Viden om CO2-belastning påvirker, hvad der ender i indkøbskurven

Et nyt studie fra DTU viser, at folk er interesserede i at handle mere klimavenligt, hvis de kan se CO2-udledningen på deres dagligvarer.

Ifølge forsker på DTU kan et klimamærke gøre, at forbrugere vælger mere klimavenlige fødevarer. Foto: 123rf.com.

12.06.2024

CSR.dk

Hvis vi kender CO2-udledningen fra de varer, vi lægger i indkøbskurven, fravælger vi i højere grad de klimabelastende dagligvarer.

Det viser et nyt studie fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Det skriver Ritzau.

I undersøgelsen handlede testpersoner, der blev gjort opmærksomme på varernes klimaudledning, i den første måned dagligvarer med 27 procent lavere udledning end kontrolgruppen.

Det viser, at folk har en interesse i at reagere på information om CO2-udledning, fortæller forskeren bag studiet, Toke Reinholt Fosgaard, der er lektor i adfærdsøkonomi ved DTU.

”Hvis man giver dem information, om hvor meget der udledes, så reducerer de deres udledning fremadrettet, sammenlignet med mennesker, der ikke får samme information. Men selv om folk er interesseret, så tenderer effekten også til at falde over tid,” siger han.

Derfor kræver det en ekstra indsats, hvis man vil se en effekt af den måde folk frivilligt ændrer deres købsvaner, mener Toke Reinholt Fosgaard.

”Ideelt set vil man gerne fange folks opmærksomhed, når de står nede i supermarkedet. Men det er ekstremt svært, for der er meget der konkurrerer om vores opmærksomhed,” siger han.

Det kan være en lang indkøbsliste, dagligvarers kvalitet og priser, informationer om tilbud eller reklamestandere, som man kan blive fristet af.

Alligevel mener Toke Reinholt Fosgaard, at et klimamærke, der kan klistres på de forskellige dagligvarer og fortæller om varer CO2-udledning, kan være en løsning.

”Eller ved scan selvbetaling, som mange supermarkeder er begyndt at indføre. Så kan der poppe information op, hvis man har handlet meget klimabelastende eller smiley’er, hvis man har valgt varer med lav CO2-udledning,” siger han.

Forskeren peger også på, at det kan være realistisk at få supermarkederne med på initiativet.

– HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle