Slut med buræg i Yankie Bar

Klar strategi i chokoladevirksomheden Toms Group gjorde det nemt at rette ind efter ønske fra Dyrenes Beskyttelse og stoppe for brugen af æg fra burhøns.

Fremover vil Toms Group udelukkende bruge æggehvider fra fritgående høns i chokaloadebar..

06.05.2013

CSR.dk

Dyrenes Beskyttelse med direktør Britta Riis i spidsen er blevet mere udfarende i forhold til producenterne. Foto: PR.

Dyrenes Beskyttelse er imponeret over hurtig reaktion i chokoladevirksomheden Toms Group. I december henvendte Dyrenes Beskyttelse sig til Toms for at få virksomheden til at stoppe brugen af æggehvider fra burhøns, og allerede nu er beslutningen taget.

Toms vil fremover kun bruge æggehvider fra æg fra fritgående høns i Yankie Bar, Guld Karamel Bar, Holly Bar og Yankie Bar Lakrids.

Læs også: Toms chokoladefabrik lancerer ny strategi

Merudgift på 10-15 procent
CSR-ansvarlig i Toms Lene Hjort Lorenzen siger til Erhvervsmagasinet CSR, at Toms bruger små mængder æg i deres produkter:

”Da vi fik henvendelsen, gik vi straks i gang med at undersøge, hvad det ville betyde at stoppe med at bruge æggehvider fra burhøns, og det viste sig at være temmelig ukompliceret. Jeg regner med, at vi kan iværksætte beslutningen i løbet af et par måneder, og at det kommer til at give os en merudgift på æggehvider, som vi importerer fra England, på 10-15 procent”.

Vores strategi og mission pålægger os hele tiden at forbedre vores forsyningskæde, siger CSR-ansvarlig hos Tom Lene Hjorth Lorenzen..

Den overordnede strategi på plads
Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis siger om Toms:

”Det er imponerende flot, at det kan gå så stærkt. Virksomheden har tydeligvis gjort sit forarbejde godt”.

Lene Hjort Lorenzen forklarer, at initiativet passer godt ind i Toms overordnede strategi, som pålægger virksomheden løbende at kigge på miljømæssige og sociale forbedringer.

”Det står i vores mission, at vi konstant skal holde øje med vores forsyningskæde. Og dette projekt er alt andet lige betydeligt nemmere at gå til end vores store arbejde med sporbarhed og standarder for kakaobønner”, siger Lene Hjort Lorenzen.

Vil være mere udfarende
Dyrenes Beskyttelse har skelet til England og til dyreværnsorganisationernes dér:

Æggehviden i Ynkie Bar, Guld Karamel Bar, Holly Bar og Lakrids Bar vil fremover komme fra æg fra fritgående høns..

"Vi har justeret vores strategi og vil lige som dyreværnsorganisationerne i England fremover være mere udfarende og prøve at påvirke detailhandelen og producenterne”, siger direktør Britta Riis.

Det seneste eksempel fra England er, at dyreværnsorganisationer fik McDonals til at skifte over til mere bæredygtigt svinekød.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimamål kræver samarbejde

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle