Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin eksistens

Den japanske bilgigant Toyota sigter efter nul CO2 i Europa i 2050, mens målet på verdensplan er en reduktion på mindst 90 procent. Det involverer hele værdikæden fra materialer, produktion og salg til brug og bortskaffelse. Senest er de danske forhandlere blevet miljøcertificerede.

Toyota vil gøre hele sin europæiske værdikæde CO2-fri i 2050, mens udledningen i resten af verden skal reduceres med mindst 90 procent. Foto: Toyota.

14.11.2017

CSR.dk

Bilindustrien er pr definition et af klassens sorte får, når det kommer til at begrænse den globale opvarmning. Specielt diverse dieselkøretøjer udleder solide mængder af de drivhusgasser, der med til at få temperaturen til at stige omkring os.

Læs også: Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning

I de senere år har adskillige producenter imidlertid sat sig (mere eller mindre) ambitiøse mål for at ændre på det billede, primært ved at øge udbuddet af elbiler i sit sortiment. Brands som Volvo, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover og Scania arbejder på forskellige måder med at gøre både person- og lastbiler grønnere.

En af verdens største aktører på området, japanske Toyota, har ligeledes været i gang på klimafeltet i en årrække. Verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, har efterhånden 20 år på bagen, og så har man sat sig en stribe konkrete målsætninger, der skal værne yderligere om miljøet.

Toyota Miljøudfordring 2050

Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO2-udledningen til nul i Europa samt reducere CO2-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i 2050.

  • Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler
  • Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus
  • Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne  
  • Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug
  • Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer 
  • Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen

Hele værdikæden skal med
I 2050 vil Toyota således udlede nul CO2 i Europa, mens man på globalt plan vil reducere CO₂-udslippet med mindst 90 procent. Indsatsen involverer alle koncernens fabrikker, lidt i stil med General Motors, og kontorer i hele verden, ligesom bilproducentens designere, forhandlere og værksteder skal med i regnestykket.

”Som en af verdens absolut største bilproducenter ønsker vi at gå forrest og tage ansvar for klima og miljø. Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade. Og så arbejder vi målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor vi har fabrikker bl.a. i samarbejde med NGO’er og naturfredningsforeninger,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

I dansk regi indebærer målsætningen også, at Toyota gennem ISO 14001-certificeringen har implementeret et miljøledelsessystem i hele værdikæden, så alle 27 forhandlere og reparatører som de første i Danmark nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.

”Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder fx øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald,” forklarer Anders Tystrup.

Nødvendigt at få bilisterne med
På grund at sin størrelse – 65 fabrikker, et velvoksent forhandlernetværk og et salg på over 10 mio. biler om året på verdensplan – har man fra Toyotas siden desuden erkendt nødvendigheden af at sætte en forholdsvis lang deadline, ligesom at man er nødt til at arbejde for at få forbrugerne med på vognen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

"Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO₂-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt – hverken produktions- eller salgsmæssigt,” siger Anders Tystrup og uddyber: 

”Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil.”

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup