3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen
Bæredygtighed i din branche: Grøn kommunikation i detailbranchen – typiske fejl.
Foto: 3h law
Kampagner i detailbranchen er præget af mange grønne udsagn. Specielt påstande som ”naturlig” og ”miljøvenlig emballage” ses ofte brugt. Det lyder harmløst, men påstandene rammes af lovgivning, både fra EU og national ret.
”Naturlig” bruges ofte for at lede forbrugernes tanker hen på noget, der er ”bedre/renere/sundere”, men udsagnet er upræcist, uden konkret forklaring eller dokumentation. Forbrugere forstår det ofte som en generel miljø- eller sundhedsfordel, og da det er en generisk miljøpåstand, risikerer udsagnet at være vildledende, hvis det ikke underbygges og afgrænses, da man for at opfylde generiske miljøpåstande skal leve op til et større krav, da man skal kunne bevise, at produktet ligger blandt de absolut bedste på markedet.
Ved brug af påstanden, skal du derfor forklare, hvad der er det naturlige ved produktet. Er det fx en bestemt ingrediens, og hvor stor en procentdel af produktet er der tale om? Du kan med fordel angive en nærmere afgrænsning, fx ”Påstanden omhandler kun … ved produktet og ikke produktet i sin helhed”.
”Miljøvenlig emballage” er en påstand, hvor man skal have dokumentation for en væsentligt lavere miljøbelastning end alternativer. Forbrugerombudsmanden har udtalt, at sådan et claim kræver robust dokumentation, for at den er lovlig. En ny EU-forordning om emballage fra februar 2025 skærper krav til design for genanvendelse og genanvendt indhold, hvilket vil gøre påstande om ”miljøvenlig emballage” endnu mere risikable.
Ved brug af påstanden bør man derfor være så specifik som mulig, fx ved angivelse af, hvad der gør emballagen miljøvenlig. Er det materiale, der er designet til genanvendelse, indeholder emballagen genanvendt materiale eller lignende? Derudover er det relevant at skelne mellem teknisk mulighed for genanvendelse og faktisk genanvendelse.