Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

Skæve tendenser har historisk været markedsdefinerende. Og det gælder stadig i dag, mener engelsk marketingprofessor, der har skrevet en bog om såkaldt forbruger-disruption.

I lande som Thailand er det normalt at spise insekter. Foto: 123rf.com.

30.11.2023

CSR.dk

Det er ikke kun kunstig intelligens og ChatGPT, som brands fremover skal være opmærksomme på, når de skal være med på fremtidens vækstbølger.

Ved årets Digital Copenhagen-konference fortalte marketingprofessor Helen Edwards fra London Business School, at det også er vigtigt at holde øje med et skifte i forbrugeradfærd og -behov, som kommer fra eksisterende niche-trends.

Læs også: Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring

Det skriver mediet Markedsføring.

Området hedder forbruger-disruption og er grundlaget for Helen Edwards’ nye bog ’From Marginal to Mainstream’, hvor hun har undersøgt, hvad der reelt driver trends frem hos forbrugere, som disrupter markedet. Og også hvilke subtrends og nicher, som måske kan være definerede i fremtiden.

”Et nyligt eksempel er veganere. Men det er ikke ny ting. Det opstod i 40’erne i efterkrigstiden, fordi en lille gruppe mennesker på grund af deres forhold til dyrevelfærd ikke ville spise kød. Og så skete der intet i 60 år. Veganisme tog først for alvor fart igen i 2017. I mange år blev det holdt tilbage af mainstreamen. Men nu er det en helt ny kategori med tøj, skønhedsprodukter og andet, der bliver markeret som vegansk,” siger hun ifølge Markedsføring.

I bogen har hun også selv kigget på forskellige nichetrends, som måske en dag bliver efterspurgt i højere grad. 

Et eksempel er protein fra insekter – et område, som ifølge Helen Edwards ses som ækelt hos flere forbrugere. 

Læs også: Tryghedsgruppen vil mindske klimabelastningen fra annoncering

Men med markedsføring kunne hun ændre folks syn på kilden – blandt andet ved at vise, at andre nationer spiser det, og at vores forfædre ofte tyede til de små kriblende skabninger. 

”Det kræver fantasi at ændre folks opfattelse af ting så grundlæggende. Men det er det, marketing er der for. Og vi er nødt til at tage den viden med ind i vores innovationsplaner. For det kan være der, morgendagens vækst ligger,” siger Helen Edwards til Markedsføring.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.12.2025Forenede Service

Sponseret

Kokkenes Køkken fordobler økologien i fire kantiner – uden meromkostninger

15.12.2025CSR.dk

Klimaforandringer skaber voksende udfordringer for alt fra Formel 1 til maratonløb

15.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Nyt år, nye grønne rutiner: Tænk klimaet ind i nytårsambitionerne

11.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

11.12.2025CSR.dk

Aalborg Portland bygger 40.000 kvm CO2-fangst-anlæg med start i 2027

11.12.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Private virksomheder vælger miljømærket rengøringsservice

10.12.2025CSR.dk

Otte frontløbere skal bygge med biobaserede løsninger og inspirere byggebranchen

09.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

LIFA skaber grønne vaner med Klimakampen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J