”Det var på tide at tage et skridt mere”

The Body Shops mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed indvarsler et nyt kapitel i kædens historie. Det handler om at gøre en forskel, ikke bare for kunderne og bundlinjen, men også samfundet som helhed.

The Body Shops commitment handler blandt andet om energieffektivitet i koncernens mange butikker. Foto: Flickr/Church Street Marketplace.

30.05.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Som vi kunne berette om her på CSR.dk tidligere på året, så har kosmetikkæden The Body Shop annonceret en ambitiøs målsætning om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Udmeldingen kom i forbindelse med, at selskabet i år har 40 års jubilæum, men det er ikke den eneste forklaring på timingen i strategien, forklarer kommunikationschef for Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv.

Grundlæggende handler det nemlig om, at både tiden og virksomheden er moden til en ny commitment. Samfundets generelle fokus på bæredygtighed, klimaspørgsmål, fair trade og overordnet ansvarlig forretningsførelse er man selvsagt opmærksom på i The Body Shop, men også på de indre linjer i den verdensomspændende koncern var der opstået et behov for nye mål.

Selvom Marianne Gulløv ikke mener, at man ligefrem er blevet ’overhalet indenom’ af andre aktører på markedet, så er hun ikke i tvivl om, at man fra topledelsens side har set det nødvendigt at fortælle en ny historie om brandet og forretningen – også selvom indholdet i sig selv måske ikke er så nyt.

Kommunikationschef for The Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv. Foto: The Body Shop.

Ny ledelse kaldte på ny strategi
”Egentlig kan den her målsætning jo spores tilbage til de oprindelige værdier fra da kæden blev grundlagt, så det er emner vi mere eller mindre altid har arbejdet med, vi har bare ikke kommunikeret så meget om det. Men siden vi sidst kørte en stor kampagne, i 2012, så har der været udskiftning i ledelsen, og i den forbindelse har man så konstateret, at det var på tide at gå et skridt videre”, forklarer hun.

Et af de centrale elementer i den nyudmeldte strategi drejer sig om ansvarlig handel. For som flere andre af erhvervslivets parter har været inde på, så er det at skabe lokal handel og omsætning i et udviklingsområde i stedet for ’bare’ at yde passiv bistand (trade not aid-princippet) potentielt yderst værdifuldt – for alle involverede.

Med det udgangspunkt har The Body Shop i mange år arbejdet med en form for screeningproces lidt ala en talentspejder i en fodboldklub, der skal finde ikke alene de bedste ingredienser, men også de mest lovende lokale samarbejdspartnere, produktionsmiljøer og leverandører.

Det har ført til at man sourcer økologisk alkohol til sine parfumer fra Equador, kokosnøddeolie fra Samoa i Stillehavet, kakaosmør fra Ghana og så fremdeles. Alle steder, hvor man mener man kan gøre en forskel lokalt og bidrage til en bæredygtig udvikling, ikke mindst økonomisk, ved at skabe internationale handelsforbindelser. Og så holder man øje med de forskellige producenter.

NGO’er holder øje
”Vi laver kontrakter med lokale, uafhængige NGO’er og kommer selv på både anmeldte og uanmeldte besøg for at sikre, at vores standarder bliver overholdt. Er det ikke tilfældet kan vi godt afbryde et samarbejde med en leverandør, men det er ikke noget, der sker tit. Og vi vil også hellere skabe nogle incitamenter for at de ændrer retning, så vi kan fortsætte samarbejdet, det er jo i alles interesse”, siger Marianne Gulløv.

Om The Body Shop

  • Grundlagt I 1976, hvor Anita Roddick åbner den første butik i Brighton i Sydengland
  • Etablerede sit Community Trade-program i 1987, der i dag omfatter 27 leverandører i 21 lande
  • I dag godt 22.000 ansatte i ca. 3000 butikker på verdensplan
  • Globalt hovedkvarter i Londonforstaden Croydon
  • Opkøbt af L’Oréal i 2006

Netop kontakten med både lokale og internationale NGO’er er en vigtig del af en anden af The Body Shops centrale målsætninger, der handler om, at man som virksomhed gerne vil blive mere transparent. Selvom man ifølge Marianne Gulløv af konkurrencehensyn formentlig ikke vil offentliggøre detaljer om lønforhold, så vil man via sit Community Trade-program, sørge for fair priser, samtidig med at NGO’erne får lov til at ’holde øje’.

I forlængelse heraf vil koncernen i højere grad rapportere om sit arbejde fremover, bl.a. i form af årlige statusrapporter, der også afdækker fremskridtet på de andre områder, selskabet arbejder på, eksempelvis skovgenopretning, overgangen til grøn energi og CO2-neutrale butikker, og reduktionen af såvel elforbrug som affaldsmængder.

Samtidig er der også et kommercielt sigte i den nye strategi. For hvor The Body Shop i mange år ikke har haft noget stort fokus på fortællinger og det at annoncere generelt, så vil man nu gerne vise omverdenen det, man kalder ’business as unusual’.

”Tidligere var vi som virksomhed fint tilfredse med mund-til-mund-omtale og begrænset opmærksomhed på vores sociale indsats, men med den her strategi vil vi gerne nå bredere ud. Den kan give os adgang til publikum på en anden måde og være en øjenåbner for eksempelvis teenagere. Og vi vil jo gerne vise, at vi mener det”, slutter Marianne Gulløv.

Læs mere om The Body Shops CSR-strategi her.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København