Til kamp mod det unødige papirspild!

Mange virksomheder har gode intentioner, når det kommer til arbejdet med miljømæssige hensyn. Desværre er det ofte dér, der bliver skåret ned, når vi med en lavkonjunktur som den nuværende, er nødt til at reducere virksomhedens udgifter.

17.03.2009

CSR.dk

Mange virksomheder har gode intentioner, når det kommer til arbejdet med miljømæssige hensyn. Desværre er det ofte dér, der bliver skåret ned, når vi med en lavkonjunktur som den nuværende, er nødt til at reducere virksomhedens udgifter. Sådan behøver det dog ikke at være – og et konkret og overkommeligt sted at tage fat kan være at skære ned på arbejdspladsens papirforbrug. På den måde er det nemlig muligt både at tage hensyn til miljøet og samtidig opnå store besparelser!
Det er ikke fordi, der mangler gode initiativer på det her område. Myndigheder, miljøorganisationer og leverandører af digital dokumenthåndtering, for blot at nævne nogle få, arbejder med løsninger, der kan minimere organisationers papirforbrug. Problemet er dog, at løsningerne ofte er meget omfattende at implementere, har en lang tidshorrisont og kræver store investeringer. Derfor er det reelt kun store virksomheder, der har ressourcer til at gøre noget ved arbejdspladsens papirforbrug.

Skift til dobbeltsidet udskrift
Men der findes faktisk forholdsvis nemme løsninger, hvis papirspildet skal minimeres; løsninger der kan gennemføres hurtigt og uden de helt store omkostninger. Dermed har også små- og mellemstore virksomheder mulighed for at vælge miljørigtige løsninger. Her tænker jeg på en simpel investering i en duplex-printer, der på grund af muligheden for dobbeltsidet udskrift halverer papirforbruget. Salgsstatistik fra analysebureauet IDC viser nemlig, at under 10 procent af de laserprintere, der sælges i Danmark og resten af Norden, kan udskrive på begge sider. Hertil kommer, at kun få rent faktisk anvender funktionen, når de skal udskrive.

Gode råd
Det er unødigt ressourcespild ikke at anvende begge sider af papiret – særligt når man tænker på, at man på op i mod 80-90 procent af alle udskrivninger sagtens ville kunne anvende begge sider af papiret. Det handler derfor om at ændre vores vaner, så vi lærer at vende papiret, når vi læser dokumenter – præcis som vi gør med aviser og bøger.
Til alle virksomheder, der ønsker at spare papir og dermed penge, foreslår jeg en enkel og effektiv to-trins-løsning:
1) Undersøg om kontorets printer kan udskrive på begge sider af papiret eller sørg for at investere i en printer med den funktion, når det er tid til at skifte den gamle ud.
2) Indstil din nye printer, så udskriften som standard er dobbeltsidet.
Andet behøver man ikke for at mindske papirforbruget med op mod 30 procent – og dermed både skåne miljøet og spare penge!

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia