Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Last- og varebiler er helt afhængige af diesel, og tusindvis af tunge køretøjer skal gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint.

16.02.2022

CSR.dk

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden, som blev overrakt til regeringen i begyndelsen af februar 2022. 

”Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne”, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

”Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske”, siger hun.

Det er med udgangspunkt i disse hovedkonklusioner, de fem klare anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Læs også: Hollandske miljøzoner fremtvinger fossilfri fragt fra 2025

Ikke mindst skal forsyningen af grøn el og brint udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

”Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere”, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

”På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler”, siger Kamilla Thingvad.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia