7 barrierer for bæredygtigt forbrug

To tredjedele af danske forældre vil gerne købe bæredygtige produkter til deres børn, men butikkerne skubber kunderne fra sig, fordi de kommunikerer uklart. Det viser en ny analyse, som identificerer syv barrierer, der forhindrer bæredygtighed i at nå børneværelset.

08.11.2012

Lasse Andersen, CSR.dk

Der eksisterer et stort potentiale for at få de danske forbrugere til at købe bæredygtige produkter til deres børn. Men uklar kommunikation betyder, at potentialet er uforløst. Det viser den omfattende analyse ”Børn, forældre og bæredygtighed”, som innovationsnetværket Service Platform, står bag.

 ”Interessen for bæredygtige børneprodukter er stor og har potentiale for vækst. Men butikkerne får ikke sendt klare signaler til kunderne. Forbrugerne oplever det tværtimod som en jungle at finde bæredygtige produkter til børn. Derfor er det afgørende, at producenter og butikker bliver bedre til at kommunikere, for lige nu spadserer gode salgsmuligheder ud ad butiksdøren,” siger Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Service Platform.

To kundetyper
Undersøgelsen fra Service Platform identificerer to kundetyper; idealisten og pragmatikeren. Idealisten køber altid bæredygtigt, hvorimod pragmatikeren fokuserer mest på kvalitet og pris og betragter bæredygtighed som en behagelig sidegevinst. Men ifølge undersøgelsen rammer butikkernes budskaber om bæredygtighed ikke rigtig nogen af de to typer.

”Det er svært at henvende sig til disse to forskellige typer, fordi butikkerne føler, at de skal balancere mellem at være bæredygtige uden at være for bæredygtige. Pragmatikeren kan nemlig forbinde bæredygtighed med høj pris, og for meget fokus på bæredygtighed kan skræmme den prisfølsomme forbruger væk,” forklarer Betina Simonsen og pointerer, at butikkerne skal få greb om kommunikationen til begge grupper.

”Bæredygtige budskaber stritter i alle retninger og det er tilfældigheder som råder, når det handler om afsætningen. Det rod skal vi gøre op med. Fremadrettet er det vigtigt i stedet at sætte sig grundigt ind i, hvad pragmatikeren og idealisten går op i – og så målrette kommunikationen præcis til dem,” siger Betina Simonsen.

Barrierer for bæredygtigt forbrug
Undersøgelsen definerer syv barrierer, som påvirker forældres præference for og køb af bæredygtige nonfood-produkter til børn:

1. Udbudsbarrierer: Et forholdsvist ringe kendskab til og viden om tilgængelige bæredygtige nonfood-produkter til børn, samt en manglende oplevet synlighed omkring det eksisterende udbud.

2. Informationsbarrierer: Oplevet mangel på information om bæredygtige børneprodukter, med det resultat at markedet opleves som uoverskueligt og uigennemskueligt.

3. Tillidsbarrierer: En mindre usikkerhed i forhold til troværdigheden af grønne og etiske mærkningsordninger samt bæredygtige budskaber.

4. Prisbarrierer: En forforståelse af, at bæredygtige nonfood-produkter til børn er dyrere end almindelige produkter, samt lille eller ingen villighed til at betale en merpris for bæredygtighed.

5. Designbarrierer: En forforståelse af, at særligt børnetøj og legetøj ikke er lige så smart, spændende og moderne som tøj og legetøj, der ikke er bæredygtigt.

6. Imagebarrierer: Det bæredygtige image forbindes i nogen grad med fanatisme. Man ønsker ikke at signalere et grønt og etisk livsprojekt gennem sine børn.

7. Relevansbarrierer: Hvad, der sker i ens nærmiljø, har større relevans og derfor er forældrene mere opmærksomme på det, end det, der foregår i deres fjernmiljø. Det betyder, at sundhed prioriteres over klima og miljø.

Analysen er baseret på svar fra 1001 respondenter samt en fokusgruppe og 15 kvalitative enkelt- og gruppeinterviews.

Læs analysen her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtige forretningsmodeller

På kurset lærer du at udvikle grønne forretningsmodeller, der bidrager til den tredobbelte bundlinje og matcher forbrugernes ønsker, klimamålene og politikernes dagsorden. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

01.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dakofa
Konference
Dakofa Årskonference - Sammen om den cirkulære omstilling

En konference for alle der arbejder med cirkulær omstilling

Dato

02.10.2025

Tid

09:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus.

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘S’ i ESG med sociale risikovurderinger

På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling på området. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

03.10.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Arkitektur Center, Bryghusgade 10, 1473 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

06.10.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

06.10.2025

Tid

08:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online