Salling Group og Driscoll’s tester pap-emballage

Hvert år smider hver eneste dansker 27 kilo plastik direkte i affaldsspanden derhjemme. Det er de ikke glade for, og Danmark bliver derfor testland for ny emballage til bær.

09.09.2020

CSR.dk

Driscoll's, der leverer friske bær til blandt andre Salling Group, har valgt Danmark, som det første land i Europa, hvor den nuværende plastemballage erstattes med en papir-baseret emballage af FSC-certificeret papir. For hver bakke friske bær reduceres mængden af plastik med 94%.

Det sker med baggrund i en undersøgelse af, hvordan danskerne forholder sig til plastaffald. Den landsdækkende undersøgelse udført af YouGov i maj 2020 viser, at 64% af danskerne bekymrer sig ofte eller jævnligt over den store mængde plastaffald, de bidrager med i den daglige husholdning. Samtidig mener 51% af danskerne, at producen-terne skal gøre det let at træffe miljøvenlige valg i indkøbssituationen.

“Vores YouGov-undersøgelse viser tydeligt, at selv i disse udfordrende tider, så har dan-skerne ikke glemt miljøet. Danskerne er bekymrede over deres husholdningsplastaffald – faktisk bekymrer plastik mere end husholdningens forbrug af vand og mad. Og danskerne ønsker, at vi som producenter gør det nemmere for dem at vælge hensynsfuldt,” udtaler Marieke Appel, marketing manager hos Driscoll’s.

Et samarbejde med Salling Group
Driscoll’s nye emballage bliver lanceret i Salling Groups butikker i Danmark.

”Salling Group og danske forbrugere er miljøbevidste og interesserer sig aktivt for miljøet. Reaktionerne i Danmark vil give os en god indikation af, hvilke reaktioner vi kan for-vente andre steder,” fortsætter Marieke Appel. 

For Salling Group er projektet en del af aktiviteterne i deres plastik-strategi, som de lancerede i 2019. Den indeholder bl.a. 10 plastik-principper, udarbejdet i samarbejde med WWF, der udstikker retningen for brugen af plastik i deres emballage.

”Som detailhandel er vi indirekte ansvarlige for en stor del af den plastik, der finder vej til folks hjem. I bund og grund bør alle detailkæder være med til at fremme brugen af me-re bæredygtig emballage. Vi mener, at genanvendelige materialer er vejen frem, og vi sætter stor pris på, når vores leverandører tager et miljømæssigt medansvar for at reducere mængden af affald,” udtaler Michael Løve, leder af Plastic CSR Board i Salling Group.

Salling Groups mål er, at mængden af plast i emballagen på deres egne varemærker skal være reduceret med 30% inden 2023.

Læs mere om Salling Group’s plastikstrategi her:
 

- MT

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: emballage

Emballage har vist sig at være en nøglefaktor i virksomheders arbejde med at reducere CO2 og affald. Temaet viser eksempler på, hvordan virksomheder kan arbejde med både reduktion og genanvendelse, hvilke redskaber, man kan bruge, og hvor der skal sættes ind i forhold til barrierer.

Relateret indhold

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår