Amerikanske virksomheder køber stort ind af vedvarende energi

Flere store amerikanske virksomheder vælger at trodse Donald Trumps holdninger til klimaændringer og investerer i stigende grad i vedvarende energi. Det gavner industriens mål om en CO2-reducering.

Ifølge det amerikanske medie St. Louis Post-Dispatch investerer flere store amerikanske virksomheder i vedvarende energi. Og det er godt for industrien. Arkivfoto..

26.06.2017

CSR.dk

I USA investerer store virksomheder i øjeblikket i vedvarende energi som aldrig før. Nogle af disse er Walmart og General Motors - og deres investeringer har betydning for industrien.

Læs også: Cirkulær økonomi skal redefinere vækst

Således skriver St. Louis Post-Dispatch, at virksomhederne er med til at drive væksten i en industri, der ses som nøglen til reducering af CO2-udslippet i USA.

Sidste år blev næsten 40 procent af de amerikanske vind-kontrakter underskrevet af virksomheder sammen med universitets- og militærkunder. Ifølge American Wind Energy Association var tallet på blot fem procent i 2013.

Vedvarende energikilder er konkurrencedygtige
En stigning som denne skyldes i høj grad lavere elregninger. Virksomheder som General Motors ser vedvarende energi som konkurrencedygtig, og så er prisen på disse ofte billigere end konventionelle energikilder.

Derfor har bilproducenten indgået aftaler med to vindmølleparker i Texas. Her skal energien bruges til et bredt omfang af virksomhedens faciliteter, herunder den selskabets amerikanske SUV-fabrik i Arlington.

Ifølge Rob Threlkeld, der er GM's globale direktø for vedvarende energi, har selskabet allerede sparet næsten 34 millioner kroner om året på verdensplan. Og skal man tro Rob Threlkeld, skyldes besparelsen, at vind- og solenergi er blevet billigt, skriver St. Louis Post-Dispatch.

Amerikanske virksomheder følger egen dagsorden
Den voksende efterspørgsel efter grøn energi kommer i kølvandet på den amerikanske præsident Donald Trumps besked om, at USA trækker sig fra Paris-aftalen. Ifølge St. Louis Post-Dispatch forfølger flere amerikanske virksomheder deres egne energidagsordener uafhængig af den politik, der bliver bestemt i Washington.

Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe

I løbet af de sidste fire år har virksomheder indgået kontrakter for cirka 7 gigawatt af vedvarende energi - det er nok til at få strøm i mere end én million boliger. Ifølge Edison Foundation Institute for Electric Innovation forventes tallet at stige til 60 GW i 2025.

Alene i år har Home Depot, T-Mobile, Goldman Sachs og General Mills annonceret store investeringer i vedvarende energi. Disse investeringer kaldes også PPA'er og er 10 til 20-årige kontrakter, hvor ejeren af et stort sol- eller vindprojekt sælger elektricitet til store kunder - ofte til lavere priser end dem, der opkræves af forsyningsvirksomheder.

Energikilder til attraktive priser
Med sådanne aftaler får brugerne blandt andet mulighed for at købe vedvarende energi til attraktive priser uden forudgående investering. Ifølge Mark Vanderhelm, der er energidirektør hos Walmart, er virksomheden halvvejs i kampen om at nå sit mål om at købe 50 procent af sin strøm fra vedvarende energikilder inden 2025.

Mens kæden har installeret solpaneler på hundredevis af butikker, har den også købt meget af sin grønne energi via to PPA'er:

Læs også: Virksomheder til EU: I skal fortsat være klimafrontløbere

"For at kunne nå koncernens mål, kan vi ikke nøjes med at gøre en indsats ude i butikkerne. Vi har simpelthen ikke nok tagareal", siger Mark Vanderhelm.

Ikea som undtagelse
Som en undtagelse findes Ikea, der foretrækker at eje de vedvarende energikilder, der anvendes i de amerikanske varehuse, herunder solcelleanlæg på taget og to vindmølleparker i Texas og Illinois.

Tilgangen er en del af det svenske selskabs langsigtede strategi, der går ud på at eje alle butikker, fabrikker og det land, de er bygget på.

Siden 2014 har næsten 100 store globale virksomheder forpligtet sig til at overgå til 100 procent vedvarende energi gennem et partnerskab med The Climate Group, der arbejder mod at reducere drivhusgasemissioner.

Mange virksomheder ser med fra sidelinjen
Men selvom to nye virksomheder om måneden tager del i indsatsen, er der stadig mange, der ser med fra sidelinjen, skriver St. Louis Post-Dispatch. Det skyldes blandt andet, at de mangler et overordnet internt bæredygtighedsmandat, eller fordi kontrakterne er for lange.

Læs også: "Ingen kan gøre det alene"

Derudover har mange små og mellemstore virksomheder også svært ved at drage fordel af den vedvarende energi. Det skyldes blandt andet, at mange mindre projekter har en tendens til at afhænge af de lokale incitamenter.

Alligevel forventer eksperter i industrien, at amerikanske virksomheder vil fortsætte deres ambitiøse offentlige forpligtelser til at øge vedvarende energi i fremtiden.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby