Undersøgelse viser at 69 procent af forbrugerne gerne vil vide, hvordan deres tøj blev fremstillet

Stor britisk undersøgelse viser, at de europæiske forbrugere i stigende grad går op i bæredygtighed, når de shopper tøj, sko og accessories.

12.01.2021

CSR.dk

En ny undersøgelse udarbejdet af Fashion Revolution har taget pulsen på forbrugerens krav til bæredygtighed, når de shopper tøj, sko og accessories.

De 5000 adspurgte personer i alderen 16-75 år er spredt ud over Europas største markeder: Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og England.

Formålet med undersøgelsen var at kortlægge forbrugernes shopping-adfærd igennem de sidste 12 måneder og finde ud af hvilken information forbrugerne ønsker, at tøjmærkerne deler, når det kommer til sociale og miljømæssige påvirkninger, samt for at forstå hvilke roller forbrugere mener, at regeringer og love skal spille for at sikre, at tøj produceres bæredygtigt. 

I 2018 blev samme undersøgelse foretaget, og det er derfor nu muligt at se udviklingen fra 2018 til 2020.

• 75 procent af de adspurgte var enige om, at tøjmærkerne skulle gøre mere for at forbedre livet for de kvinder, der arbejder med produktionen af tøjet. I 2018 var tallet 72 procent

• 69 procent af de adspurgte vil gerne vide, hvordan deres tøj blev fremstillet sammenlignet med 59 procent i 2018.

• 70 procent af de adspurgte er enige om, at regeringer har en rolle at spille for at sikre, at tøj produceres bæredygtigt.

• 62 procent af de adspurgte siger, at de bruger deres tøj i mindst et par år. For briterne er det tilfældet for 71 procent sammenlignet med kun 39 procent af italienerne.

Læs ogsåZalando øger gennemsigtigheden yderligere og præsenterer de første bæredygtigheds- vurderinger fra partnerbrands

• Otte procent af de adspurgte i alderen 16-24 siger, at de kun bruger tøj, der er 'på mode' sammenlignet med fire procent af respondenterne i alle lande.

• 53 procent af de adspurgte videregiver deres uønskede tøj til andre eller til genbrug.

• Vask ved 30 °C eller lavere kan reducere tøjets CO2-aftryk markant, men alligevel gør kun 40 procent af respondenterne dette.

• 37 procent af de adspurgte sagde, at det er vigtigt, at det tøj de køber produceres uden brug af skadelige kemikalier.

• At købe tøj fremstillet uden at skade dyr var vigtigt for 29 procent af respondenterne.

• Størstedelen af de adspurgte synes, det er vigtigt, at tøjmærker har etiske (72 procent) og miljømæssige (80 procent) certificeringer.

• 39 procent af de adspurgte siger, at de specifikt har været på udkig efter tøj på udsalg.

• 19 procent af de adspurgte har specifikt været på udkig efter tøj lavet på en miljømæssigt forsvarlig måde.

• Kun 14 procent af de adspurgte forsøgte at købe brugt tøj i stedet for nyt.

• 31 procent af de adspurgte har specifikt været på udkig efter tøj, der er designet til at kunne holde i lang tid.

- MTN

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00