Scandic høster frugten af tidlig CSR-strategi

Scandic har arbejdet fokuseret med CSR siden midten af halvfemserne. Resultatet er en stor CO2-reduktion, bedre bundlinje og en række priser for indsatsen. Målene er i høj grad nået ved at uddanne og involvere medarbejderne.

12.01.2009

Lasse Andersen, CSR.dk

Da priserne ved årets Climate Cup blev uddelt i slutningen af november, kunne Scandics danske ledelse række armene i vejret og juble over at have vundet den såkaldte reduktionspris, som hotelkæden fik for sit fokus på at reducere udledningen af drivhusgasser. Selvom Scandic har vundet en række internationale priser gennem årene for gennemført CSR-arbejde, betyder reduktionsprisen rigtig meget for virksomheden, fortæller pressechef i Scandic Anette Larsen.
”Prisen er den første vi har fået i Danmark – og så er den et synligt bevis på, at Scandics medarbejdere igennem de seneste 14 år, har arbejdet målrettet med at reducere hotelkædens CO2 udledning. Vi er meget stolte”, siger Anette Larsen.
CSR møder hende i caféen på Scandic Copenhagen, hvor der bliver serveret bæredygtig og økologisk, UTZ-certificeret kaffe og dansk postevand direkte fra hanen i køkkenet. Scandic har nemlig valgt at droppe flaskevandet på sine hoteller for at reducere den CO2, der bliver udledt ved at transportere de mange liter vand til kædens mere end 140 hoteller. Det røde kort til flaskevandet er dog kun en meget lille del af den indsats, som Scandic har gjort for at skære ned på sit CO2 forbrug.
Således er alle hoteller udstyret med vandsparebrusere, elsparerpærer og doseringssystemer i køkkenerne, så der bliver sparet på vandet, når hotellet går ned i gear. Ud er røget plastflasker, engangsemballage til smør og marmelade - og selv de karakteristiske små hotel-shampooer er skrottet til fordel for en mere miljøvenlig løsning, der generer mindre affald. Hotellets firmabiler er erstattet med miljøvenlige køretøjer, som bruger alternativt brændstof eller biogas, og hotellerne er begyndt at leje cykler ud, så taxaturen kan spares, når gæsterne skal besøge nærtliggende attraktioner.

Dokumenteret indsats giver gevinst
I det store regnskab gør de mange små ændringer en forskel, mener Anette Larsen. Hun peger på, at Scandic i dag høster frugten af, at alle kædens hoteller siden 1996 har registreret deres forbrug af energi og vand samt udledning af fossil kuldioxid og den mængde affald som hver gæst generer. Dermed bliver det nemlig muligt, at dokumentere helt klart, at det virkelig er lykkedes at reducere forbruget i de forskellige kategorier.
”Vi sparer naturligvis rigtig mange penge, fordi vi bruger langt mindre energi i driften af hotellerne, men inden for de sidste par år har vi også kunnet mærke, at det er blevet et konkurrenceparameter, at vi kan dokumentere vores miljøindsats. Mange af de virksomheder som vi handler med har deres egne miljø-mål og ved at samarbejde med os, bliver det nemmere for dem at opfylde deres egen politik,” forklarer Anette Larsen.
Hun mener også, at Scandic har en fordel i forhold til konkurrenterne, simpelthen fordi hotelkæden har arbejdet med bæredygtighed i væsentlig længere tid.
”Vi har arbejdet med det her i måske 10 år mere end alle andre, og vi ville egentlig gerne sammenligne vores reduktions-tal med vores konkurrenter, men det er simpelthen ikke muligt, for de er ikke kommet dertil endnu. Det betyder, at vi meget ofte bliver brugt som det gode eksempel og bliver adspurgt i mange sammenhænge. Hvilken strategi har I lagt?, hvordan har I gjort det internt?, hvordan har I gjort det overfor gæsterne? Jeg mener, det er jo en stor belønning, at andre gerne vil spørge dig til råds. Vi er også blevet spurgt, om vi ikke vil være værter for en del af gæsterne til klimatopmødet. Det sker jo også, fordi vi er et rigtigt godt eksempel,” siger Anette Larsen.

Medarbejderne bliver inddraget
Gennem årene har Scandic-koncernen gjort sig den erfaring, at det er essentielt, at inddrage og motivere medarbejderne, hvis forskellige miljøforbedringer skal føres ud i livet. Derfor skal alle nye medarbejdere igennem et E-lærings-modul, der blandt andet fokuserer på koncernens miljøpolitik, så tankegangen bliver slået fast med det samme. Derudover holder Scandic løbende miljødialog-seminarer, hvor medarbejderne på de enkelte hoteller bliver bænket i grupper og sat til at brainstorme på, hvad hotellet kan gøre for at fremstå endnu mere miljøvenligt.
”Det er væsentligt, at medarbejdernes egne forslag, bliver hørt, for på den måde bliver de selv en del af processen. Det betyder også, at medarbejderne har en stor stolthedsfølelse, når vi vinder en pris som reduktionsprisen,” forklarer Anette Larsen.
Scandic har en afdeling under ledelsen i Stockholm, der udvikler den overordnede CSR-strategi, og når nye initiativer skal implementeres på hvert af de over 140 hoteller sker det gennem hoteldirektørerne og derefter en særlig miljøkoordinator, som findes på alle hoteller. Det er oftest en medarbejder, som har vist særlig interesse for at beskæftige sig med den del af driften. Miljøkoordinatoren hjælper de enkelte afdelingsledere med at få forankret de forskellige initiativer blandt alle medarbejdere og sikrer, at alt sker efter bogen.
Modellen er, ifølge Anette Larsen, også med til at sikre medarbejdernes grønne engagement. Hun tør godt våge den påstand, at Scandics store miljøfokus, som en sidegevinst, har været med til at tiltrække og fastholde medarbejdere de senere år.
”Vi er alle blevet mere bevidste om miljøspørgsmål de seneste år – og det tror jeg også, at mennesker tænker på, når de søger job, eller overvejer om de skal blive hos os eller smutte til en anden virksomhed. Jeg tror uden tvivl, at vores miljøpolitik har hjulpet os de sidste par år, hvor der har været mangel på arbejdskraft,” siger Anette Larsen og tilføjer, at man også må forstå, at den generation, der kommer ud på arbejdsmarkedet i dag, på det punkt, er meget forskellig fra den, der fik deres første job i 70’erne.

www.csr.dk/strategi

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Dan Jørgensen vil samle EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal være med til at halvere CO2-udledningen i Københavns Kommunes nybyggeri

11.12.2025CSR.dk

Ny opgørelse: Meget langsom fremgang for kvinder i toppen af dansk erhvervsliv

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams