Søfarten skal klimareguleres
Skibstrafikken står endnu ureguleret tilbage og det vil både FN og IMO gøre noget ved. Flere er dog utilfredse med de hidtidige initiativer og presset på industrien vokser frem mod decembers klimatopmøde i København.
Søfarten udleder enorme mængder CO2, mere end hele Tyskland, og det har fået den Internationale Søfartsorganisation (IMO) til at vedtage en række forslag, der skal begrænse denne udledning. Sammen med flytrafikken er skibsfarten nemlig den eneste sektor, der ikke er reguleret af Kyoto-protokollen. Derfor øger både politikere og miljøorganisationer presset på FN, for at få netop søfarten med i den klimakonvention der skal drøftes i København til december og presset øges ligeledes på IMO for selv at levere resultater. Organisationen har derfor besluttet at indføre enten et kvotesystem eller en global afgift på skibsbrændstof, for at reducere i de mange fartøjers CO2-udledning. Mange mener dog, at det er både for lidt og for sent.
Det møder hverken vores krav, eller hvad der er nødvendigt for at beskytte klimaet. Vi opfordrer UNFCCC (klimatopmødet, red.) til at vedtage målsætninger, tidsplan og vejledende principper, siger Peter Lockley, chef for transportpolitik i Verdensnaturfonden WWF i Storbritannien til Reuters. Samlet set har søfarten da også en del arbejde foran sig. Branchen står for op mod 5 % af verdens samlede CO2-udslip og udleder samtidig masser af giftige partikler fra svovlholdigt brændstof. Dele af industrien er på vej med tekniske løsninger, men mange problemer skal stadig løses og her spiller Danmark en vigtig rolle. Ikke alene som vært for klimatopmødet til december, men også qua AP Møller-Mærsks rolle som markedsleder, der går forrest i forskning og udvikling af renere teknologier. Kombineret med, at Danmark samlet set står bag 10 % af den samlede, globale skibstrafik, giver det tyngde i forhandlingerne når de fremtidige værktøjer til at begrænse søfartens CO2-udledning skal findes.