Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret de sidste 12 år. Det er konklusionen i en rapport fra en uafhængig NGO. Men en af Danmarks største brancheorganisationer er ikke enig og kalder rapporten misvisende.

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret i mere end 10 år, mener NGO. Dansk brancheorganisation og svensk fabrikant er dog ikke enige. Foto: Flickr/Rob Gambon.

18.01.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Effektiviteten er ikke blevet bedre og andelen af CO2-udslip fra tunge køretøjer er vokset siden starten af dette årtusind. Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny rapport fra den uafhængige non profit-organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der bl.a. forsker i miljøregulering og har som formål at forbedre miljøpåvirkningerne fra alle typer transportmidler med både folkesundhed og klimaforandringer for øje.

Læs også: Scania på den grønne vej

Under overskriften ”Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union” har rapportens to forfattere indsamlet og analyseret data omkring lastbiltrafikken i Europa mellem 2002 og 2014. På den baggrund når de frem til, at de europæiske lastbiler og andre tunge køretøjer (primært busser) bruge ligeså meget brændstof pr. kilometer i dag, som det var tilfældet for 12 år siden.

De tunge køretøjer udgør kun fire procent af den samlede flåde på vejene i EU, men tegner sig for 30 procent af CO2-udslippet fra vejtrafikken. Rapporten mener på den baggrund, at udviklingen er stagneret i Europa sammenlignet med USA, hvor fabrikanter er længere fremme med at indføre ny, miljøvenlig teknologi. Det fremkalder kritik fra en af Europas største miljøorganisationer:

”Den ene undersøgelse efter den anden viser, at lastbiler er et reelt klimaproblem i Europa. Efterspørgslen stiger, men effektiviteten udvikler sig, så CO2-udledningen fra lastbiler vokser støt. Efter 10 år uden fremskridt og en stor kartelsag er det åbenlyst at en frivillig tilgang ikke er nok. Vi har ikke engang bestemt os for, hvordan vi skal måle lastbilernes CO2-udslip”, siger freight manager i NGO’en Transport and Environment, William Todts, til organisationens hjemmeside.

”I bedste fald misvisende konklusion”
Den udmelding giver man imidlertid ikke meget for i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som kraftigt anfægter ICCTs konklusioner.

”Den konklusion (om den uforbedrede brændstoføkonomi, red.) lyder i bedste fald misvisende. Faktisk er de europæiske lastbiler blevet betydeligt mere energieffektive over de sidste 10 år. Det man skal huske at tage med i regnestykket er, at både godsmængden og det samlede transportarbejde, dvs. de kilometer, godset bliver transporteret, jo også er steget voldsomt i den periode. Så selvom bilerne er blevet større, så flytter de også langt flere kilo gods med den samme mængde brændstof, fordi motorerne er blevet langt bedre, bilerne er blevet mere aerodynamiske og deres egenvægt er blevet reduceret”, siger direktør for Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT) under ITD, Poul Bruun.

”Derudover er der jo det økonomiske perspektiv. Transportvirksomhederne bruger typisk en tredjedel af deres budget på brændstof, så de har store incitamenter til at forbedre sig på den konto, både ved at indkøbe det bedste udstyr og ved at uddanne chaufførerne til at køre så effektivt som muligt”, tilføjer han.

Lovgivning burde harmoniseres
Hos en af Danmarks største aktører på lastbilmarkedet, svenske Scania, er man heller ikke ubetinget enige i ICCTs syn på branchen, men anerkender dog også de lovmæssige udfordringer, rapporten påpeger.

”Mht. NOx og partikeludslip er der sket en markant reduktion de seneste 10 år og senest med Euro6-normerne, der trådte i kraft 1. januar 2014, og fra Scanias side er vi de seneste 10 år kommet med flere produktfinesser og forbedringer, som har givet mere end 10 procents brændstofbesparelse. Men nu handler rapporten om CO2, og her er det korrekt, at der ikke findes EU-normer for lastbilers brændstofforbrug, ligesom der heller ikke er lovgivet omkring lastbilers CO2-udslip. Sidstnævnte skulle EU arbejde med, men jeg tænker at en af udfordringerne er, hvordan man skal føre kontrol med det. Danmark har i dag lovpligtig iblanding af syv procent biodiesel i den diesel, vi tanker på almindelige tankstationer. Denne iblandingsprocent kunne så lovmæssigt øges, men for at skabe ensartede konkurrencevilkår i hele Europa, burde lovgivningen nok harmoniseres inden for EU”, siger salgsdirektør i Scania Danmark, Anton Freiesleben.

Hos Scania er man derfor en smule spændte på, hvor stramme et eventuelt sæt EU-krav kommer til at blive, og modsat William Todts udviser man i den forbindelse mere tillid til de markedsdrevne fremskridt.

”Mht. til at stille krav til lastbilers brændstofforbrug vil kravene sikkert ende med at ligge over, hvad lastbilproducenterne rent faktisk formår at fremstille. Man vil næppe lægge det så restriktivt, at et par producenter må lukke ned, hvis de teknisk ikke er i stand til at løse opgaven. Konkurrencen på lastbiler er i høj grad også præget af, hvor god brændstoføkonomi den enkelte leverandør kan præstere, så jeg tror dette rækker til at drive de mest energieffektive produkter frem på markedet”, siger Anton Freiesleben.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Fra EU-Kommissionens side har man siden 2010 arbejdet sammen med udvalgte lastbilfabrikanter i EU omkring udviklingen af simuleringsredskabet Vecto (Vehicle Energy consumption Calculation Tool) til at beregne både brændstofforbruget og CO2-udledningen fra tunge køretøjer. Det er i test nu og frem til medio 2016 med den egentlige indfasning sat til 2018. Hvorvidt det vil blive fulgt at et sæt udlednings- og forbrugsnormer vides endnu ikke.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 22, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

22.09.2025

Tid

02:00

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart