Bæredygtighed skal sikre kaffens fremtid
Nescafé har siden 2010 investeret 400 mio. euro i bæredygtige initiativer. – Vores bæredygtige arbejde skal sikre kaffebøndernes vilkår, så de kan også i fremtiden kan dyrke sunde og bæredygtige afgrøder, siger Anna Lindqvist, nordisk marketing manager i Nescafé.
Alle kender Nescafé. Den nemme kop kaffe, som bare kræver lidt kogt vand. Men de færreste ved sikkert, at Nescafé oprindeligt blev udviklet for at udnytte overskuddet af kaffebønner i Brasilien i 1930'erne.
Den første kop Nescafé blev drukket i Schweiz i 1938, og i dag bliver der drukket 5500 kopper Nescafé – hvert sekund, året rundt. Den volumen forpligter, og Nescafé har derfor besluttet at gøre sin forretning bæredygtig i alle led. ”Vi satte gang i Nescafé Planen i 2010 og har siden arbejdet målrettet med bæredygtighed hele vejen rundt,” fortæller Anna Lindqvist, nordisk marketing manager i Nescafé.
Stor efterspørgsel kræver bæredygtig produktion
Prognoser viser, at verden om 20 år vil drikke godt 50 % mere kaffe end i dag. For at imødekomme den stigende efterspørgsel og samtidig forebygge rydning af skove er det nødvendigt at omlægge kaffeproduktionen, så den belaster naturen og lokalsamfundene mindst muligt.
”I modsætning til mange andre fødevarer dyrkes kaffe ikke på store autimatiserede plantager. Det er små familielandbrug, som har dyrket kaffe gennem generationer. Vi har derfor mellem 300 og 400 agronomer, som rejser rundt for at uddanne de lokale kaffebønder. Vi besøger de små landbrug og lærer dem om innovative, bæredygtige dyrkningsmetoder, hjælper dem med at tjene mere, at holde sig sundere og arbejde i større harmoni med naturen. Foreløbig har vores agronomer uddannet én million kaffebønder i bæredygtig kaffeproduktion i 15 lande,” siger Anna Lindqvist.
Agronomerne hjælper også kaffebønderne med at modernisere deres gårde, så de bliver mere effektive med yngre, stærkere træer, der producerer mere kaffe af en bedre kvalitet på mindre plads, og så lærer de også at dyrke nye kaffesorter, som kræver mindre vand.
”Vi har reduceret vandforbruget i kaffefabrikkerne med 35 % ” tilføjer Anna Lindqvist.
Genanvendelig emballage
Ud over bæredygtig produktion har Nescafé også stor fokus på miljøvenlig emballage. Det velkendte Nescafé Gold-glas er allerede designet til at kunne blive genanvendt som glas, og plastiklåget kan også sorteres som plastik.
”Vi kom tidligere i år også med Nescafé-Gold i en refll softpack-emballage af monomateriale – dvs. helt igennem lavet af kun én type plastik. Materialet er derfor nu designet til genanvendelse, fordi det kan affaldssorteres som plastik. Dette vil vi også ændre for hele Nescafé-serien og er en del af Nestlés globale ambition om i 2025 kun at bruge emballage, der er genbrugelig eller genanvendelig,” siger Anna Lindqvist.
Desuden bliver Nescafés softpack-materiale (plastlaminat) med skiftet fra ikke-genanvendelig emballage også over 20 pct. lettere, fordi der ikke længere er en aluminiumsbarriere i den ikke-genanvendelige pose. Ser man på 2020-volumener for Danmark og Nescafé Gold-sortimentet, betyder det, at Nescafé sparer omkring fre tons emballagemateriale.
”Vi vil gerne eliminere engangsemballage og være med til at ændre forbrugeradfærden i en miljørigtig retning,” understreger Anna Lindqvist.
Fødevaregigant vil være CO2-neutral i 2050 Nescafé er ejet af den globale fødevarekoncern Nestlé, der har en meget ambitiøs plan for at gøre hele Nestlé-koncernen CO2-neutral i 2050. Planen er opdelt i en række delmål, som bl.a. indebærer 100% genanvendelig eller genbrugelig emballage i 2025 samt 100% certifceret bæredygtig kakao og kaffe i 2025 og plantning af 200 mio. træer inden 2030. Nescafe har allerede plantet over 220 millioner kaffetræer i perioden 2010-2020.
Nestlé vil desuden producere fere plantebaserede mad- og drikkevarer og bruge 100 pct. vedvarende elektricitet i koncernen.
”Vi skal have reduceret vores CO2-udledning med 20% i 2025 i forhold til 2018-tal, i 2030 har vi reduceret den med 50 procent og i 2050 udleder vi ikke længere drivhusgasser netto. Det kalder vi vores ”Climate net zero plan”. Det er en ambitiøs plan, men vi skal sikre en bæredygtig produktion, så vi sikrer en bæredygtig virksomhed, så det handler om at være på forkant,” siger Nestlés kommunikationschef i Danmark, Anna Hagemann Rise.