Patagonia presser deres grossister til at rykke på den grønne agenda

Når modebranchens bæredygtigheds-pioner planlægger at påvirke forhandler-ledet i en grønnere retning, så er det ikke kun for selv at opnå en CO2-neutral værdikæde. De håber også på at inspirere andre.

02.05.2022

CSR.dk

Den B-Corp certificerede virksomhed, der er en pioner indenfor bæredygtighed, strammer nu garnet omkring deres australske grossist-partnere.

Det skriver The Sydney Morning Herald

Patagonia producerer og sælger eksklusivt outdoortøj og -udstyr, og har en årlig omsætning på på op mod en milliard dollars. De sælger via egne kanaler og samarbejdspartnere, herunder deres grossist-partnere, som aftager store mængder direkte fra Patagonias producenter, hvilket medfører rabatter på op mod 50 procent sammenlignet med andre kunder.

Denne 'metode', som virksomheder ofte benytter for at holde de store ordrer rullende, harmonerer ikke med Patagonias ‘don’t buy it if you don’t need it’ mantra, og virksomheden har derfor valgt at gå nye veje.

I stedet vil man benytte rabatordningerne som incitament for at få grossisterne til at arbejde aktivt med at reducere deres CO2-aftryk - simpelthen ved at fjerne rabatterne for de grossister, der ikke har klima på dagsordenen. Til gengæld vil de grossister, der arbejder med grøn omstilling fortsat blive 'belønnet' med rabatter. Endnu større rabatter vil blive givet til grossister, der opnår CO2-neutralitet, bliver B-Corp certificerede, eller forpligter sig til 1 Per Cent for the Planet Pledge.

"Vi vil virkelig udfordre ideen om 'volume for profit'. Vi synes, det er i modstrid med at være en ansvarlig virksomhed," udtaler Dane O'Shanassy, der er General manager for Patagonia Australia.

Læs også: Modebranchen øger fokus på bæredygtighed, men det går stadig for langsomt, viser undersøgelse.

Initiativet er et af de første eksempler på en virksomhed, der aktivt forsøger at påvirke de såkaldte scope 3 CO2-udledninger (de inddirekte udledninger, som virksomheden ikke selv kontrollerer), og er blot en af de handlinger, der skal føre Patagonia mod en CO2-neutral værdikæde. Dane O'Shanassy håber, at initiativet vil inspirere andre - både forhandlere og andre brands - til at gå samme vej.

"Det er nyt, at vi ser eksempler som det her, hvor en virksomhed som Patagonia forsøger at reducere sit eget klimaaftryk, ved at måle på CO2 udledning gennem hele leverandørkæden. Men det er helt sikkert noget, vi kommer til at se mere af i fremtiden," lyder det fra Markus Hatting, Co-founder & Researcher i den politiske tænketank Tekstilrevolutionen

Den umiddelbare reaktion fra Patagonias grossister har været positiv, men Dane O'Shanassy forudser, at det kan få nogle til at tage forhandleraftalen op til overvejelse.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle