Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret de sidste 12 år. Det er konklusionen i en rapport fra en uafhængig NGO. Men en af Danmarks største brancheorganisationer er ikke enig og kalder rapporten misvisende.

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret i mere end 10 år, mener NGO. Dansk brancheorganisation og svensk fabrikant er dog ikke enige. Foto: Flickr/Rob Gambon.

18.01.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Effektiviteten er ikke blevet bedre og andelen af CO2-udslip fra tunge køretøjer er vokset siden starten af dette årtusind. Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny rapport fra den uafhængige non profit-organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der bl.a. forsker i miljøregulering og har som formål at forbedre miljøpåvirkningerne fra alle typer transportmidler med både folkesundhed og klimaforandringer for øje.

Læs også: Scania på den grønne vej

Under overskriften ”Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union” har rapportens to forfattere indsamlet og analyseret data omkring lastbiltrafikken i Europa mellem 2002 og 2014. På den baggrund når de frem til, at de europæiske lastbiler og andre tunge køretøjer (primært busser) bruge ligeså meget brændstof pr. kilometer i dag, som det var tilfældet for 12 år siden.

De tunge køretøjer udgør kun fire procent af den samlede flåde på vejene i EU, men tegner sig for 30 procent af CO2-udslippet fra vejtrafikken. Rapporten mener på den baggrund, at udviklingen er stagneret i Europa sammenlignet med USA, hvor fabrikanter er længere fremme med at indføre ny, miljøvenlig teknologi. Det fremkalder kritik fra en af Europas største miljøorganisationer:

”Den ene undersøgelse efter den anden viser, at lastbiler er et reelt klimaproblem i Europa. Efterspørgslen stiger, men effektiviteten udvikler sig, så CO2-udledningen fra lastbiler vokser støt. Efter 10 år uden fremskridt og en stor kartelsag er det åbenlyst at en frivillig tilgang ikke er nok. Vi har ikke engang bestemt os for, hvordan vi skal måle lastbilernes CO2-udslip”, siger freight manager i NGO’en Transport and Environment, William Todts, til organisationens hjemmeside.

”I bedste fald misvisende konklusion”
Den udmelding giver man imidlertid ikke meget for i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som kraftigt anfægter ICCTs konklusioner.

”Den konklusion (om den uforbedrede brændstoføkonomi, red.) lyder i bedste fald misvisende. Faktisk er de europæiske lastbiler blevet betydeligt mere energieffektive over de sidste 10 år. Det man skal huske at tage med i regnestykket er, at både godsmængden og det samlede transportarbejde, dvs. de kilometer, godset bliver transporteret, jo også er steget voldsomt i den periode. Så selvom bilerne er blevet større, så flytter de også langt flere kilo gods med den samme mængde brændstof, fordi motorerne er blevet langt bedre, bilerne er blevet mere aerodynamiske og deres egenvægt er blevet reduceret”, siger direktør for Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT) under ITD, Poul Bruun.

”Derudover er der jo det økonomiske perspektiv. Transportvirksomhederne bruger typisk en tredjedel af deres budget på brændstof, så de har store incitamenter til at forbedre sig på den konto, både ved at indkøbe det bedste udstyr og ved at uddanne chaufførerne til at køre så effektivt som muligt”, tilføjer han.

Lovgivning burde harmoniseres
Hos en af Danmarks største aktører på lastbilmarkedet, svenske Scania, er man heller ikke ubetinget enige i ICCTs syn på branchen, men anerkender dog også de lovmæssige udfordringer, rapporten påpeger.

”Mht. NOx og partikeludslip er der sket en markant reduktion de seneste 10 år og senest med Euro6-normerne, der trådte i kraft 1. januar 2014, og fra Scanias side er vi de seneste 10 år kommet med flere produktfinesser og forbedringer, som har givet mere end 10 procents brændstofbesparelse. Men nu handler rapporten om CO2, og her er det korrekt, at der ikke findes EU-normer for lastbilers brændstofforbrug, ligesom der heller ikke er lovgivet omkring lastbilers CO2-udslip. Sidstnævnte skulle EU arbejde med, men jeg tænker at en af udfordringerne er, hvordan man skal føre kontrol med det. Danmark har i dag lovpligtig iblanding af syv procent biodiesel i den diesel, vi tanker på almindelige tankstationer. Denne iblandingsprocent kunne så lovmæssigt øges, men for at skabe ensartede konkurrencevilkår i hele Europa, burde lovgivningen nok harmoniseres inden for EU”, siger salgsdirektør i Scania Danmark, Anton Freiesleben.

Hos Scania er man derfor en smule spændte på, hvor stramme et eventuelt sæt EU-krav kommer til at blive, og modsat William Todts udviser man i den forbindelse mere tillid til de markedsdrevne fremskridt.

”Mht. til at stille krav til lastbilers brændstofforbrug vil kravene sikkert ende med at ligge over, hvad lastbilproducenterne rent faktisk formår at fremstille. Man vil næppe lægge det så restriktivt, at et par producenter må lukke ned, hvis de teknisk ikke er i stand til at løse opgaven. Konkurrencen på lastbiler er i høj grad også præget af, hvor god brændstoføkonomi den enkelte leverandør kan præstere, så jeg tror dette rækker til at drive de mest energieffektive produkter frem på markedet”, siger Anton Freiesleben.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Fra EU-Kommissionens side har man siden 2010 arbejdet sammen med udvalgte lastbilfabrikanter i EU omkring udviklingen af simuleringsredskabet Vecto (Vehicle Energy consumption Calculation Tool) til at beregne både brændstofforbruget og CO2-udledningen fra tunge køretøjer. Det er i test nu og frem til medio 2016 med den egentlige indfasning sat til 2018. Hvorvidt det vil blive fulgt at et sæt udlednings- og forbrugsnormer vides endnu ikke.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Stor stigning i antallet af svanemærkede kantiner

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

06.12.2023CSR.dk

Nedrivningsvirksomheder får central rolle i nyt materialepas

06.12.2023CSR.dk

EU-aftale om nye krav til bæredygtige produkter på plads

06.12.2023CSR.dk

S og G mangler i dansk erhvervslivs fokus på ESG

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: Lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

Jobmarked

Se alle

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser inden for bæredygtighed og grøn omstilling

Erhvervsakademi Aarhus søger en ny kollega til undervisning på vores kurser og efter-/videreuddannelser indenfor virksomhedernes grønne omstilling og bæredygtighed. Jobstart er 1. marts.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Events

Se alle
CABI
Webinar
Kort og godt om fleksjob

Få de væsentligste pointer i lovgivningen om fleksjob og bliv klædt på til at kunne ansætte medarbejdere i fleksjob og håndtere reglerne for fleksjob. Du får det kort og godt på 35 minutter.

Dato

06.02.2023

Tid

08:20

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i december

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

07.12.2023

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet.

Dato

08.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

access2innovation
Morgenmøde
Navigating Corporate Cultures:

Contrasts between Nordic and East/Southern African Companies

Dato

08.12.2023

Tid

09:30

Sted

kortlink.dk/2np2k