Analyse: Dansk, grøn innovation kan blive bedre

I Danmark er der stort potentiale ved at satse på grøn innovation. Det viser ny kortlægning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Konkret peger tænketanken på fire typer af politikværktøjer, som er nødvendige at sætte skub til for at udvikle nye, klimavenlige teknologier.

Vi kan med rette højne fokusset på dansk, grøn innovation, viser ny analyse. Arkivfoto..

17.08.2021

CSR.dk

For flere er Danmark et grønt foregangsland, men der er potentiale til at gøre mere, når det kommer til grøn innovation og teknologisk udvikling. Sådan lyder konklusionen på en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der kortlægger politiske redskaber til at øge den grønne innovation.

”Innovationspolitikken bør være et vægtet politikområde i den økonomiske debat på linje med arbejdsmarkedspolitik, skattepolitik og erhvervspolitik. Grøn innovation er nemlig både godt for klimaet og for dansk velstand. Og samtidig kan vi vise vejen for andre lande i verden”, siger Jon Nielsen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Hvis Danmark skal gå forrest med den grønne innovationsfane, skal man, ifølge Jon Nielsen, blandt andet fokusere yderligere på grøn forskning, opnå mere indsigt i grøn vækstkapital og se på offentlig infrastruktur i forhold til brug af brint og biogas.

Redskaber og synergi
Ifølge kortlægningen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er der desuden tre grundlæggende veje til mere grøn innovation: inputs, afkast og kredit.

”For det første kan vi som samfund forbedre virksomhedernes adgang til de inputs, de skal bruge for at lave innovation. For det andet kan vi som samfund øge virksomhedernes fremtidige afkast af innovation. Og for det tredje kan vi forbedre virksomhedernes mulighed for at låne penge. Hvis vi skal sætte skub på den grønne innovation, skal vi have fat i alle tre værktøjer”, siger Jon Nielsen.

Alle tre værktøjer skal være til stede samtidig, så de enkelte redskaber understøtter hinanden. Derfor er der også et fjerde punkt: Samordning og koordinering af de enkelte indsatser gennem blandt andet stærke myndigheder, så indsatserne spiller bedre sammen.

”Amerikanerne har netop besluttet at investere 250 milliarder dollars i teknologisk forskning, kunstig intelligens og bioteknologi. Joe Bidens store innovationspakke skal tage den teknologiske kamp op med Kina, og på den måde er innovation virkelig blevet storpolitik. Herhjemme får innovationspolitikken ikke den samme opmærksomhed, og det er en skam”, slutter Jon Nielsen.

Eksempler på inputs

  • Mere grøn, offentlig forskning
  • Potentiale for offentligt tilskud til privat udvikling af grøn teknologi
  • Opkvalificering af medarbejdere, der skal bruge og videreudvikle ny teknologi – det gælder både forskere og faglærte
  • Bedre vidensbroer mellem privat erhvervsliv og universiteter – for eksempel ’fast track’ for grønne patenter og mere strategiske og brobyggende GTS’er med bedre mulighed for basisforskning.

Eksempler på afkast:

  • Tilskud til produktion eller ibrugtagning af grøn teknologi
  • CO2-afgifter øger incitamentet til grøn innovation
  • Investeringer i fysisk og digital infrastruktur for specifikke teknologier samt dataindsamling og –deling
  • Af mindre værktøjer kan miljøkrav og oplysningskrav fylde mere, f.eks. et klimavenligt bygningsreglement og krav om åbenhed om klimaaftryk i finanssektoren. Derudover er der tegn på, at andre lande er bedre end Danmark til at bruge det offentlige indkøb til at drive grøn innovation fremad.

Eksempler på kredit:

  • Offentlig vækstkapital til grøn innovation via for eksempel Vækstfonden kan øge den grønne innovation og hive private investeringer med sig.

Samordning:

  • Samlet set bruger vi mange ressourcer på innovationsfremme i Danmark. Men vi har historisk været dårligere til at lægge samlede planer for området end andre lande. Derfor får vi ifølge EU-Kommissionen ikke det fulde ud af de mange midler, vi bruger på innovation
  • Folketingets allerede vedtagne forskningsstrategi fra efteråret forsøger at rette op på de historiske mangler. Men den ser ikke i tilstrækkelig grad på de eksisterende indsatser, som vi også skal bruge mere strategisk
  • Innovationsfonden skal have den fornødne tid og kapacitet til at finansiere og koordinere grønne udviklingsprojekter og tværgående vidensdeling.

Læs Arbejderbevægelsens Erhvervsråd analyse her

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle