WWF roser Unilever for CO2-strategi

Dagligvareproducenten Unilever høster ros for sin ambitiøse CO2-målsætning fra WWF Verdensnaturfonden. Det er specielt koblingen af bæredygtighed og vækst, der fremhæves.

Unilever - her koncernens hollandske base i Rotterdam - får ros fra WWF for sin ambitiøse klimastrategi. Foto: Flickr/Frans Schouwenburg.

02.12.2015

CSR.dk

At sige, at der er kul på klimaambitionerne hos den internationale dagligvareproducent Unilever ville ikke være forkert, men dog en noget skæv formulering. Kul er nemlig lige præcis det, virksomheden vil gøre sig uafhængig af, hvilket nu -– samtidig med at COP21 er startet i Paris -– har udløst rosende ord fra WWF Verdensnaturfonden. Det skriver foodmanufacture.co.uk.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Mere specifikt, så anerkender WWF 'Unilevers evne til både strategisk og praktisk at linke bæredygtighed og vækst på en måde, så de to elementer bliver gensidigt forstærkende i stedet for modarbejdende', sådan som andre virksomheder tidligere har kæmpet med.

Unilevers klimamål

  • 100 procent vedvarende energi i 2030
  • 100 procent netstrøm fra vedvarende kilder i 2020
  • Udfase kul fuldstændig fra energiforsyningen senest 2020
  • CO2-positive i 2030 (producere mere vedvarende energi end man bruger)

”"Dette er velkomne nyheder fra et af verdens største selskaber. Samtidig med at FN’s klimatopmøde i Paris er det et udtryk for stærkt lederskab fra en virksomhed, der tydeligvis kan se koblingen mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst",” siger direktør for WWF i Storbritannien, David Nussbaum, til hjemmesiden.

Unilever vil have fossile brændstoffer helt ud af sin drift, både i produktion og forsyning, og i den forbindelse repræsenterer kongressen i Paris en mulighed for at sprede budskabet, ifølge koncerndirektør Poul Polman.

”"Vi har alle sammen pligt til at handle nu og gøre målsætningerne til praktiske løsninger. Derfor annoncerer vi nu vores mål om at blive CO2-positive inden 2030 ved ikke alene at eliminere fossile brændstoffer fra vores forretningsgang, men også direkte støtte produktionen af mere energi end vi forbruger",” siger han.

Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport

Unilever står bag mærker som Knorr, Rexona, Ben&Jerry og Hellmann's Mayonnaise og har produktion på 242 farbrikker verden over.

Læs mere om Unilevers øvrige tiltag –- eksempelvis målet om at stoppe skovrydning i forbindelse med fire af koncernens store råvarer inden 2020 -– i virksomhedens Sustainable Living Plan fra 2014.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle