Amerikansk detailhandel udvikler miljø-index
Amerikanske tøj- og skoproducenter lancerer et eco index, som branchens virksomheder kan bruge til at benchmarke deres produkter på forskellige miljøparametre.
Endnu er der kun tale om en beta-version, men ifølge avisen er ideen at give producenterne en mere ensartet metode til måling af miljøpåvirkning og gøre det lettere for forhandlerne at sammenligne. Indtil videre har kun branchen selv adgang til resultaterne, mens forbrugerne må vente.
Det kan dog nævnes, at Levis har fået point for sit genbrugsprogram, som giver forbrugerne adgang til at lade deres gamle jeans gå videre til andre. Timberland får point for sine rensningsanlæg ved indfarvning af skind. Virksomheder mister omvendt point for at anvende for meget emballage og for transport over lange afstande. Endelig indgår parametre som forbrugernes vask af tøjet.
Blandt deltagerne er Nike, Brooks og Levis, som allerede har været i gang med egne studier, tests og redesign. En del af initiativerne er indtil videre gået ud over emballagen.
Der er ifølge initiativtagerne endnu et stykke vej at gå. Fx bygger en hel del oplysninger fra producenterne på estimater, og virksomhedernes oplysninger bliver ikke kontrolleret. Selve værktøjet er endnu ikke detaljeret nok der er fx stor forskel på at fremstille en skjorte og et par sko. Endelig har ingen af luksusmærkerne sluttet op bag initiativet.
Se Eco indexet på http://www.ecoindexbeta.org/
-KPE