5 hurtige til Anne Glad: Nordisk stil og bæredygtighed følges ad

Trenden mod bæredygtighed er tydelig over alt i samfundet. Det ser livsstilsekspert Anne Glad.

11.03.2013

CSR.dk

Hvornår bemærkede du bæredygtighedstendensen i forhold til livsstil?
Der var et skifte i tidsånden i forbindelse med finanskrisens udbrud i 2008. Skiftet betød, at vi begyndte at fokusere på det mere basale og være lidt asketiske. Sammen med det asketiske opstod der også en lyst til at opføre sig ansvarligt, tænke sig om og passe på miljøet. Frem til finanskrisen gav vi den jo gas i en forbrugsfest af hidtil usete dimensioner. I det skifte, der skete i tidsånden, forkaster vi materialismen og vender blikket indad og søger nogle mere basale værdier. Nogle går over i den helt modsatte grøft og holder nærmest helt op med at bruge penge og handler primært i discounthandler.

Når vi så endelig skal ud og bruge penge på livsstilsprodukter, skal det helst være på en måde, som knytter sig til vores følelsesliv: At vi fortæller os selv, at vi gør noget godt, eller at vi er i gang med at rydde op i vores liv og derfor skal have det her nye møbel. Det er et led i processen med at smide ud, skære ned på vores forbrug og sælge på loppemarked. Samtidig med bæredygtighedstrenden opstod der en trend med fokus på nordisk stil.

Hvornår begyndte det nordiske at få sin renæssance?
Den nordiske madkultur kom frem engang midt i 90'erne, hvor blandt andre Claus Meyer og Camilla Plum var bannerførere for lokale råvarer og for en mere traditionel dansk måde at lave mad på. Man var inspireret af den nordiske natur. Den store mainstream-gørelse af det nordiske køkken synes jeg godt, man kan påstå, er kommet sammen med skiftet i tidsånden omkring finanskrisen. Før 2008 havde vi mere fokus på fusionskøkkener. Det nordiske køkken fik rigtig gode vækstbetingelser med retter som grød og kål og mere basale kriseretter, som passer godt ind i den tid, vi lever i nu.

Hvad er forskellen på forbrug nu og i 2008?
Man må ikke vise sine værdier frem og flashe sine penge mere. I stedet skal man vise overskud på en anden måde, nemlig mentalt overskud. Derfor bliver de historier, der knytter sig til livsstilsprodukterne, rigtig vigtige. Der kan for eksempel være en velgørenhedsfaktor – når man køber et produkt, giver man samtidig penge til mennesker i den tredje verden.

Det kan også være, at produktet er helt unikt: produceret af en exceptionel dygtig keramiker, har en særlig god historie eller er fremstillet bæredygtigt. Naturen er kommet tilbage i designet, og naturen er noget, som bymennesker savner at være tæt på. Tidsånden afspejler sig i alle lag af vores forbrug og indretning. Tendensen med at få naturen ind igen kan ses på puder med naturmotiver, træfigurer og dimser med naturprint, som igen kommer ind i vores hjem. Det er meget nordisk natur med sten og træ og dyremotiver med ugle og ulve. Vi har også lyst til plantemotiver for eksempel havtjørn og birketræer i den nordiske farveskala.

Hvordan har forbrugsmentaliteten ændret sig siden krisen?
Tidligere købte vi meget på overfladen. Når vi skulle have noget nyt, købte vi for eksempel mærkevarer – designgenstande, som alle var klar over var kostbare, og som alle kunne se, der var brugt penge på. Det var vigtigt at vise sin status. Det er blevet umoderne i den nye tidsånd. Det er in at vise mentalt overskud over for andre i stedet for materielt overskud. Før gik overskuddet meget på den personlige karriere 'mig, mig, mig', narcissisme og personlig branding. Nu ser vi mere på, hvad man kan gøre for andre for eksempel frivilligt arbejde, handle bæredygtigt eller holde op med at bruge så mange ressourcer og dermed spare på klodens ressourcer. Det er in at gøre noget for det store fællesskab.
 

Hvad er den næste trend?
Den næste trend er noget, vi ikke har set før. Det bliver sådan, at man føler, at man betræder ny jord. Nu har vi tæsket rundt i nostalgien; nu har vi behov for at se noget, vi ikke har set før, hvor man virkeligt taber underkæben og tænker: ”Okay, det her er fedt. Det havde jeg s'gu ikke set komme”. Der kommer lidt en futuristisk trend. Ikke Star Trek -futurisme, men en futurisme, som er farvestrålende, overraskende og humoristisk, og som er en måde at få pengepungen op igen.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart