfordringer og konkrete handlemuligheder

Rapporten afdækker følgende områder: Lederskab, Strategi, Data, Systemer, Kommunikation, Træning, Medarbejdere, Kultur, Produkter og Services, Kunder, Konkurrenter, Leverandører, Krav, Frivillige bæredygtighedsinitiativer.

"Vi er interesserede i at vores erhvervskunder står godt i konkurrencen, og her er ESG-arbejdet afgørende på sigt. Vi har en interesse i her og nu at hjælpe vores kunder i gang, og der kan ESG Tilstandsrapporten være en effektiv start. Hensigten er, at virksomhederne med et meget begrænset ressourceforbrug får en oversigt over muligheder og mangler på bæredygtighedsområdet - inklusiv konkrete forslag til handlinger," siger Sune Hasseltoft, erhvervschef i Middelfart Sparekasse. Den 

Alliance med førende ESG-eksperter
Sparekassen har erkendt, at deres rådgivere nok ikke skal være ESG-eksperter. De skal derimod fungere som bindeled mellem kunderne og eksperterne; i dette tilfælde Sustainable Business Solutions, der har 15 års erfaring med ESG-rådgivning og implementering af bæredygtighed og klimahandling hos både mindre og mellemstore virksomheder og nogle af landets største virksomheder.

"Vi er oppe at køre over, at Middelfart Sparekasse rækker ud til erhvervskunderne på den her måde. Kombinationen af deres kendskab til hver enkelt kunde og vores ekspertise på ESG kommer til at stille kunderne bedre ved at give dem konkrete handlemuligheder, der støtter deres forretning direkte. Det er ikke bare det, kunderne har brug for. Det er det, vi alle har brug for at lykkes med bæredygtig omstilling og opfyldelse af nationale og internationale mål," siger Helle Bergstrøm, direktør i Sustainable Business Solutions.

- EHS

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense