Lego: Virksomheder skal bidrage til beskyttelse af børns rettigheder

Når man producerer verdens bedste legetøj, ligger det lige for at fokusere på beskyttelsen af børns rettigheder. CSR.dk har talt med Kathrine Kirk Muff, som er chef for social ansvarlighed i Lego-koncernen, om arbejdet med børns rettigheder og om virksomhedens partnerskab med UNICEF.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerdegenerationsejer af Lego Koncernen, udvekslede måske byggetricks, da virksomheden og Unicef lancerede deres partnerskab ved en event i New York i marts 2015.

13.12.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er den særlige rolle virksomheder kan spille i forhold til børns rettigheder?

Vi virksomheder har et medansvar for at bidrage til en bedre verden for børn. Lego-koncernen påvirker børn på rigtig mange måder – eksempelvis som arbejdsgivere for børns forældre – hvor vi skal sikre ordentlige arbejdsforhold og løn. Vi påvirker det lokale og globale miljø, børn lever i – hvor vi vil undgå negativ indvirkning på miljøet. Og vi påvirker gennem vores produkter og markedsføring – hvor det handler om at sætte høje standarder og respektere og beskytte børn. Det gælder os, og det gælder andre virksomheder.

Udover selv at agere ansvarligt kan vi som virksomhed også være med til at drive opmærksomhed om ansvarlig virksomhedsdrift gennem det gode eksempels magt. I partnerskabet med UNICEF har vi forpligtet os til at dele den erfaring, vi opbygger på eksempelvis børns digitale sikkerhed.

Virksomheder kan også skabe opmærksomhed om selve UNICEFs arbejde for børn i kredse, hvor de kan have vanskeligt ved at nå ud på egen hånd. I vores 2016 partnerskabskampagne, Partners in Play, har vi eksempelvis netop aktiveret Lego-koncernens digitale platforme på sociale medier til at nå ud til mere end fem millioner mennesker med budskabet om, hvad leg betyder for børns tidlige udvikling, og fortalt om UNICEFs arbejde på området.

Hvordan hjælper jeres partnerskab med UNICEF jer med at arbejde for børns rettigheder i et virksomhedsperspektiv?

Som en vigtig stemme for børn globalt, er UNICEF her en relevant partner, der kan guide os til at gøre det endnu bedre.

Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører. UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn.

Sammen gør vi også generelt opmærksom på vigtigheden af, at flere virksomheder inkluderer børn i deres ansvarlighedsarbejde. UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration.

Hvordan organiserer I arbejdet med menneskerettigheder i Lego-koncernen, og hvordan passer jeres partnerskab med UNICEF ind i dette?

Konkret, er Lego-koncernens arbejde med menneskerettigheder forankret i vores Ansvarligheds- og Menneskerettighedspolitik. Den har fire fokusområder, som vores løbende risikovurderinger har vist er vigtige:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og bidrager med viden, og som knytter an til vores mission: at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden.
  • Ansatte - hvor vi har fokus på et godt arbejdsmiljø og sikkerhed samt arbejdstagerrettigheder.
  • Medarbejdere i vores forsyningskæde – hvor vores Code of Conduct sikrer ordentligt vilkår for de ansatte
  • Lokalsamfund – hvor vi gennem aktiviteter kan påvirke samfundet positivt – og hvor vi påvirker miljøet.

På hvert af de fire områder har vi afsat ressourcer til at sikre, at vi lever op til vores løfter og udstikker en strategisk retning i samspil med ledelsen og relevante områder af virksomheden. Det sikres også, at der er tilstrækkelig kapacitet i virksomheden – såsom compliance systemer, eskaleringsprocesser og træning. Og endelig monitorerer og rapporterer vi på fremskridt, både internt og i vores årlige CR-rapport.

Ansvarligheds- og menneskerettighedspolitikken offentliggjorde vi i 2013, ti år efter vi blev medlem af UN Global Compact, to år efter FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv blev lanceret og året efter vi havde erklæret vores opbakning til de ti ”Children’s Rights and Business Principles”. Vores samarbejde med UNICEF ligger i direkte forlængelse af disse forpligtelser.

Har I udført en egentlig due diligence på menneskerettighedsområdet og/eller lavet human rights impact assessments af en eller flere af jeres aktiviteter?

Ja, vi var meget tidligt ude med vores første impact assessment, som vi lavede tilbage i 2012 – en omfattende måling, der så både på tværs af vores forretning og anlagde et perspektiv på den fulde værdikæde. Dette gav os overblikket og ledte til vores ansvarligheds- og menneskerettighedsspolitik samt en strategi for, hvordan vi griber området an.

Vi er siden gået over til at lave mindre, målrettede impact assessments på de for vores forretning mest materielle områder – simpelthen fordi at komme mere i dybden og etablere en stærkere stakeholderinvolvering. Vi har f.eks. løbende fokus på:

  • Børn – hvor UNICEF guider os og kommer med input.
  • Ansatte – hvor vi det seneste år har arbejdet med vurdering af arbejdstagerrettigheder, bl.a. i vores produktionsfaciliteter.
  • Medarbejdere i supply chain – hvor vi har et globalt Code of Conduct team, der arbejder målrettet på at måle og evaluere vores påvirkning og styrke vores leverandørers performance

Hvis andre virksomheder går og overvejer at lægge et fokus på børn i deres CSR-arbejde, hvilke gode råd kan du så give dem?

  1. Lav et grundigt forarbejde - evaluer, hvor virksomheden påvirker børn – eksempelvis gennem produkt, markedsføring, som arbejdsplads for deres forældre eller som fabrik, der påvirker det lokalmiljø hvor børn lever.
  2. Fokusere på områder, hvor I for alvor kan drive en reel forskel. For Lego-koncernen giver det mening at fokusere hvor vi gør – for andre kan det være på andre områder. Alle virksomheder er forskellige.
  3. Overvej et partnerskab med en relevant partner, der kan guide jer, så I ikke skal være eksperter på alt. I en globaliseret verden i hastig forandring møder børn mange forskellige virkeligheder – så det, der virker i én kontekst, virker ikke nødvendigvis i en anden.
  4. Lav et grundigt forarbejde med partneren – de to brands skal passe sammen - en mission der passer til hinanden, men samtidig forskellige kernekompetencer, der kan supplere hinanden i arbejdet mod missionen.
  5. Det tager tid at gøre det rigtigt og lave resultater. Hold ved, til partnerskabsprocesser og fælles sprog er etableret - sig, at vi tror på det her og på partneren. Og husk at det er i orden at lave fejl og lære undervejs. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Salling sælger rekord mange palæstinensiske dadler

03.12.2025CSR.dk

Ny værktøjskasse skal styrke det psykiske arbejdsmiljø

03.12.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

02.12.2025CSR.dk

Verdens største lakseproducent bag hver tredje alvorlige ulykke i britisk lakseindustri

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense