Nyt website bejler til ansvarlige virksomheder
Thefairpages.com vil matche socialt ansvarlige virksomheder med etiske forbrugere. Den danske stifter af sitet tror på succes, fordi konceptet bygger på forbrugernes anbefalinger til hinanden.
Websitet Thefairpages.com vil skabe en mere fair verden ved at matche virksomheder, der sælger bæredygtige produkter, med etiske forbrugere. Kontakten mellem parterne skabes på et website, der kombinerer funktioner fra Facebook og De Gule Sider.
Konceptet fungerer ved, at alle virksomheder har mulighed for at oprette en profil og markedsføre sig på sitet gratis. Dermed kan forbrugerne søge efter bæredygtige produkter i en lang række kategorier, som ”skønhed og mode”, ”it og elektronik” eller ”børn og forældre”.
Direkte dialog
Når forbrugerne har købt et produkt, kan de rate virksomhederne efter hvor god eller dårlig en oplevelse de har haft. Brugerne har også mulighed for at skrive direkte til virksomhederne via deres profil på sitet. Både ratings og kommentarer ligger til offentligt skue på sitet, så man skal som virksomhed kunne stå inde for sine bæredygtige produkter og turde gå i dialog med kritiske forbrugere.
Brugeranbefalinger sikrer succes
Kvinden bag Thefairpages.com Liselotte Østerby tror, at sitet bliver en succes, fordi konceptet bygger på brugeranmeldelser.
”Der findes masser af grønne indeks, som er styret af virksomheder eller eksperter. Jeg mener, at forbrugerne har brug for et alternativ, hvor det er dem selv, der rater og anbefaler forskellige produkter til hinanden. Alle undersøgelser viser jo, at forbrugerne er mest tilbøjelige til at købe de produkter, de har fået anbefalet af deres venner,” siger Liselotte Østerby til csr.dk.
Hun peger også på, at forbrugerne de seneste år er blevet mere bevidste om, at de med deres valg af produkter kan skabe en mere bæredygtig verden.
Liselotte Østerby forventer ikke at tjene store penge på sitet, men på sigt håber hun, at det bliver økonomisk bæredygtigt.