Virksomheder får hjælp til at drive grøn forretning
Ny miljøportal giver små og mellemstore virksomheder konkrete værktøjer til succes på det grønne marked. Portalen er resultatet af et samarbejde mellem Miljøministeriet, DI, Aalborg Universitet og Green Cross Denmark.
Hvordan kan vi designe vores produkter mere miljøvenligt,? hvilke miljøtiltag er nødvendige for konkurrenceevnen? Og hvordan kan vi styrke vores miljøkommunikation? Det og mere får danske virksomheder ti værktøjer til på den nye miljøportal Green21.dk.
Portalen skal hjælpe små og mellemstore virksomheder til at blive en del af en ny grøn og ressourceeffektiv økonomi.
Der er blandt andet en kvikguide til, hvordan man kan få miljømærkerne Svanen og Blomsten, og man kan teste, hvad der skal til for at få mærkerne.
Det kan være en udfordring at finde overskuddet til at integrere miljø i sin forretning. Derfor giver vi nu virksomhederne konkrete og let tilgængelige redskaber til at gøre deres produkter og serviceydelser mere miljørigtige for at klæde dem på til fremtiden. På den måde passer vi på miljøet, samtidig med at vi skaber muligheder for vækst og job, siger miljøminister Ida Auken i en pressemeddelelse.
Miljø for konkurrenceevnen
Aktivt miljøarbejde er en vej for små og mellemstore virksomheder til at styrke konkurrenceevnen. Det er baggrunden for at Miljøministeriet, Aalborg Universitet, miljø- og udviklingsorganisationen Green Cross Denmark og DI gået sammen om at lave den nye miljøportal, Green21.dk.
Hvis Danmark fortsat skal være førende inden for grønne løsninger, er det afgørende, at der er et godt samarbejde mellem myndigheder, forskere, ngoer og virksomhederne. Det er også en stor hjælp, når der er en fælles forståelse for, hvilke redskaber der kan hjælpe virksomhederne til grøn omstilling, uanset om man fremstiller løsninger til miljøudfordringerne, eller om man gerne vil trimme virksomheden, siger direktør for DI, Lars Goldschmidt i en pressemeddelelse.
Green21 er blevet til ved hjælp af støtte fra EUs natur- og miljøfond Life+.
-KH