På vej mod større gennemsigtighed

Copenhagen Fashion Summit 2018's første panel handlede om gennemsigtige leverandørkæder. Debatten viste, at der er forandring til det bedre at spore, men at grundlæggende issues som for mange standarder stadig skal tages hånd om.

Næsten 60% af deltagerne i en interaktiv poll under paneldebatten mente, at der ville være den nødvendige information tilgængelig for informerede, bæredygtige køb i 2030. Foto: Copenhagen Fashion Summit.

16.05.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Glad eller ikke glad – hvad er der at tale om? Det er et grundlæggende faktum at den findes og hvis man ikke er med i den eller Alliancen, så har man ikke en forretning.”

Det er Bangladesh Accorden, der bliver talt om her. Og den der taler er Mostafiz Uddin fra Bangladesh, hvor hans virksomhed er en af modebranchens mange underleverandører og han samtidig har etableret samarbejdsorganisationen Bangladesh Apparel Exchange.

Hvad taler vi om, når vi taler om transparency

Transparency – eller gennemsigtighed på dansk – er et af de begreber som bruges om mangt og meget, når man snakker CSR. Af samme grund blev der i paneldebatten indledt med et par definitioner:

Transparency
Offentliggørelse af information i standardiseret format, som gør sammenligninger mulige, og som er åbent tilgængelige for alle.

Traceability – sporbarhed
At man kan få information om hvor, hvornår og hvordan et produkt er produceret. Betragtes ofte som en forudsætning for transparency.

Replikken faldt som svar på et indlæg fra en af de dygtige, ambitiøse, men også meget corporate kvinder i panelet, som fra deres positioner som bæredygtighedsansvarlige i internationale brands og detalihandelskæder talte om vigtigheden af transparency. I de kredse er det åbenbart vigtigt ikke at nævne Bangladesh-accorden uden samtidig at sige, at man anerkender, at der også er elementer, man ikke kan være helt glad for.

’Rana Plaza kan ikke ske i dag’
Men der, midt på den store scene i DR’s Koncerthus d. 15. maj 2018, sad så også Mostafiz Uddin. Den første bangladeshiske leverandør nogensinde, som var på scenen til Copenhagen Fashion Summit – det årlige bæredygtighedstopmøde for mode- og tekstilbranchen.

”Mine venner i Bangladesh spurgte hvorfor jeg orkede at tage herover. ’De vil bare tale om Rana Plaza’, sagde de. Men så lad os tale om det, siger jeg, og fortælle at det ikke kan ske i dag. Med Bangladesh Accorden og Alliance for Bangladesh Worker Safety er der skabt så meget gennemsigtighed og traceability, at leverandører kun overlever, hvis de er dækket af en af en af de to organisationer,” sagde han.

Enighed om både fordele og barrierer
Dermed ikke sagt, at alt er godt i Bangladesh og i relationerne mellem kunder og leverandører, eller i arbejdet med transparency internt i de store virksomheder.

Alle er enige om at transparency er den eneste vej frem, den eneste måde at leve op til kundernes stigende forventninger om offentligt tilgængelig information, den eneste måde at ændre og forbedre vilkårene for arbejdere og miljø, at ændre kulturer – både i branchen og i samfundet i det hele taget, og ofte den eneste måde at leve op til sit purpose og værdigrundlag.

Alle er også enige om, at der er en tydelig forandring i gang, både i de globale brands og leverandører i Bangladesh, hvor opgøret med manglende viden og information og gennemsigtighed er i fuld gang.

Samtidig er det dog også en stor og ressourcekrævende opgave for kundevirksomhederne at få greb og hold om hele deres forsyningskæde, sagde repræsentanterne for Target og G-Star Raw, som desuden var enige med NGO’en Fashion Revolutions paneldeltager, som fortalte om en branche drevet af hemmeligholdelse og lukkede døre – af konkurrencemæssige årsager, og at transparency om end stærkt nødvendig også var en stor forandring.

Selvom Mostafiz Uddin var oprigtigt interesseret i alle de issues og forhindringer, de andre talte om, så ville han dog lige nævne et par ting. For det første at der stadig er alt for mange Code of Conducts og individuelle kravslister og audits, så kunne man dog ikke enes om én fælles standard? Og samtidig gøre noget for at sikre et ”level playing field”, så man ikke taber penge på at tage ordentligt ansvar? Nå ja, og måske kunne vi både få talt om og kommunikeret til kunderne og virksomhedslederne, at transparency og ordentlige forhold i leverandørkæden koster penge, og at det skal alle være med til at betale for – også kunderne.

Et fælles system på vej i knap så fuld fart
Får vi nogensinde ét system og en standard – spurgte moderatoren så? Panelet svarede måske.

De fremhævede dog, at det allestedsnærværende Sustainable Apparel Coalition, en medlemsbaseret, udviklings-, dataindsamlings- og samarbejdsorganisation for mode- og tekstilbranchen, var i gang med at udvikle en sådan fælles standard. Hertil skal siges, at det ville hjælpe hele branchens transparency, hvis flere enten meldte sig ind eller i al fald afleverede data til SAC, som i dag dækker måske 50% af branchen. 

Tilhørerne i salen var dog optimistiske. I en interaktiv poll var de under seancen blevet spurgt, hvornår de regnede med, at man ville have nok information til at købe med øje for bæredygtighed på et informeret grundlag. Den situation mente en stor overvægt af salen, ville være på plads allerede i 2030. (Se foto øverst i artiklen). 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus:modebranchens forandring

Relateret indhold

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom