Plastarbejderen lærer at han har rettigheder

CSR kan bidrage til ny selvfølelse hos medarbejdere i virksomheder, der som underleverandører efterlever codes of conduct. Det mener Linda Harrison, som om knap et år sætter det sidste punktum i sin ph.d-afhandling. Hendes udgangspunkt er IKEAs I-WAY og en vietnamesisk underleverandør, som hun har valgt at kalde VietCo.

13.09.2010

CSR.dk

Forsker Linda Harrison. .

Et vigtigt udbytte af CSR er ifølge Linda Harrison, at det bidrager til en positiv identitetsændring hos medarbejderne i underleverandørvirksomheder. Det gør det, fordi medarbejderne bliver bevidste om deres rettigheder, og den viden tager de med sig hjem og ud i de sammenhænge de i øvrigt er del af. Hun mener tilmed, at den effekt af CSR kan bruges i vestlige aftagervirksomheders PR sammen med beskrivelsen af deres faktiske indsats.

Når hun har valgt netop dette udgangspunkt, er det til en vis grad sket i protest mod en lidt for sort-hvid opfattelse af CSR på det studium, hun tidligere har gennemført – Business & Development Studies.

”Der er en tendens til, at man på studier som Business & Development Studies og Critical Management Studies betragter CSR som nykolonialisme – eller kolonialisme forklædt som filantropi. Og det er da rigtigt nok, at når en vestlig virksomhed kommer til en ulandsvirksomhed med et helt sæt retningslinjer, så er det jo vores idealer om det gode samfund, og hvad der er rigtigt og forkert, som vi maser ned over hovedet på dem,” siger Linda Harrison.

”Men samtidig bidrager CSR jo med noget. Udover de rent fysiske krav, som skal opfyldes for at leve op til I-WAY – som for eksempel at tønder med kemikalier ikke må stå ved siden af drikkevandet, så får virksomhed og medarbejdere et nyt ordforråd – et instrument til at tale om arbejdspladsen. De begynder at tale om forholdene både på selve arbejdspladsen, men også hjemme, for mennesker taler jo hele tiden, og når de så får noget nyt udefra, de skal forholde sig, så medfører det også en identitetspåvirkning. Enten er man dyb modstander af det, eller også tilpasser man sig, men man forholder sig i hvert fald til det,” siger hun.

Påvirkning udefra ændrer selvopfattelse
Det er netop denne positive identitetspåvirkning, hun gerne vil have frem i sin afhandling, som især bygger på interviews med vietnamesiske medarbejdere i VietCo – fra direktør til almindelige arbejdere – samt med CSR-ansvarlige hos IKEA.

”Man kan forestille sig en helt almindelig vietnamesisk, ufaglært plastarbejder, som måske er fra landet og vant til en meget hierarkisk struktur og en lav løn. Han bliver trænet op på arbejdspladsen, og han får en forståelse for, at han har rettigheder. Det kommer måske som en besked oppefra, fordi ændringerne er en forudsætning for, at virksomheden kan levere til IKEA, alligevel betyder det noget for hans selvopfattelse. Der bliver åbnet en dør til en anden verden,” siger Linda Harrison.

Hun er dog ikke blind for, at der er masser af virksomheder, hvor forskellige codes of conduct aldrig når længere end til managerens skrivebord, og hvor tingene kun er i orden, når auditørerne kommer på besøg. I den slags virksomheder bliver der heller ikke tale om den identitetspåvirkende effekt, som hun specielt interesserer sig for.

I-WAY tæt på vietnamesisk lovgivning
Uanset at kravene til virksomheden har deres oprindelse i en helt anden kultur, er hendes erfaring, at arbejderne på den vietnamesiske arbejdsplads er godt tilfredse med dem. For dem er det mest en lettelse. I virkeligheden ligger kravene i I-WAY nemlig meget tæt på den vietnamesiske lovgivning. Problemet er bare, at lovgivningen ofte ikke bliver håndhævet af de lokale vietnamesiske myndigheder.

”I hvert fald er det meget nemt at betale sig fra at få dem til at vende det blinde øje til, og det kan man ikke med IKEA. De kommer jo ud og monitorerer og auditerer,” siger hun og tilføjer, at det ikke alene kommer arbejderne til gode. Det åbner også nye døre for virksomheden, som kan vise, at den allerede er leverandør til IKEA, og det giver dem en form for blåstempling, som kan føre til ordrer fra nye kunder – måske med en ny code of conduct. Den problematik ligger uden for Linda Harrisons fokusområde, men hun siger kort:

”Jeg spurgte en af lederne, om de bruger meget tid på at forholde sig til vestlige virksomheders ”codes of conduct”, og han svarede - meget kort og diplomatisk – ’ja’.”

Hun tilføjer, at netop den problematik har ført til, at der er et mylder af CSR-konsulenter i Vietnam, hvor de har kronede dage. Hun har derfor ikke svært ved at forestille sig, at mange vietnamesiske virksomheder vil tage imod den nye ISO 26000 med kyshånd, fordi der så i det mindste er en form for fællesnævner, som man evt. kan bygge videre på.

Skandinaviske virksomheder er populære
”Amerikanske og europæiske virksomheder er generelt populære, men de skandinaviske ligger i særlig grad højt på popularitetsskalaen, for her ved vietnameserne, at tingene er i orden – lige fra overholdelse af mindsteløn til arbejdsvilkår i det hele taget. De fleste steder er der også mulighed for uddannelse i form af oplæring, og det gør dem til en mere attraktiv arbejdskraft, også for andre virksomheder.” Linda Harrison mener dog ikke, at det ændrer på, at vietnameserne er loyale og trofaste medarbejdere.

Business er en del af løsningen
Hendes holdning er, at vestlige virksomheder med en CSR-strategi er en helt nødvendig del af løsningen på ulandenes fattigdomsproblemer.

”Vi er nødt til at tage et andet udgangspunkt end bare at sige, at det er synd for den tredje verden. Vi har haft 50 år, hvor vi har forsøgt os med udviklingsbistand, men der er ikke sket meget før virksomhederne er kommet med,” påpeger hun, men tilføjer, at det langt fra løser alt, og at der fortsat vil være behov for regulering. Vietnam er dog et af de gode eksempler.

”I takt med, at man i Vietnam har ønsket at få udenlandske virksomheder til landet, har man følt sig tvunget til deregulering. Det sjove er så, at i takt med at virksomheder er kommet ind, har de indført en ny selvregulering – tvunget af deres hjemlige kritiske forbrugere. Og den regulering overfører de til de lokale vietnamesiske virksomheder,” siger hun og peger på, at det er en udvikling, som i særlig grad er slået igennem i Vietnam.

Hun mener, at IKEA gør en fantastisk indsats, som på en god måde bidrager til at løse problemet. Som eksempel nævner hun, at VietCo har været leverandør til IKEA siden 2001. I starten kunne de ikke leve op til de mere end 40 konkrete krav, IKEA stiller, men de fik en prøveperiode på to år, hvor de fik hjælp til opbygning, og det har fungeret siden – en model, hun generelt mener, er nødvendig.

”Hvis virksomheder stiller meget omfattende krav, er de nødt til at assistere i en overgangsperiode,” slutter hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom