Skrappere miljøkrav til biler undervejs i Kina

Frem mod 2020 vil reglerne for udledninger og brændstoføkonomi for privatbiler i Kina blive skærpet i retning af et vestligt niveau. Det vil gå hårdest ud over landets egne producenter.

Trafikken i Beijing skal blive grønnere i takt med at nye miljøkrav bliver indfaset i det store land. Foto: Flickr/World Bank.

24.08.2016

CSR.dk

Den kinesiske tolerance for forurenende køretøjer lakker mod enden. I løbet af de næste fire år vil landets regering således udrulle en ny og mere striks lovgivning omkring de tilladte udledninger og minimumskrav til brændstoføkonomi for privatbiler, der skal bringe den store nations mange millioner biler op på samme miljømæssige standard som i den vestlige verden, skriver Financial Times.

Læs også: Så er Kinas bil-ædende bus på gaden

Ifølge en rapport fra den kinesiske tænketank Innovation Centre for Energy and Transportation er hovedformålet med de nye regelsæt er dels at reducere den massive luftforurening, der plager en lang række storbyer i Kina, og dels at give den teknologiske udvikling hos landets egne bilproducenter et skub fremad.

Alligevel spår flere analytikere at det netop er Kinas hjemlige fabrikanter, der vil blive ramt hårdest af de kommende regler, der skal være komplet indfasede i 2020.

”De indenlandske mærker bliver påvirket disproportionalt fordi internationale producenter allerede skal håndtere lignende krav om udledninger og brændstofforbrug på andre markeder”, siger analytiker hos finansrådgivningsfirmaet Macquarie, Jane Lewis.

Krav til brændstoføkonomi sværest for lokale mærker
Hun peger derfor på, at udenlandske mærker som VW, hvis navn i Kina ikke har lidt nævneværdig overlast på baggrund af den store dieselskandale, står stærkere end de fleste af deres lokale konkurrenter. Andre internationale aktører, såsom Jaguar Land Rover, vil muligvis have sværere ved at opfylde de kommende krav, men vil stadig være de kinesiske producenter på en række parametre.

Af samme årsag er man fra centralt hold i Beijing også begyndt at sætte navn på de bilproducenter hvis flåder ikke er effektive nok. Ifølge en rapport fra det kinesiske ministerium for IT, levede 22 mærker – herunder joint ventures involverende Volvo og Mercedes-Benz – ikke op til deres krav omkring brændstoføkonomi for passagerbiler i 2015. Faktisk nåede rapporten frem til, at brændstoføkonomien blandt landets producenter faldt med 0,9 procent sidste år sammenlignet med en international stigning på 3,1 procent.

Elbiler på vej
De kommende regler påbyder at nye biler i Kina skal kunne køre 100 km på fem liter brændstof i 2020 (sidste år hed gennemsnittet lige over syv liter), og for at imødekomme dette krav er flere af de udenlandske mærker allerede begyndt at importere flere el- og hybridbiler til markedet, ligesom andre, eksempelvis Toyota, har starter opførelsen af fabrikker, der skal kunne producere hybrider i landet.

Den taktik vil imidlertid ikke være gangbar for de hjemlige producenter, fordi de vil skulle sælge et urealistisk højt antal elbiler for at kunne leve op til de strengere krav, påpeger ekspert.

”Lige nu ser det ikke ud til, at der er en eneste kinesisk bilproducent, der kan leve op til målene med mindre de kan allokere 20 til 25 procent af deres salg til new energy-køretøjer. Og det er der ikke nogen, der er klar til i 2020”, siger analytiker hos konsulentbureauet Automotive Insight, Yale Zhang, til Financial Times.

Endelig peger observatører på, at de nye krav vil være en ”stor udfordring for industriens indtjeningsgrad”, fordi de ekstra omkostninger for at leve op til alene et forbedret brændstofforbrug vil koste de udenlandske producenter op mod 7.000 yuan renmenbi (godt 6.900 kr.) per solgt bil frem mod 2020, mens regningen for Kinas egne brands, hvis flåder i stigende grad består af ineffektive SUV’er, kan blive over det dobbelte.

Læs også: Globalt initiativ skal fremme brugen af miljøvenlige brændstoffer

Ifølge Financial Times giver Jaguar Land Rover udtryk for, at de er sikre på, at de nok skal kunne overholde alle deres globale udledningsmål, herunder de kinesiske. Fujian Benz Automotive, et joint venture med Mercedes-Benz’ moderselskab Daimler, siger at de ”fortsat arbejder for at optimere vores køretøjers energiforbrug”, mens hverken Volvo eller den kinesiske storproducent BAIC har svaret på avisens henvendelser.

-AK

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024BSR

Sponseret

Measuring Biodiversity: Is e-DNA Part of Your Data Collection Kit?

11.09.2024CSR.dk

Emissionsfrie arbejdsmaskiner: Nyt værktøj hjælper kommuner med at dokumentere klimagevinster

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

10.09.2024Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

09.09.2024Denteks A/S

Sponseret

Klimaforandringer, Tekstilindustrien og Dit Hotel: Hvad Kan Vi Gøre?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg