Shippingindustrien: COP21-deadline er urealistisk

De europæiske redere er bekymrede over EU-Parlamentets beslutning om, at industrien skal inddrages i en aftale ved COP21 til december. Dels er tiden der ikke, og desuden kan strategien give bagslag, mener man.

Den internationale skibsfart skal inddrages i COP21-forhandlingerne, mener EU. Branchen stritter dog imod. Foto: Flickr/Martin Pettitt.

19.10.2015

CSR.dk

Shippingindustrien skal være en del af en global klimaaftale, når hele verden til december mødes i Paris til det længe ventede COP21-topmøde, hvor håbet er, at klodens nationer kan blive enige om en række mål for bl.a. reduktion af CO2-udslip. Det mener man i hvert fald i EU.

Læs også: CO2 fra shipping skal halveres, uenighed om med hvilke midler

Skibsfarten tegner sig i dag for 2-3 procent af den samlede udledning af CO2 på verdensplan, men som tidligere omtalt her på CSR.dk, kan det tal stige til op mod 14 procent i 2050, hvis ikke den nuværende udvikling bliver vendt.

På den baggrund har Europa-Parlamentet altså besluttet, at shipping skal være en officiel del af decembers klimaaftale i Paris med heftige reduktionskrav til følge.

Den beslutning møder imidlertid modstand fra sammenslutningen af europæiske redere, ECSA, der kalder tidshorisonten urealistisk, skriver Shippingwatch.

"2016 er lige rundt om hjørnet, og det er ganske urealistisk at forvente, at IMO kan komme med en løsning i løbet af måneder. Et ensidigt europæisk pres for en hård deadline kan virke mod hensigten", siger generalsekretær for ECSA, Patrick Verhoeven, i en pressemeddelelse.

”EU vil modarbejde sig selv”
Hvis shippingindustrien officielt bliver en del af klimaforhandlingerne i den franske hovedstad, skal FN-organet International Maritime Organisations (IMO), der regulerer skibsfarten på verdensplan, inden udgangen af 2016 have orkestreret en CO2-reduktion på 40 procent, en forbedring af energieffektiviteten på ligeledes 40 procent, og en andel af energi fra vedvarende kilder på 30 procent.

Det mener ESCA altså ikke er inden for det muliges grænser, og organisationens direktør for sikkerhed og miljø, Benoit Loicq, påpeger desuden, at COP21-ambitonen strider mod EU's egne udmeldinger.

”"2016-deadlinen stemmer ikke overens med de skridt, EU allerede har taget. Ved at skubbe på for en ekstremt kort deadline vil EU essentielt underminerer IMOs procedure. Hvis EU så efterfølgende fokuserer på regionale foranstaltninger, vil unionen modarbejde sin egen politik",” siger han.

Læs også: Kommende ECSA-formand: Shipping skal også reducere CO2

Fra ESCA’s side peger man i stedet på de forbedringer industrien opnåede fra 2007 til 2012, hvor udledningen af CO2 faldt med 10 procent. Faldet skyldtes dog primært slow steaming, dvs. at skibene sejlede langsommere for at spare brændstof, hvilket får kritikere til at kalde det en kortvarig effekt af finanskrisen.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense