Syv kendetegn ved en god CSR-strategi

Her er Nigel Salters bud på hvad en rigtig god CSR-strategi har i sig i 2017. Ikke alle strategier behøver at have alle elementer, men hvis man vil være blandt de bedste, skal de være med. Og man gør klogt i at overveje dem alle.

04.10.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

1. HAR KLAR FORBINDELSE TIL FORRETNINGSSTRATEGIEN

Om det er en stiplet eller en stor tyk linje, der forbinder de to, er ikke afgørende, men man skal kunne se, at CSR-arbejdet foregår som en del af den almindelige forretning. Når man kan se, at CSR-projekterne også arbejder for virksomhedens kommercielle interesser, så får CSR mere kraft og troværdighed.

2 KIGGER UDE FRA OG IND

... at man sørge for at bygge forbindelsen mellem sin virksomhed og verden uden for. Man skal have kig på eksterne megatrends, ændringer i samfundet, ressourceknaphed osv., så man kan forstå, hvilke og hvordan ens branche, marked, virksomhed vil blive påvirket. Og man skal have masser af input fra stakeholdere. Hvis man vil være virkelig ambitiøs og vise lederskab, så vil ens strategi i lige så høj grad være defineret ud fra input fra ens konstruktive kritikere uden for virksomheden, som af ens interne forståelse og ønsker. Der findes forskellige værktøjer, som man kan bruge til at arbejde sådan. Store virksomheder vil ofte have glæde af at etablere en gruppe af respekterede, eksterne og kritiske folk, som kan sparre med og udfordre ledelsen om retning, positioner osv.

3 BIDRAGER TIL AT OPFYLDE VIRKSOMHEDENS FORMÅL

...at ens CSR-strategi klart udtrykker og udlever virksomhedens erklærede formål, eller i hvert fald bidrager væsentligt til at virksomheden kan levere på dette.

4 AMBITIONEN SKAL VÆRE ENTEN 100 ELLER NUL

... almindelige, relative reduktionsmål giver ikke rigtig mening længere. Hvordan skal man bedømme om en virksomhed med relative mål løser sin del af opgaven? Så måden man sætter mål på og ambitionsniveauet er vigtig.

5 HAR ET SYSTEM-PERSPEKTIV

... så når virksomheden laver strategi for sit CSR-arbejde, så handler det ikke kun om dens eget lukkede system, men om det system virksomheden indgår i. Det ses oftest tydeligst i de mål man sætter, men det er afgørende at hele strategien er tænkt sådan. F.eks. når en aktør af H&M’s størrelse siger, at de vil være 100 procent cirkulære, så er det massive systemforandringer vi taler om. Så din strategi og dine mål skal være større end din egen virksomhed.

Det gælder også for SMV’ere. Det kan så godt være at det system, man kigger på, er mindre, når man er en mindre virksomhed. Men tænkningen er den samme. Og man kan sagtens gøre en forskel i sit eget system og værdikæde, selvom man kun er en lille del af den.

6 ANERKENDER, HVOR VIGTIGE MEDARBEJDERNE ER

... fordi uden at aktivere og involvere hele virksomheden, så kan du ikke levere på din strategi. Det skal anerkendes – og også hvor udfordrende det kan være, og hvilken indsats det kræver. (Læs mere om medarbejderinvolvering i næste nummer af CSR Quarterly).

7 HAR FOKUS PÅ AT KOMMUNIKERE

Tidligere var strategi og målsætninger noget man havde og brugte internt, men de dygtigste virksomheder forstår nu, at strategi har større chance for at blive udlevet og opfyldt, hvis man fortæller om den. Du skal sige, hvad du vil gøre. Du skal naturligvis også gøre det, men man skal slippe frygten for at bruge kommunikation til at drive udvikling og udførelse. Kommunikation samler folk, trækker dem ind i samtalen og kan være med til at skabe indlevelse. Og det skal man bruge.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR-strategier

Hvordan ser en god CSR-strategi ud i dag? Dækker både store og SMV’er. Fokus på SDG’er, partnerskaber, sektorsamarbejder og science-based targets. 

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København