Partnerskab giver hjemløse finansiel frihed

Et samarbejde mellem Danske Bank og Hus Forbi giver de udsatte bedre muligheder for at sælge blade i et samfund med færre og færre kontanter. Begge parter er glade for partnerskabet, der hjælper sin målgruppe på deres præmisser, og på sigt kan give kommerciel værdi.

Gennem aftalen mellem Hus Forbi og Danske Bank, får bladsælgerne et kontantkort, som de kan bruge i bankens hæveautomater. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

02.06.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

For de fleste danskere er ankomsten af det kontantløse samfund nok ikke noget, der fylder det store i hverdagen, men alt peger på, at det kommer snigende. Allerede i efteråret 2014 annoncerede Nationalbanken, at man ville stoppe produktionen af sedler og mønter i Danmark, hvilket skete sidste år. Mønterne bliver nu fremstillet i Finland, mens det endnu er uklart, hvor sedlerne skal komme fra – i det omfang der er behov for dem altså.

Læs også: Aktionærer stiller samfundsansvarlige forslag til banker

Som Nationalbanken også skriver, så bruger vi danskere nemlig færre og færre kontanter og det har givet en konkret udfordring for en af landets mest udsatte grupper. Danmarks ca. 2.600 hjemløse sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi oplever således i stigende grad, at de får sværere ved at sælge avisen, simpelthen fordi folk ikke har rede penge på sig til at købe den.

Derfor henvendte organisationen Hus Forbi sig for godt 1½ år siden til Danske Bank med henblik på at adressere problemet.

Partnerskabet giver god mening, det er tæt på vores kerneforretning og det gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff. Foto: Danske Bank.

”Vi havde en udfordring med nogle sælgere, som havde brug for en kontantløs betalingsform, der kunne fungere bedre end den ret omkostningstunge sms-løsning, vi havde dengang. Det var Danske Bank straks med på, så selvom det har været krævende på flere fronter undervejs, så synes jeg, at vi er nået frem til en visionær løsning, der vigtigst af alt gør sælgerne glade”, siger sekretariatsleder for Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.

Tæt på kerneforretningen
Løsningen, der er blevet stablet på benene, kombinerer to eksisterende elementer: MobilePay og et simpelt kontantkort, der i modsætning til et normalt (kredit)kort ikke kræver en fysisk adresse eller en klassisk konto.

Forsøget startede med 35 sælgere, men er allerede nu ved at blive rullet ud til 500 på landsplan. Fra Danske Banks side er man godt tilfreds med det foreløbige resultat af ordningen og ser frem til fortsættelsen.

”Det har krævet noget benarbejde at få det her op at stå, der har været mange interessenter inde over, vi skulle tage hensyn til lovgivning, overvåge transaktionerne osv., men det afgørende har været, at forretningen kunne se den gode case. Den giver god mening, den er tæt på vores kerneforretning og den gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff.

Generelt peger hun på aftaler af denne type, herunder deres kommercielle aspekter, som en god model for, hvordan virksomheder og NGO’er sammen kan gøre en forskel i forskellige sammenhænge fremover.

”Partnerskaber som dette er vejen frem i CR-arbejde, det er jeg sikker på. Vi skal som virksomhed ikke gøre det alene, men derimod inddrage dem, der er tæt på den konkrete udfordring. I det her tilfælde kan vi sagtens se potentialet i kortet, og at det måske kan sprede sig til andre lande, bl.a. fordi vi gennem samarbejdet er blevet opmærksomme på alle de parametre, hvorpå det skal virke”, siger Dorte Eckhoff.

Et godt brand skal beskyttes
For Hus Forbi har man selvsagt gjort sig nogle overvejelser omkring netop de forretningsmæssige interesser hos Danske Bank, men det er ikke noget, der har skabt nævneværdige panderynker hos organisationen.

Udover kontantkortet får sælgerne en MobilePay-ordning, der bl.a. inkluderer en QR-kode, som bladkøberne kan bruge ved betaling. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

”Som sagt viste Danske Bank med det samme vilje og engagement i forhold til den her sag. At de også har en interesse i at styrke deres sociale profil ser vi ikke noget problem i, og på samme måde er vi heller ikke bekymrede for, at sælgerne bliver reklamesøjler for et produkt; det henvender sig jo netop til særlige grupper”, siger Rasmus Wexøe Kristensen.

Han understreger samtidig, at det er en ”lille VIP-klub”, Danske Bank er kommet med i.

”Vi laver ikke mange af denne her slags aftaler. Vi har et godt brand, og vi siger nej til mange, på daglig basis faktisk, der gerne vil stå på vores skuldre. Vores legitimitet er i høj grad bundet op på, at vi ikke bliver forbundet med noget kommercielt, og derfor laver vi kun partnerskaber, som har en direkte impact for sælgerne”, siger han.

Læs også: Amerikansk øl-gigant: Partnerskaber er nøglen til at nå CSR-mål

Den oprindelige partnerskabsaftale mellem Hus Forbi og Danske Bank løber til udgangen af i år, men begge parter forventer at samarbejdet bliver forlænget.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

07.10.2024CSR.dk

Klimapåvirkningen af modulbyggeri kommer med i tilbud til bygherrer

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

16.09.2024Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

03.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller styrker konkurrencefordel med fuldendt ISO-certificering

28.08.2024CSR.dk

Aktivister sagsøger EU for "groft utilstrækkelige" klimamål for 2030

19.08.2024Green Moves

Sponseret

Hastigt voksende certificering skiller fårene fra bukkene

19.08.2024JUC SERVICE ApS

Sponseret

Virksomheder styrker deres ESG-indsats med kompetenceløft til medarbejdere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager Online (INTL): Online certificate programme. Starting Oct. 2024

Turn your sustainability ambitions into value-adding actions! Get the latest knowledge and tools for integrating sustainability and responsibility into the heart of a company's strategy and organisation. Starting October 8.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Webinar | Social bæredygtighed og S’et i ESG

Måske har din virksomhed mødt krav om ESG-dokumentation fra større kunder eller jeres bank? Måske vil I gerne være på forkant? Hop med på dette webinar og få en konkurrencefordel.

Dato

10.10.2024

Tid

08:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

10.10.2024

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel