Undersøgelse: Tre ud af fire danskere vil fravælge restauranter med dårlige arbejdsvilkår

En ny undersøgelse viser, at tre ud af fire danskere går op i, om deres favoritrestaurant har dårlige løn- og arbejdsvilkår.

En undersøgelse viser, at en større andel af danskerne går op i, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår hos deres favoritrestaurant..

16.12.2019

CSR.dk

Analyse Danmark, der har foretaget en undersøgelse for Fagbladet 3F, fortæller, at danskerne i høj grad finder det vigtigt, at ansatte i restaurationsbranchen bliver behandlet retfærdigt.

Omkring tre ud af fire af respondenterne svarer, at de ville stoppe med at købe mad hos deres favoritrestaurant eller takeaway-sted, hvis de opererer med dårlige løn- og arbejdsvilkår.

Sociolog og samfundsanalytiker, Eva Steensig, er ikke overrasket over resultaterne fra undersøgelsen.

Læs også: Svensk nethandel lancerer klimamærkning på fødevarer

”Vi har i stigende grad nogle forbrugere, som forstår spillet. De ved, at der er nogle mennesker bag produktet. Der er en bevægelse mod større krav til virksomheder om, at de skal opføre sig ordentligt”, siger Eva Steensig.

For nylig har 3F blotlagt, hvordan kinesiske kokke bliver udnyttet af danske restauranter. Svindlen sker blandt andet ved tilbagebetaling af løn til arbejdsgiveren på en såkaldt beløbsordning, eller ægtepar, der arbejder for én persons løn. Nogle var også nødsaget til at bo i små baglokaler på restauranterne.

Den moderne forbruger er socialt ansvarlig
At undersøgelsen viser, hvordan en større andel af den danske befolkning vil tage afstand fra restauranter med dårlige vilkår, er et tegn på, at den moderne forbruger er socialt ansvarlig. Det mener John Thøgersen, der er professor i forbrugerpsykologi ved Aarhus Universitet.

”De allerfleste danskere er socialt ansvarlige mennesker, som selvfølgelig synes, at der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Og hvis der foregår urimeligheder i den anledning, så er det ikke noget, de kan lide”, siger John Thøgersen.

Læs også: Hvordan får man menneskerettigheder ind i offentlige indkøb?

Både Eva Steensig og John Thøgersen lægger vægt på, at selvom undersøgelsen peger på, at danskerne helt vil stoppe med at bestille mad hos deres favoritrestaurant, hvis der ikke er ordentlige vilkår, så kan der være langt fra ord til handling.

”At man holder sig fra takeaway-steder med dårlige arbejdsvilkår er selvfølgelig det rigtige at sige, når man bliver spurgt, men så går man alligevel ned i den lokale, fordi det er der man plejer at handle”, siger Eva Steensig.

- HL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia