Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

Går man op i klima, går man op i klima. Det ændrer hverken geopolitik eller manglende opbakning til Paris-aftalen på. Og der kan være en snebolds-effekt på vej.

26.03.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Langt de fleste virksomheder enten fastholder eller øger deres klimaforpligtelser, og virksomheder har vist sig at være mere end dobbelt så tilbøjelige til at øge deres reduktionsmål end det modsatte. 

Det viser en ny undersøgelse udgivet af PwC, baseret på data fra oplysningsplatformen CDP. Der var I 2024 mere end 4.000 virksomheder, som leverede oplysninger til CDP, som er ni gange flere end for fem år siden. 

Så mens stemningen omkring klima lige nu måske tyder på stilstand eller tilbagegang, så viser PwC’s analyse, at 47 procent af virksomhederne har uændrede dekarboniseringsmål i 2024, at 37 procent faktisk øgede deres ambitioner, mens kun 16 procent slog bak på deres klimamål.

Selv blandt dem, der ned-skalerer, fandt PwC, at mere end halvdelen blot rekalibrerer deres forventninger efterhånden som virksomhederne får et bedre overblik over muligheder i klimaarbejdet. Så det er måske mindre et opgør med klima og mere et opgør med målsætninger, der nok skulle have været kommunikeret som aspiration, da de blev sat på et begrænset vidensgrundlag. 

Det er dog vigtigt at bemærke, at CDP-rapportering er frivillig og at det typisk er mere klima-entusiatiske virksomheder, der deltager. 

Værdikæden rykker

Ifølge analysen har der de seneste syv år været en konstant vækst i reduktionsmålene. Hvert år er antallet af nye mål steget støt, men en ny tendens er dukket op: Mindre virksomheder er ved at komme med på vognen. 

Fra 2020 til 2023 var det de store virksomheder, der førte an i klimaforpligtelserne, med over to milliarder tons CO2 dækket af nye mål hvert år. Men i 2024-data viser et skift i retning af mindre virksomheder, der forpligter sig, med den sammenhæng at mens antallet af virksomheder, der sætter nye mål, steg, men at disse forpligtelser kun tegnede sig for omkring 1,1 milliarder tons CO2. 

Tendensen er klar og det er årsagen bag også: Det handler om leverandørengagement. I 2024 var det således 72 procent af virksomhederne, der rapporterede, at de var i dialog med deres leverandører og 67 procent med kunder. 

Det, de taler om, er Scope 3-emissioner. Mere end 3.600 virksomehder rapporterede således på Scope 3-udledninger i 2024 mod 2.000 i 2023. Det motiverer deres leverandører til også at sætte reduktionsmål. Over tid kan man forestille sig en snebold-effekt i takt med at direkte leverandører også iværksætter dialog med de deres leverandører og så videre. 

PwC skriver i rapporten, at de ”... forventer at se denne tendens styrket i de kommende år, hvilket skaber et vendepunkt og har en dybtgående indvirkning på globale værdikæder”.

Flere penge 

Efterhånden som virksomheder i stigende grad forpligter sig på at dekarbonisere, fandt rapporten også, at de forventer at bruge flere penge på klimainitiativer. De forventer, at en 18 procent højere andel af investeringer og 21 procent højere andel af driftsudgifterne skal allokeres til afbødning af og tilpasning til klimaændringer inden 2030.

Det måske mest interessante ved det er, at det ikke kun er energiforsyning og elbiler, der bliver brugt penge på, men at hele 83 procent af virksomhederne fortæller, at de investerer i low-carbon produkter og services. 

’The best is yet to come’

PwC fremhæver fire nøgle-indsigter fra analysen, som samlet ender med et budskab om, at der er langt flere klimagevinster at hente for virksomheder og samfund i fremtiden. 

  1. Forpligtelser og ambitioner er stadig høje
    På trods af vedvarende overskrifter om virksomheder, der trækker i land på deres bæredygtighedsinitiativer, fortæller analysen en anden historie: Flere virksomheder end nogensinde før har forpligtet sig på dekarbonisering.
  2. At skabe værdi sammen
    Dataene fortæller en interessant historie om, at de største muligheder er relateret til at engagere og innovere med værdikædepartnere for at håndtere Scope 3-emissioner.
  3. Opskriften på succes bliver tydeligere
    En vellykket dekarbonisering afhænger af fire faktorer: hvordan en organisation styrer sin tilgang til klimaet, hvordan den finansierer klimainitiativer, effektiviteten af dens interessentengagement og evnen til at reducere Scope 3-emissioner gennem produktbæredygtighed.
  4. De største gevinster ligger i fremtiden 
    En vigtig motivationsfaktor for Scope 3-dekarbonisering er de muligheder for øget omsætning og indtjening, som virksomheder identificerer i forbindelse med at imødekomme efterspørgslen efter mere bæredygtige produkter og tjenester. Mange virksomheder er i begyndelsen af denne rejse, og udviklingen vil ifølge PwC give klare vindere og tabere.

Klik her for at få adgang til rapporten.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby