Slut med kejserens nye klæder

Hvis jeg var klimaminister ville jeg lægge størst mulig afstand til det ”Kejserens nye Klæder”- skuespil vi for øjeblikket oplever på den internationale klimapolitik-scene. Sandheden er, at hverken G-8 topmøderne i Storbritannien, Tyskland og Japan eller klimatopmødet på Bali har leveret mere stof til en fremtidig klimaaftale end hvad der svarer til kejserens underskjorte.

12.09.2008

CSR.dk

Alt for længe har verdens ledende politikere, ikke mindst ved de årlige G-8 topmøder, forsøgt at give offentligheden det indtryk, at klimasagen gør gode, om end begrænsede, fremskridt. Og ligeså alt for længe har hære af journalister verden over (med nogle få, vigtige undtagelser) i en uhellig alliance mellem opportunisme og naivitet viderebragt budskabet, der i bund og grund er intellektuelt dybt fornærmende. Men hverken diverse G-8 topmøder eller klimatopmødet på Bali i december 2007 har rykket noget væsentligt for klimasagen.

Hovedårsagen er selvfølgelig, at USA ikke på noget tidspunkt har været parat til at forpligte sig til noget som helst, de ikke alligevel ville have gjort af andre grunde (læs: bioethanol). Men andre vigtige modspillere, Canada, Japan, Rusland og flere EU-lande (Berlusconi-Italien og nogle af de nye medlemslande) er godt tilfredse med at kunne dække sig bag en afvisende USA-holdning.

Handskerne af!
Hvis jeg var klimaminister, ville jeg tage handskerne af og meddele, at vi ikke har tid til at fortsætte ”Kejserens nye Klæder” -teatret til langt ind i 2009, hvis vi vil gøre os håb om en klimaaftale i København, som bliver mere end blot en gentagelse af forgængerne (Klimakonventionen (1992) og Kyotoprotokollen (1997)), der begge blev lovprist ved vedtagelsen og derefter ingenting leverede. Når der ingenting vil ske i det nuværende set-up før langt ind i 2009, skyldes det, at det vil tage måneder at få en ny amerikansk administration på benene efter indsættelsen af præsidenten i slutningen af januar, samt at en mere progressiv amerikansk holdning i et vist omfang skal være aftalt med kongressen for at sikre den nødvendige efterfølgende ratifikation. Hvis jeg var klimaminister, ville jeg være så bekymret over tidsfaktoren, at jeg hurtigst muligt ville starte en plan B.

Lad u-landene være!
Hvis jeg var klimaminister, ville jeg stoppe al snak om udviklingslandenes forpligtelser indtil industrilandene har besluttet sig for, hvor meget de selv er parate til. Det er der tre gode grunde til.

Den første er, at det er det eneste rimelige. CO2 udslippet pr. indbygger er så meget lavere i udviklingslandene (Kina 3 tons pr. år, Indien 1) end i OECD landene, (USA og Canada 20 tons pr. år, EU knap 10) at det er helt urimeligt at forvente, at de påtager sig forpligtelser, før det kan ses i forhold til industrilandene. Den anden er, at både klimakonventionen og Kyotoprotokollen klart præciserer, at industrilandene forpligter sig til at gå forrest i klimabeskyttelsen (af flere gode grunde). Den tredje, og i den politiske sammenhæng måske vigtigste, er at al den verserende snak om vigtigheden af, at især Kina (men ikke OPEC landene, der boltrer sig helt anderledes i næsten gratis energi) gør noget alvorligt ved stigende CO2 emissioner, kun bidrager til et dårligt forhandlingsklima. Hvis jeg var klimaminister, ville jeg være opmærksom på, at der er mange der i deres mindre officielle sind er meget godt tilfredse med et dårligt forhandlingsklima.

Bindende reduktionsmål?
Hvis jeg var klimaminister, ville jeg sætte åbent spørgsmålstegn ved, om den ”vedtagne” strategi mod et sæt bindende reduktionsmål for 2020 er hensigtsmæssig. Jeg ville have meget svært ved at forestille mig, hvordan alene industrilandene (herunder Rusland) skulle kunne enes om fælles ”basisår” og om noget der bare ligner sammenlignelige reduktionsmål, med mindre aftalen bliver udstyret med så mange ”undvigemuligheder” der, ligesom i Kyotoprotokollen, reducerer værdien til tæt på nul. Og jeg ville være stærkt bekymret over, at en aftale, der primært er baseret på nationale reduktionsmål for 2020, vil give meget begrænsede muligheder for opdatering i en meget lang periode.

Fokus på de konkrete tiltag!
Hvis jeg var klimaminister, ville jeg arbejde intensivt på at opprioritere den del af forhandlingerne, der drejer sig om de konkrete tiltag, der skal levere de nødvendige reduktioner: langt højere energieffektivitet, i både bygninger, produktion og transportsektoren, stop for kulfyrede kraftværker uden CO2 lagring med øjeblikkelig virkning i industrilandene (det er jo helt absurd, at selv EU er parat til at acceptere nye kulfyrede værker uden CO2 lagring frem til 2020), bindende nationale målsætninger for vedvarende energi osv. Selvfølgelig må disse såkaldte sektorale politikker være tilstrækkeligt ambitiøse til at sikre de nødvendige reduktioner. Når nogen hertil vil indvende, at det ikke vil være muligt at skaffe international enighed om tilstrækkelig vidtgående sektorale politikker ville jeg roligt svare, at så er der heller ingen grund til at tro at vedtagne reduktionsmål vil blive opfyldt. Kyotoprotokollen og de heraf afledte nationale byrdefordelingsforpligtelser indenfor EU taler deres tydelige sprog om den manglende opfyldelse af den slags målsætninger, men eksemplerne er mange flere: stabilitetspagten indenfor eurosamarbejdet eller Lissabon målsætningerne for EU's konkurrencedygtighed.

Klimakonferencen i 2009 vil være godt tjent med en plan B, der i højere grad fokuserer på de konkrete tiltag. Udover at reducere risikoen for en Kejserens nye Klæder-begivenhed og dermed lægge op til en mere ”ærlig” aftale vil den byde på mere fleksibilitet i de kommende år. Og måske allervigtigst: den giver en helt anden mulighed for aktiv deltagelse af udviklingslandene. Fremfor en steril diskussion om nogle reduktionsmål eller CO2 intensiteter, som de færreste forstår og endnu færre kan gennemskue, vil der være basis for at forhandle om konkrete tiltag som mange af udviklingslandene har stærk interesse i (energieffektivitet, vedvarende energi etc.)

Hvis jeg var klimaminister, ville jeg udnytte værtskabet for Københavnskonferencen til at delagtiggøre kollegerne i de øvrige EU-lande i mine overvejelser og håbe at argumenternes styrke ville bære frugt.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense