Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling

Masser af danske virksomheder vil gerne omstille deres transport til grønnere løsninger, men samtidig er de usikre på, hvilke typer brændstof, de skal satse på, hvilket hæmmer udviklingen. Carlsberg og Ikea har investeret i ellastbiler.

Biobrændstoffer og el til den tunge transport er på vej frem, men mange virksomheder er i tvivl om, hvilke(n) teknologi(er), de skal satse på..

21.02.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Det er på trods af, at otte ud af ti af undersøgelsens respondenter angiver, at deres virksomhed har i et eller andet omfang har fokus på at forbedre sit CO2-udslip og gerne vil den grønne omstilling. De ved bare ikke, hvor de skal sætte ind, fremgår det af undersøgelsen. 33 procent svarer således, at de først vil skifte, når en teknologi/et drivmiddel er økonomisk og kommercielt tilgængelig.

For transportenergidirektør hos Circle K, Peter Rasmussen, tyder dette på, at virksomhederne holder igen med at beslutte sig for, hvilken bæredygtig sti de skal følge, fordi der fra politisk side endnu ikke er taget stilling til, hvilke typer brændstoffer man ønsker at satse på.

”Vi kan se, at der i de danske virksomheder er et stærkt ønske om at reducere udledningerne, og at folk rent faktisk har en ret god idé om, hvilke alternativer der er, men at der simpelthen er for stor usikkerhed til, at de tør satse på det ene frem for det andet”, siger Peter Rasmussen.

Carlsbergs 20 elektriske lastbiler bliver leveret til Feldschlösschen til sommer og skal derefter testes i det schweiziske bryggeris logistiknetværk. Illustration: Carlsberg.

Det overrasker ikke Ove Holm, der er underdirektør i brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.

"Der er faktisk stor interesse for at gøre transporten mere grøn. Og danske vognmænd skifter flåde ud ret hyppigt - groft sagt med fem års interval. Hvis vi vidste, hvad der var det rigtige brændstof eller de rigtige biler, kunne vi rykke os meget hurtigt. Men det ved vi ikke i dag. Og man kan altså dø som forretning, hvis man investerer forkert", siger han til Børsen.

CSR.dk talte med Ove Holm for to år siden, og allerede dengang efterlyste han flere muligheder for de danske virksomheder, når det kom til alternative brændstoffer for den tunge transport. Som eksempel nævnte han biodieseltypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogas som to brændstofformer, der burde fritages for afgifter, sådan som bl.a. varianten HVO 100 er det i Sverige, hvor literprisen derfor følger niveauet for almindelig diesel.

At den taktik gør en forskel på vejene, vidner tal fra Eurostat om. Sverige ligger således klart i spidsen i statistikken over brug af vedvarende energi i transportsektoren, med en andel på næsten 30 procent i 2018. Her er Danmark placeret midt i feltet med en andel på knap 6,6 procent, hvilket er under gennemsnittet for EU-27 (altså uden Storbritannien), som er på godt 8,3 procent. Også Norge og Finland er et godt stykke foran Danmark.

Carlsberg: "Vi tror på perspektiverne i elektriske lastbiler
En af de danske virksomheder, der har investeret i grøn transport, er Carlsberg, der har underskrevet en aftale med Renault Trucks, som skal levere 20 fuldt elektriske lastbiler, der skal benyttes af Carlsberg Groups schweiziske bryggeri Feldschlösschen.

Til CSR.dk fortæller Carlsberg om aftalen med Renault at ”Det er stort for os, og så vidt vi ved den største af sin slags på europæisk plan.” Bilerne vil blive leveret til sommer, hvorefter de skal testes, inden man afgør, hvor og hvordan man kan udvide initiativet. ”Det er en kostbar beslutning, så vi tror selvfølgelig på perspektiverne i den”, understreger det danske bryggeri.

Når testforløbet finder sted i Schweiz og ikke herhjemme eller for den sags skyld i Sverige, så skyldes det Feldschlösschens mangeårige erfaring med elektriske lastbiler, forklarer pressechef Gabriela Gerber.

Ikea har investeret i syv elektriske varevogne, der skal køre med møbler til kædens danske kunder. Foto: Ikea.

”Vi tog vores første fem små ellastbiler (af mærket Modec) i brug i 2008, og i 2013 den første 18 tons e-truck i Schweiz. Vi har vores eget landsdækkende logistiknetværk, hvilket ikke er tilfældet i alle de lande, hvor Carlsberg er aktive, og vi har den fordel, at vi har designet vores netværk til at vi kan anvende godstog på de længere distancer til vores logistiklokationer og derefter e-lastbiler på de kortere distancer (last mile)”, fortæller hun CSR.dk.

”Vi er meget begejstrede for kontrakten, og vi ser frem til at bidrage til Together Towards Zero-programmet (Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, red.) som testmarked for e-lastbiler. Aftalen viser, at elektriske lastvogne er et kommercielt og klimavenligt faktum til gavn for alle parter”, skriver hun videre.

Også Ikea har for nylig sendt midler efter elektrisk mobilitet i form af syv eldrevne varevogne, der skal håndtere distribution fra Ikeas Retail Warehouse uden for København. Ifølge adm. direktør og Chief Sustainability Officer for Ikea Danmark, Johan Laurell, er investeringen i elbilerne et af virksomhedens mange tiltag i retning af en grønnere forretning i 2030.

Læs også: Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

”Vi har en målsætning om at hjælpe så mange mennesker som muligt til at leve mere bæredygtigt derhjemme, men det starter med os selv. I Ikea arbejder vi målrettet for at blive en cirkulær, klimapositiv virksomhed inden 2030, og det forudsætter, at vi omlægger den måde, vi arbejder på. De nye elektriske biler er et skridt på vejen”, siger han.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: transport

Transportsektoren leverer mere end 20 procent af de globale udledninger, og der arbejdes endog meget ihærdigt med at finde nye måder at drive skibe, fly og lastbiler frem. Vi ser på, hvad man ved lige nu, og samler gode råd til, hvad alle virksomheder kan gøre, når de køber fragt.

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online