Partnerskab giver hjemløse finansiel frihed

Et samarbejde mellem Danske Bank og Hus Forbi giver de udsatte bedre muligheder for at sælge blade i et samfund med færre og færre kontanter. Begge parter er glade for partnerskabet, der hjælper sin målgruppe på deres præmisser, og på sigt kan give kommerciel værdi.

Gennem aftalen mellem Hus Forbi og Danske Bank, får bladsælgerne et kontantkort, som de kan bruge i bankens hæveautomater. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

02.06.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

For de fleste danskere er ankomsten af det kontantløse samfund nok ikke noget, der fylder det store i hverdagen, men alt peger på, at det kommer snigende. Allerede i efteråret 2014 annoncerede Nationalbanken, at man ville stoppe produktionen af sedler og mønter i Danmark, hvilket skete sidste år. Mønterne bliver nu fremstillet i Finland, mens det endnu er uklart, hvor sedlerne skal komme fra – i det omfang der er behov for dem altså.

Læs også: Aktionærer stiller samfundsansvarlige forslag til banker

Som Nationalbanken også skriver, så bruger vi danskere nemlig færre og færre kontanter og det har givet en konkret udfordring for en af landets mest udsatte grupper. Danmarks ca. 2.600 hjemløse sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi oplever således i stigende grad, at de får sværere ved at sælge avisen, simpelthen fordi folk ikke har rede penge på sig til at købe den.

Derfor henvendte organisationen Hus Forbi sig for godt 1½ år siden til Danske Bank med henblik på at adressere problemet.

Partnerskabet giver god mening, det er tæt på vores kerneforretning og det gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff. Foto: Danske Bank.

”Vi havde en udfordring med nogle sælgere, som havde brug for en kontantløs betalingsform, der kunne fungere bedre end den ret omkostningstunge sms-løsning, vi havde dengang. Det var Danske Bank straks med på, så selvom det har været krævende på flere fronter undervejs, så synes jeg, at vi er nået frem til en visionær løsning, der vigtigst af alt gør sælgerne glade”, siger sekretariatsleder for Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.

Tæt på kerneforretningen
Løsningen, der er blevet stablet på benene, kombinerer to eksisterende elementer: MobilePay og et simpelt kontantkort, der i modsætning til et normalt (kredit)kort ikke kræver en fysisk adresse eller en klassisk konto.

Forsøget startede med 35 sælgere, men er allerede nu ved at blive rullet ud til 500 på landsplan. Fra Danske Banks side er man godt tilfreds med det foreløbige resultat af ordningen og ser frem til fortsættelsen.

”Det har krævet noget benarbejde at få det her op at stå, der har været mange interessenter inde over, vi skulle tage hensyn til lovgivning, overvåge transaktionerne osv., men det afgørende har været, at forretningen kunne se den gode case. Den giver god mening, den er tæt på vores kerneforretning og den gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff.

Generelt peger hun på aftaler af denne type, herunder deres kommercielle aspekter, som en god model for, hvordan virksomheder og NGO’er sammen kan gøre en forskel i forskellige sammenhænge fremover.

”Partnerskaber som dette er vejen frem i CR-arbejde, det er jeg sikker på. Vi skal som virksomhed ikke gøre det alene, men derimod inddrage dem, der er tæt på den konkrete udfordring. I det her tilfælde kan vi sagtens se potentialet i kortet, og at det måske kan sprede sig til andre lande, bl.a. fordi vi gennem samarbejdet er blevet opmærksomme på alle de parametre, hvorpå det skal virke”, siger Dorte Eckhoff.

Et godt brand skal beskyttes
For Hus Forbi har man selvsagt gjort sig nogle overvejelser omkring netop de forretningsmæssige interesser hos Danske Bank, men det er ikke noget, der har skabt nævneværdige panderynker hos organisationen.

Udover kontantkortet får sælgerne en MobilePay-ordning, der bl.a. inkluderer en QR-kode, som bladkøberne kan bruge ved betaling. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

”Som sagt viste Danske Bank med det samme vilje og engagement i forhold til den her sag. At de også har en interesse i at styrke deres sociale profil ser vi ikke noget problem i, og på samme måde er vi heller ikke bekymrede for, at sælgerne bliver reklamesøjler for et produkt; det henvender sig jo netop til særlige grupper”, siger Rasmus Wexøe Kristensen.

Han understreger samtidig, at det er en ”lille VIP-klub”, Danske Bank er kommet med i.

”Vi laver ikke mange af denne her slags aftaler. Vi har et godt brand, og vi siger nej til mange, på daglig basis faktisk, der gerne vil stå på vores skuldre. Vores legitimitet er i høj grad bundet op på, at vi ikke bliver forbundet med noget kommercielt, og derfor laver vi kun partnerskaber, som har en direkte impact for sælgerne”, siger han.

Læs også: Amerikansk øl-gigant: Partnerskaber er nøglen til at nå CSR-mål

Den oprindelige partnerskabsaftale mellem Hus Forbi og Danske Bank løber til udgangen af i år, men begge parter forventer at samarbejdet bliver forlænget.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00