Social kapital styrker danske mejerier

De sociale ressourcer, der er i samarbejdsrelationen mellem ledelse og medarbejdere, kan godt betale sig. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, hvor seks mejerier har sat fokus på social kapital.

Investeringer i social kapital kan godt betale sig, viser ny undersøgelse med seks danske mejerier fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Arkivfoto..

24.04.2019

CSR.dk

Mere engagement og arbejdsglæde, højere selvvurderet produktivitet, bedre psykisk velbefindende og lavere sygefravær blandt medarbejderne. Alt dette har seks danske mejerier oplevet ved at sætte fokus på social kapital, ifølge ny forskning. Det skriver Arbejdsmiljø i Danmark.

Læs også: En skitse af fremtidens fødevarebranche

Bag undersøgelsen står Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Undersøgelsen afdækkede generelle metoder, som alle arbejdspladser kan bruge, lyder det fra cand.scient.pol. og seniorforsker på NFA, Thomas Clausen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

”Det kan måske lyde lidt svært at arbejde med social kapital, men grundlæggende handler det om at involvere medarbejderne og bruge deres viden og idéer til at finde de flaskehalse, som forhindrer dem i at udføre deres arbejde bedst muligt. På den måde kan man arbejde systematisk med ledelse og samarbejde på arbejdspladsen”, siger Thomas Clausen til Arbejdsmiljø i Danmark.

Social kapital handler om ledelse og samarbejde. Det er værdien af de ressourcer, der er i samarbejdsrelationerne i de enkelte teams, mellem teams, mellem ledelse og medarbejdere og på arbejdspladsen som helhed, herunder hvordan man samarbejder, kommunikerer om opgaveløsningen og hjælper hinanden.

Uudnyttede potentiale i samarbejde på tværs af teams
Undersøgelsen af mejerierne viser, at der især er et uforløst potentiale i at dyrke samarbejdet mellem de forskellige afdelinger:

”Mange arbejdspladser har tilsyneladende mere fokus på de enkelte teams og det, der foregår indenfor teamet, end på samarbejdet mellem teams. Der finder vi lidt en gråzone, som har betydning både for produktionen og arbejdsglæden”, siger Thomas Clausen til Arbejdsmiljø i Danmark.

Og det er blevet vigtigere at arbejde med social kapital i takt med, at selvledelse bliver mere og mere udbredt, hvor afdelinger og teams arbejder sammen uden, at arbejdet bliver koordineret og styret af ledelsen, viser en rapport fra NFA om social kapital, som psykolog og seniorforsker på NFA, Vilhelm Borg, står bag.

Læs også: ’Man bliver nødt til at blande sig’

”Det er meget vigtigt at have fokus på samarbejdet mellem de forskellige teams og afdelinger, som ellers kan arbejde forbi hinanden uden gensidig tillid, for lidt kommunikation og med forskellige opfattelser af opgaven. Så risikerer man, at kvaliteten i arbejdet bliver dårligere”, siger han til Arbejdsmiljø i Danmark.

- SDN

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00