Opfinderen af Social Business vil ikke møde kritisk journalist

Opfinderen af mikrolån og Social Business Muhammed Yunus nægter at lade sig interviewe af dokumentaristen Tom Heinemann. Her kan du læse nogle af de kritiske spørgsmål, Heinemann gerne ville have stillet til Yunus om mikrolån og Social Business.

Journalist Tom Heinemann, som står bag dokumentaren "Fanget i mikrogæld" fik ikke lov til at interviewe nobelprismodatger Muhammed Yunus om Social Business og mikrolån. Foto: Nanna Reimers..

05.02.2013

CSR.dk

Nobelprismodtager og økonomiprofessor Muhammed Yunus har opfundet koncepterne mikrolån og Social Business..

Da Muhammed Yunus besøgte København for nylig og talte ved en lukket konference arrangeret af DI og Danida, besluttede DR P1 Orientering at hyre freelance-journalist og dokumentarisk Tom Heinemann til at stå for DR's eksklusive interview. Men det frabad opfinderen af mikrolån og Social Business, nobelprismodtageren Muhammed Yunus sig.

Tom Heinemann er prisbelønnet journalist og dokumentarisk. I 2009 modtog han Timbuktofondens pris på 100.000 kroner for sin u-landsjournalistik. Heinemann har blandt andet produceret den meget omtalte dokumentarfilm "Fanget i mikrogæld", som beskriver uheldige sider ved mikrolån - det koncept, som Muhammed Yunus fik nobelprisen for i 2007.

DR havde netop valgt at sende Heinemann til Yunus-arrangementet, fordi han har meget stor indsigt i de områder, økonomiprofessor Muhammed Yunus beskæftiger sig med.

Læs også: Novo Nordisk er ikke Social Business

"Danske virksomheder engageret i udviklingslandene bruger forskellige modeller, nogle følger principperne i Social Business, andre udbetaler udbytte til indskyderne", siger Thomas Bustrup, direktør i DI..

De ubesvarede spørgsmål
Tom Heinemann har i flere år uden held stræbt efter at få et interview med Muhammed Yunus, men det lykkedes altså heller ikke i København. Erhvervsmagasinet CSR har spurgt Tom Heinemann, hvilke spørgsmål han gerne ville have stillet til Muhammed Yunus.

Tom Heinemann siger:
"Yunus har jo selv sagt - gentagne gange - at Social Business vil udrydde såvel fattigdommen som arbejdsløsheden. Det samme sagde han om mikrofinans. Her fremhævede han, at man snart skulle gå på museum for at se, hvordan fattigdom så ud i Bangladesh. Disse to udtalelser er blevet imødegået mange gange af andre økonomer. Jeg ville gerne have hørt Yunus selv kommentere kritikken".

Definition på Social Business
Muhammed Yunus definerer en social virksomhed i Social Business-konceptet som en virksomhed, hvor investor har til formål at hjælpe andre uden at tage nogen økonomisk gevinst selv. Virksomheden skal dog generere tilstrækkelig med indtægter, så den kan dække omkostningerne.

Journalist og dokumentarist Tom Heinemann forklarer begrebet Social Business som en forlængelse af begrebet CSR, der igen er en forlængelse af Corporate Governance, der er forlængelse af Good Governance, der er en forlængelse af Grønne Regnskaber.

"For mig er der ikke meget nyt under solen, og bedømt på, hvad blandt andre DI og Grundfos sagde forleden, så tror jeg også, at dette gælder for store danske virksomheder. Langt de fleste store danske virksomheder, der også arbejder i udlandet - herunder - i udviklingslandene, har jo allerede indført begrebet - funderet i CSR - så jeg tror ikke, at de kan bruge Social Business til særlig meget", siger Tom Heinemann.

DI og Social Business
Direktør i DI Thomas Bustrup mener ikke, det er afgørende, om danske virksomheder følger Social Business-manualen til punkt og prikke. Han synes, der skal være plads til, virksomhederne finder deres egen forretningsmodel.

"Jeg kan godt lide, at vi har en rendyrket model som Social Business, og at nogle virksomheder gør sig umage med at følge den. Men jeg synes også, det er i orden, at andre gør det på en anden måde. Det vigtige er, at private aktører nu spiller en rolle og, at udviklingslandene ser det som noget positivt", siger Thomas Bustrup til CSR.dk.

"Jeg kan sagtens forestille mig, at virksomheder, som i dag følger Social Business-modellen og dermed undlader at trække penge ud på et senere tidspunkt vil vælge en anden model. Jeg går ikke så meget op i, om virksomhederne trækker profit ud eller ej", forklarer Thomas Bustrup. Han understreger, at Social Business får størst gennemslagskraft, hvis den bygger på lokale kompetencer og arbejdskraft.

Læs også: om Yunus Social Center

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online