Skrappere miljøkrav til biler undervejs i Kina

Frem mod 2020 vil reglerne for udledninger og brændstoføkonomi for privatbiler i Kina blive skærpet i retning af et vestligt niveau. Det vil gå hårdest ud over landets egne producenter.

Trafikken i Beijing skal blive grønnere i takt med at nye miljøkrav bliver indfaset i det store land. Foto: Flickr/World Bank.

24.08.2016

CSR.dk

Den kinesiske tolerance for forurenende køretøjer lakker mod enden. I løbet af de næste fire år vil landets regering således udrulle en ny og mere striks lovgivning omkring de tilladte udledninger og minimumskrav til brændstoføkonomi for privatbiler, der skal bringe den store nations mange millioner biler op på samme miljømæssige standard som i den vestlige verden, skriver Financial Times.

Læs også: Så er Kinas bil-ædende bus på gaden

Ifølge en rapport fra den kinesiske tænketank Innovation Centre for Energy and Transportation er hovedformålet med de nye regelsæt er dels at reducere den massive luftforurening, der plager en lang række storbyer i Kina, og dels at give den teknologiske udvikling hos landets egne bilproducenter et skub fremad.

Alligevel spår flere analytikere at det netop er Kinas hjemlige fabrikanter, der vil blive ramt hårdest af de kommende regler, der skal være komplet indfasede i 2020.

”De indenlandske mærker bliver påvirket disproportionalt fordi internationale producenter allerede skal håndtere lignende krav om udledninger og brændstofforbrug på andre markeder”, siger analytiker hos finansrådgivningsfirmaet Macquarie, Jane Lewis.

Krav til brændstoføkonomi sværest for lokale mærker
Hun peger derfor på, at udenlandske mærker som VW, hvis navn i Kina ikke har lidt nævneværdig overlast på baggrund af den store dieselskandale, står stærkere end de fleste af deres lokale konkurrenter. Andre internationale aktører, såsom Jaguar Land Rover, vil muligvis have sværere ved at opfylde de kommende krav, men vil stadig være de kinesiske producenter på en række parametre.

Af samme årsag er man fra centralt hold i Beijing også begyndt at sætte navn på de bilproducenter hvis flåder ikke er effektive nok. Ifølge en rapport fra det kinesiske ministerium for IT, levede 22 mærker – herunder joint ventures involverende Volvo og Mercedes-Benz – ikke op til deres krav omkring brændstoføkonomi for passagerbiler i 2015. Faktisk nåede rapporten frem til, at brændstoføkonomien blandt landets producenter faldt med 0,9 procent sidste år sammenlignet med en international stigning på 3,1 procent.

Elbiler på vej
De kommende regler påbyder at nye biler i Kina skal kunne køre 100 km på fem liter brændstof i 2020 (sidste år hed gennemsnittet lige over syv liter), og for at imødekomme dette krav er flere af de udenlandske mærker allerede begyndt at importere flere el- og hybridbiler til markedet, ligesom andre, eksempelvis Toyota, har starter opførelsen af fabrikker, der skal kunne producere hybrider i landet.

Den taktik vil imidlertid ikke være gangbar for de hjemlige producenter, fordi de vil skulle sælge et urealistisk højt antal elbiler for at kunne leve op til de strengere krav, påpeger ekspert.

”Lige nu ser det ikke ud til, at der er en eneste kinesisk bilproducent, der kan leve op til målene med mindre de kan allokere 20 til 25 procent af deres salg til new energy-køretøjer. Og det er der ikke nogen, der er klar til i 2020”, siger analytiker hos konsulentbureauet Automotive Insight, Yale Zhang, til Financial Times.

Endelig peger observatører på, at de nye krav vil være en ”stor udfordring for industriens indtjeningsgrad”, fordi de ekstra omkostninger for at leve op til alene et forbedret brændstofforbrug vil koste de udenlandske producenter op mod 7.000 yuan renmenbi (godt 6.900 kr.) per solgt bil frem mod 2020, mens regningen for Kinas egne brands, hvis flåder i stigende grad består af ineffektive SUV’er, kan blive over det dobbelte.

Læs også: Globalt initiativ skal fremme brugen af miljøvenlige brændstoffer

Ifølge Financial Times giver Jaguar Land Rover udtryk for, at de er sikre på, at de nok skal kunne overholde alle deres globale udledningsmål, herunder de kinesiske. Fujian Benz Automotive, et joint venture med Mercedes-Benz’ moderselskab Daimler, siger at de ”fortsat arbejder for at optimere vores køretøjers energiforbrug”, mens hverken Volvo eller den kinesiske storproducent BAIC har svaret på avisens henvendelser.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle