På vej mod større gennemsigtighed

Copenhagen Fashion Summit 2018's første panel handlede om gennemsigtige leverandørkæder. Debatten viste, at der er forandring til det bedre at spore, men at grundlæggende issues som for mange standarder stadig skal tages hånd om.

Næsten 60% af deltagerne i en interaktiv poll under paneldebatten mente, at der ville være den nødvendige information tilgængelig for informerede, bæredygtige køb i 2030. Foto: Copenhagen Fashion Summit.

16.05.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Glad eller ikke glad – hvad er der at tale om? Det er et grundlæggende faktum at den findes og hvis man ikke er med i den eller Alliancen, så har man ikke en forretning.”

Det er Bangladesh Accorden, der bliver talt om her. Og den der taler er Mostafiz Uddin fra Bangladesh, hvor hans virksomhed er en af modebranchens mange underleverandører og han samtidig har etableret samarbejdsorganisationen Bangladesh Apparel Exchange.

Hvad taler vi om, når vi taler om transparency

Transparency – eller gennemsigtighed på dansk – er et af de begreber som bruges om mangt og meget, når man snakker CSR. Af samme grund blev der i paneldebatten indledt med et par definitioner:

Transparency
Offentliggørelse af information i standardiseret format, som gør sammenligninger mulige, og som er åbent tilgængelige for alle.

Traceability – sporbarhed
At man kan få information om hvor, hvornår og hvordan et produkt er produceret. Betragtes ofte som en forudsætning for transparency.

Replikken faldt som svar på et indlæg fra en af de dygtige, ambitiøse, men også meget corporate kvinder i panelet, som fra deres positioner som bæredygtighedsansvarlige i internationale brands og detalihandelskæder talte om vigtigheden af transparency. I de kredse er det åbenbart vigtigt ikke at nævne Bangladesh-accorden uden samtidig at sige, at man anerkender, at der også er elementer, man ikke kan være helt glad for.

’Rana Plaza kan ikke ske i dag’
Men der, midt på den store scene i DR’s Koncerthus d. 15. maj 2018, sad så også Mostafiz Uddin. Den første bangladeshiske leverandør nogensinde, som var på scenen til Copenhagen Fashion Summit – det årlige bæredygtighedstopmøde for mode- og tekstilbranchen.

”Mine venner i Bangladesh spurgte hvorfor jeg orkede at tage herover. ’De vil bare tale om Rana Plaza’, sagde de. Men så lad os tale om det, siger jeg, og fortælle at det ikke kan ske i dag. Med Bangladesh Accorden og Alliance for Bangladesh Worker Safety er der skabt så meget gennemsigtighed og traceability, at leverandører kun overlever, hvis de er dækket af en af en af de to organisationer,” sagde han.

Enighed om både fordele og barrierer
Dermed ikke sagt, at alt er godt i Bangladesh og i relationerne mellem kunder og leverandører, eller i arbejdet med transparency internt i de store virksomheder.

Alle er enige om at transparency er den eneste vej frem, den eneste måde at leve op til kundernes stigende forventninger om offentligt tilgængelig information, den eneste måde at ændre og forbedre vilkårene for arbejdere og miljø, at ændre kulturer – både i branchen og i samfundet i det hele taget, og ofte den eneste måde at leve op til sit purpose og værdigrundlag.

Alle er også enige om, at der er en tydelig forandring i gang, både i de globale brands og leverandører i Bangladesh, hvor opgøret med manglende viden og information og gennemsigtighed er i fuld gang.

Samtidig er det dog også en stor og ressourcekrævende opgave for kundevirksomhederne at få greb og hold om hele deres forsyningskæde, sagde repræsentanterne for Target og G-Star Raw, som desuden var enige med NGO’en Fashion Revolutions paneldeltager, som fortalte om en branche drevet af hemmeligholdelse og lukkede døre – af konkurrencemæssige årsager, og at transparency om end stærkt nødvendig også var en stor forandring.

Selvom Mostafiz Uddin var oprigtigt interesseret i alle de issues og forhindringer, de andre talte om, så ville han dog lige nævne et par ting. For det første at der stadig er alt for mange Code of Conducts og individuelle kravslister og audits, så kunne man dog ikke enes om én fælles standard? Og samtidig gøre noget for at sikre et ”level playing field”, så man ikke taber penge på at tage ordentligt ansvar? Nå ja, og måske kunne vi både få talt om og kommunikeret til kunderne og virksomhedslederne, at transparency og ordentlige forhold i leverandørkæden koster penge, og at det skal alle være med til at betale for – også kunderne.

Et fælles system på vej i knap så fuld fart
Får vi nogensinde ét system og en standard – spurgte moderatoren så? Panelet svarede måske.

De fremhævede dog, at det allestedsnærværende Sustainable Apparel Coalition, en medlemsbaseret, udviklings-, dataindsamlings- og samarbejdsorganisation for mode- og tekstilbranchen, var i gang med at udvikle en sådan fælles standard. Hertil skal siges, at det ville hjælpe hele branchens transparency, hvis flere enten meldte sig ind eller i al fald afleverede data til SAC, som i dag dækker måske 50% af branchen. 

Tilhørerne i salen var dog optimistiske. I en interaktiv poll var de under seancen blevet spurgt, hvornår de regnede med, at man ville have nok information til at købe med øje for bæredygtighed på et informeret grundlag. Den situation mente en stor overvægt af salen, ville være på plads allerede i 2030. (Se foto øverst i artiklen). 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus:modebranchens forandring

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense