Årets vigtigste flyvning

Det larmer som det plejer, når et fly er ved at gøre klar til at skulle afsted. Men Norwegians afgang denne mandag er ikke som de andre. I stedet for feriegæster eller forretningsrejsende er flyet fyldt med nødhjælp.

Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, giver en hånd med at pakke nødhjælpen til flyet med kurs mod flygtningelejren i Jordan. .

06.11.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Destinationen er Amman, Jordan og herfra flygtningelejren Za’atari i nærheden af den syriske grænse. Som en del af deres løbende samarbejde har Norwegian og UNICEF fyldt flyet med medicin, skolematerialer og anden nødhjælp hentet på UNICEFs lager i København.

Enhver virksomhed må gøre deres
Kort før afgang fandt Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, lidt tid til at forklare baggrunden for denne særlige afgang.

”Ethvert selskab bør have et projekt hvor de giver tilbage til samfundet. Samarbejdet med UNICEF om bl.a. denne flyvning er vores måde at gøre dette på. Vi føler, at specielt det at hjælpe børn giver stor mening,” siger han.

”Og så er det mægtig sammensvejsende for alle medarbejderne,” fortsætter han. ”De er jo med i projektet på mange måder.”

For det kræver åbenbart en hel del planlægning at trække et fly ud af den kommercielle drift i nogle dage, flyve den til Danmark og fylde den, til Amman og retur. Så mange har været med i arbejdet. Desuden er de otte medarbejdere, som tager del i turen, nomineret af deres kollegaer, gennem en proces med mange bidrag fra en del af Norwegians over 4.000 medarbejdere.

Styrmanden og kabinechefen, som her ses sammen med adm. dir. Bjørn Kjos, er begge flygtet fra deres hjemlande. De er blevet nomineret til at deltage i denne særlige flyvning af deres kollegaer. .

Engang var jeg flygtning…
To af de flyvende på dagen er styrmanden og kabinechefen. For dem kommer det hele lige lidt tættere på. Engang var de nemlig også flygtninge fra henholdsvis Syrien og Libanon.

”Dette er min karrierers vigtigste flyvning. Min familie er flygtet fra Syrien, så jeg har meget til fælles med disse børn. Jeg tror, det bliver svært at møde børnenes blikke, men jeg glæder mig meget til at gøre en indsats for at hjælpe dem,” siger styrmand Chadi Hanna således.

Indsamlet hos kunder
Pengene til at købe materialer og nødhjælp fra UNICEF kommer primært fra Norwegians kunder. Gennem oktober måned har man, når man købte en flybillet, kunnet vælge at lægge en donation til UNICEF oven i prisen. Det gav i alt de to millioner norske kroner, Norwegian havde sat som mål for indsamlingen.

Den slags indsamlinger er nødvendige, mener Bjørn Kjos.

”Private skal hjælpe til. Ellers får vi aldrig hjulpet de syriske flygtninge – de får slet ikke den hjælpe de skal bruge nu. Vi er glade for, at muligheden for at hjælpe har været populær blandt vores kunder.”

Udover kontakten til kunderne består Norwegians bidrag i fly, mandskab og frivillige, mens UNICEF bidrager med materialer til en værdi af en million norske kroner

Det er meningsløst
Når talen falder på flyselskabschefens tanker om besøget i Za-atari, lægger begejstringen sig dog lidt.

”Jeg synes, det er depressivt at komme ind i flygtningelejre. Jeg bliver meget berørt. Det er meningsløst at folk skal drives på flugt på den måde, og forfærdeligt at se så store menneskemængder i den situation. Za’atari er jo på størrelse med en stor dansk by! Det vi gør i dag, er i den kontekst ikke så meget, men det er en måde, vi kan bidrage på,” siger Bjørn Kjos.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00